måndag 16 augusti 2010

Veckans Hus "Säteritak"

Upptäckt ett nytt fototema som verkar intressant "Veckans Hus", är ju road av byggnader och får där möjlighet att vidga vyerna och lära lite nytt.

Ja, det är inte själva slottet Gripenberg som har "säteritak" utan flygelbyggnaderna, kunde tyvärr inte fota flygelbyggnaderna rakt framifrån för slottet är privatägt och STORA förbudsskyltar talade om att så var fallet;)

Gripenbergs Slott är Sveriges idag största Träslott, byggdes på 1600-talet finns beläget strax utanför Tranås där jag var i våras för att titta bl.a på slottet.

Lägger in en länk för den som är intresserad av att läsa mer, mycket intressant har hänt sedan 1600-talet.




Fler som deltar i Veckans Hus finner Ni här!

Har och har haft problem med uppkopplingen här sedan i fredags, av någon anledning så verkar min brandvägg (Telia) helt plötsligt ha höjt säkerheten lite för mycket, så jag åker ur och kommer inte in igen på en stund, avvaktar några dagar och ser om det fortsätter, men därav min frånvaro på bloggarna. Blev så trött på eländet så jag la av;)
För den som är intresserad av vad "säteritak" är för speciellt så går det bra att läsa här!

Ha en bra fortsättning på veckan!
annette

10 kommentarer:

Viola sa...

Det där ser ju spännande ut, måste gå in och läsa din länk, vad trist det är när det blir datorstrul, hoppas det ordnar till sig, är i vattenhålet och har haft en härlig slappardag ihop med regnet, ha en bra vecka,

kramen

Della sa...

Så du hade en bild på säteritak. Jag var tvungen att kolla upp vad det egentligen var efter att ha läst om detta som temat på Veckans Hus. Men jag har ingen bild på något säteritak vad jag vet...
Låter inget vidare det där med uppkopplingsproblemen. Allt IT-relaterat ska fungera utan att man behöver bry sig tycker jag. :)

Birgitta "foto CHIP" sa...

Vilket praktfullt bidrag på temat - och med Tessin som arkitekt - wow!

http://foto.rudenius.se/post/2010/08/16/Veckans-Hus-Sateritak.aspx

Anonym sa...

Vacker byggnad!

Kram
TrötteTott

Hedwig sa...

Bravo ! Det slottet har jag faktiskt passerat förbi och även noterat Privat-skyltarna. Men dfet var innan jag hade börjat fokusera på detaljer. Kul att återse detta igen och även läsa mer om det.
Det är så här det skall vara - både du och jag och alla andra lär sig nåt nytt.
Tack !

Photos by Storm sa...

Vad kul med Gripenbergs slott. Jag är född i Tranås och jag var väldigt rädd för slottet när jag var liten. Det spökar nämligen där (så sa man i alla fall). Gungstolar gungade och gardiner fladdrade....hu så rädd jag var. Ha det bra/Lis

annette sa...

Lis, det spökar än idag sägs det;)

Mona sa...

Vilket vackert slott! Jag tycker din bild av flygeln är jättefin. Har tyvärr själv inget bidrag till detta tema.

Kvasthilda sa...

Fina bilder på ett härligt slott :-)
Vi har inga såna byggnader i mina hemtrakter o jag är glad att det här ämnet kom just nu, med tillgång till husen i Falun. Finns lite mer att välja bland här än i nordligaste delen av vårt land.

Anni sa...

Vilka fina byggnader och tjusigt säteritak! Glad blir jag också över din länk, hade inte hört talas om den sajten förut!