lördag 21 augusti 2010

Matlagningsblogg!?

Brist på fotoväder, brist på fotomotiv, brist på "frisk" nacke, ja då kan jag ju roa mej med annat, t.ex reklam;)
Ja, nackspärren är bättre, men inte riktigt för att springa omkring med kameran så mkt utomhus.

Det pågår någon form av augustifest här i stan, sedvanlig marknad med en massa skräp som jag sprang igenom på väg hem från jobbet igår.
Men jag hittade en sak som jag faktiskt köpte och det var ett litet handgjort keramikfat med tillbehör.
Den blåa grejen stoppar man oskalade vitlöksklyftor i, trycker till och snurrar lite på, ut kommer det jättefint skalade vitlöksklyftor.


Keramikfatet har en massa små vassa "piggar", aldrig rivit vitlök så fint tidigare, oftast brukar jag använda en press, men då fastnar det alltid en massa, skall jag ha två klyftor brukar jag ta fyra, här kunde jag riva ända in till slutet.

Sedan tog jag medföljande lilla borste och samlade ihop det rivna, och endast den lilla "roten" var kvar.
Kan även användas för att riva t.ex parmesan, nötter och färsk ingefära.



Vad skulle jag då med vitlök till idag?
Jo jag skulle göra grekiska "plättar" med tzatziki till lunch ;)
Ibland när jag ser nya recept så tänker, ja det är nog gott, men sedan blir det inte mer, ibland så köper jag receptet direkt som det här jag såg igår.

SUPERGOTT!

För Er som får Coops tidning MerSmak så finns receptet där, annars kommer det här.

Ca 20 st, tid 30 min. (snabbt oxå;)

3 medelstora grovt rivna squash, ca 900 gram (skalade)

2 ägg

200 g smulad fetaost

2-2,5 dl vetemjöl

1 tsk salt

0,5 -1 tsk nymalen svartpeppar

1 dl hackad dill

olivolja att steka i

Blanda den rivna squashen med övriga ingredienser, först undrade jag hur det skulle kunna bli ngt vettigt av det hela, men när jag rört runt lite så blev det som en smet.

Hetta upp olja och klicka ner en rågad matsked och platta till, jag gjorde lite större.

Stek på medelstark värme 2-3 min på varje sida.

Servera i pitabröd med tzatziki, lök, tomat och sallad.

Här åts det utan pitabröd, vilket jag tycker gick jättebra, räckte med en sallad till.

Ha en skön lördagskväll!

annette

15 kommentarer:

Della sa...

Oj, vad gott!! Fantastiskt, det måste jag prova. Jag är redan hungrig så jag ilar iväg till räkorna och osten nu. (jag fick min cykeltur utan regn, men inte var det mycket att fota).

UllaMona sa...

Mums vad det ser gott ut...och säkert väldigt nyttigt.
SV: Jag tycker inte heller att jag ska jobba här en sån helg;- många flockmedlemmar är där

Jane sa...

yummie, det ser verkligen smarrigt ut! Köpte faktiskt ett sådant litet "rivfat" till min ena grabb och han är jättenöjd - mycket bättre än vitlökspress :)
Det gör ingenting om du presenterar fler goa´recept ;)
Trevlig lördag!

BrittMarie sa...

Det där såg verkligen gott ut! Kanske något man kan prova så småningom. Hoppas nu bara på att du blir bra i nacken snart. Ha en trevlig helg!!
Kram

Ninni sa...

Skönt att du känner dig lite bättre idag. Ett sånt fat har jag faktiskt stått och funderat på om jag ska köpa men jag tycker pressen fungerar väldigt bra så det har aldrig blivit av. Vad gott det där lät. Det ska jag laga någon kväll. Vi åt morotstzatziki till vår stora pannbiff idag. Det är också gott. Jag försöker avhålla mig från att äta vitlök till vardags...av omtanke om våra "kunder" :) Det är inte alla som gillar vitlöksdoft. Men ibland glömmer jag bort mig...
Ha en skön lördagkväll!
Kram

Anonym sa...

Såg gott ut! Här blev det mycket vitlök i lasagnen:)

Kram Tott

Pumita sa...

Ååh, det måste jag testa! Ser supergott ut! Har ätit lite medelhavsinspirerat också idag, eller snarare libanesiskt med hummus och falafel osv. Jättegott det med.

Inger Maryissa sa...

Tack för din goa kommentar hos mig. Du är så go.
Oj, jobbigt med nackspärr...och hoppas den ger med sig snart.

ett så behändigt fat med tillbehör du hittade på marknaden och som även skalar vitlöksklyftor
De verkar toppen för det är ibland lite pillrigt att skala dem osv
och vitlök är ju jättegott
och kul att det även går att använda till andra saker

Så goda de grekiska plättarna med tzatziki ser ut...nu blir jag verkligen suktad :-)
önskar dig också en fin fortsatt lördagskväll
kram

♥ Hannele på Hisingen sa...

tråkigt med nacken

Viola sa...

Tack för det receptet, ska absolut prövas ..har ju en del i västhuset, såg väldans gott ut, hoppas nacken mår bättre och ha en skön söndag, kram

Elisabeth sa...

Detta ska jag absolut testa!
Har sett de där små faten, men faktiskt bara gått förbi dem.
Kanske gjort fel?
Vi har ju Nossebro marknad här den sista onsdagen varje månad, då brukar de finnas...

Ha en bra dag, jag har varit lite frånvarande pga jobb... massor av jobb! Är faktiskt förbaskat trött!

Ragnvi sa...

Morning! Ser jättegott ut! Jag snodde ihop en kantarellröra igår, blev också gott!
Men stackars dig...tvi vale för nackspärr! Vet hur ont det gör!
Krya på dig!
Kramen!
Ragnvi

AnnaKK sa...

Det här inlägget missade jag igår... :-) Ser gott ut!!!

Just nu är jag så less på att laga middagar, så jag vet snart inte vad jag ska hitta på... Inte ens nya recept lockar. :-/ Fuskar med lite färdiglagat från affären emellanåt (som bara ska värmas), och med tanke på att det både är dyrt och smaklöst så återkommer förhoppningsvis matlagningsinspirationen snart!!! ;-)

lott sa...

Hej!
Jag hörde talas om den där vitlöksrivaren med tillbehör hos en jag känner nu i helgen. Hon köpte sin på en marknad men vill påstå att det även fanns att köpa genom nätet med dessa tillbehör och minns att hon fick med sig en lapp där adressen på Internet stod. Du verkar inte ha den lappen också? Jag skulle vilja ha vitlöksrivaren fast även med tillbehör. Tänkte bara höra..

annette sa...

Vet inte om det gick att besvara Din fråga per mail som jag gjorde igår.
Lägger in svaret även här!
Hej och tack för Din förfrågan!

Hade faktiskt lappen med adressen kvar, så jag lägger in en direktlänk.
Blir det problem med adressen så hör gärna av Dej igen, för rivaren är helt suverän så jag gör gärna reklam, köpte även den “vitlöksgömma” = krukan som finns på samma sida, verkligen bra att förvara vitlöken i, köpte hela krukan full i höstas med vitlök av fin kvalité och den höll sig som nyinköpt fram tills den slut vid nyår!

Lycka till!

mvh

annette


http://www.devlon.se/kataloger/hem-och-kok/garlic-grater