tisdag 3 augusti 2010

Höstvädd

Fick lite höstkänsla imorse då morgondimman låg ganska tät när jag gick till jobbet, kom att tänka på en blomma jag fotade i helgen. Har ju tyvärr ingen egen trädgård, men jag har ett jordbruksgymnasium och floristgymnasium bara några minuters promenadavstånd hemifrån så det har blivit lite av min trädgård;)
Hittade en blomma där i helgen som jag tyckte var så vacker, fast jag kunde inte förstå varför den hade namnet "höst" i sig, för den blommade redan nu så oerhört vackert både i en vit och härligt blå färg!
Blev lite nyfiken på den här blomman så min vana trogen googlade jag på namnet, trodde nog det var en blomma som man var tvungen att så varje år, men så var inte fallet. Det visade sig vara en perenn blomma, 50-60 cm hög, blommar juli till september, perfekt till rabatt och snittblomma, om jag "blir med" trädgård någon gång i livet så skall jag så sådana blommor.
Eller oxå kan jag ju peta ner några frön i "Tott"s rabatt när hon inget ser;)

Varför namnet innehöll "höst" fick jag inget svar på, kanske för att den blommar till september ?

Hoppas Ni har det bra även om det inte riktigt är högsommar just nu!
annette

9 kommentarer:

Synnøve. sa...

Hej på dig.
Länge sen nu.
Har börjat återkomma lite försiktig med bloggandet igen efter pausen.
Skönt var det i alla fall.

Vilken vacker blomma. Men vad heter den?

Hoppas du haft det bra så här långt den här sommaren. Det har vi haft i alla fall. Med vädret är det lite si och så. Har ju inte haft den där tropikvärmen ni haft. Tack och lov. Men nu börjar man tröttna lite på regnet som faller varje dag.
Men det är väl smällar man får ta tänker jag.

Ha nu en skön tisdagskväll min vän.
Kramen Synnöve.

Anonym sa...

Åh. Den var verkligen jättesöt. Om du vill peta ner den här rekommenderar jag rabatten vid jordkällaren:)

Kram Tott

annette sa...

Bra "Tott", då vet jag;)

Inger Maryissa sa...

Jag har också tyckt att det känns lite höstlikt nu...
luften är inte riktigt samma som förut...
Men så är ju högsommaren över,
och kanske är det sommarhettan vi hade förut som gör att det känns så annorlunda nu.

Ja, det finns en hel del vackra höstblommor, och ofta har de mycket fina färger.
Kanske för att visa hur vacker och färgrann hösten kan bli sedan när färgerna på löven skiftar och / eller matcha dem
Kram

UllaMona sa...

Det är verkligen höstluft nu på morgnarna här uppe, vi har haft fint väder och 17-16 gr på dagarna.

Jag har börjar jobba efter semestern och det känns riktigt bra, fick börja med att styra upp vissa saker och det passar ju mig *ler*som en kollega sa nu hörs det att "lappkäringen" komit tillbaka...

Jättefin blomma och inte att förglömma den vackra fjärilen.
Kram

AnnaKK sa...

Jag tänkte det samma när jag såg att höstanemonerna hade börjat blomma i min trädgård häromveckan. Då var det ju definitivt fortfarande SOMMAR. :-)

Det där med inställningsmöjligheterna i kamran ska man nog skynda långsamt med, så man verkligen hinner både fatta dem och lära sej dem ordentligt. Men spännande är det ju att mickla med dem, och testa gränserna för vad som går och inte går. :-)

Viola sa...

Hallå där, nog känns det konstigt..ingen skola som väntar, brukar alltid ha lite jobbångest när sommarlovet börjar närma sig slutet men i år finns det inte en gnutta utav den...känns väldans härligt faktiskt, även om jag jobbar mkt med butikerna lever jag i nuet på ett helt annat sätt och mår väldans bra..:D är nu hemma igen efter tre intensiva men härliga dygn i Oslo, ha det gott, kramen

Elisabeth sa...

Peta ner frön!
Vackra bilder!
Det är både skönt och frustrerande att inte ha egen trädgård.
Liksom att ha en, och inte hinna med den...
Vette tusan vilket som är värst?

Kram och ha det gott!

Pumita sa...

Perfekt att ha en trädgård som ngn annan sköter om. ;)