fredag 27 augusti 2010

Frosseri i Solrosor!

På ett flertal platser här i stan där man tippade snö i vintras, har det uppstått fullständiga "hav" med solrosor.
Tippat snö har man ju tidigare inte behövt göra här på hur många år som helst, så ngt samband har det. Jag vet inte hur det gått till, och tydligen ingen annan heller, svårt att tänka mej att någon varit där och petat ner frön på olika platser runt om i stan.
Vad tror Ni?
Kan det vara så att solrosfrön som var tänkta till fåglarna följt med i snölassen och sedan grott nu under sommaren!?
Strunt samma egentligen även om jag är nyfiken, underbart vackert är det i alla fall, hade ju önskat blå himmel och sol idag när jag var på en av platserna, men man kan ju inte få allt!





Hoppas att Ni alla får en skön helg!

annette

12 kommentarer:

Anette sa...

Vad härligt med lite solsken, även om det är i blomform. Här öser regnet ned. Undrar just hur de där solrosorna kom dit. Kanske är det den "gerillan" som gjort det, dom som planterar bärbuskar och sånt i parker! Hos mig har det i vanlig ordning ploppat upp lite solrosor här och var och det är fåglarnas förtjänst. Det vet jag säkert;-)

Trevlig helg. /Anette

Pumita sa...

De lyser upp hela min (blogg-)värld! Tack för det och trevlig helg!

UllaMona sa...

Vilka härliga bilder på solrosor...jag tillbringar helgen hos min solros Nore.

Anonym sa...

Solar som lyser upp i höstmörkret (för visst är det verkligen höst idag?!!!) är varmt välkomna! I morgon hoppas jag på sommar igen då jag ska ta en tur på Svintuna:)

Kram Tott

PS. Vill du ha tillbaka din symaskin pronto eller är det ok att jag lånar den en vecka till eller två?

Inger Maryissa sa...

Ja, kanske är det så att solrosfröna följt med snölassen och sedan grott där.
Och oj...så vackra det är !! och fantastiska foton
de gör verkligen skäl för namnet Sol-rosor.
Kram

Jane sa...

underbara bilder på underbara blommor :) lite "solsken" behövs nu när det drar ihop sig till höstmörker. Här i Gävle har vi faktiskt haft "gerillan" på besök - de har planterat äppelträd och blommor på stan - trots att vi har en ganska "grön" stad. Kul,tycker jag - gillas :))

Gärdsmygen sa...

Såååå sköna solrosbilder! Jag missade att få ner mina frön i år. Har ingen teroi om varför de växer där man dumpat snö, din teori låter möjlig. Skön helg:)

Photos by Storm sa...

Vad kul, det är säkert fågelfröna. Fina är de också precis som du visar/Lis

Ragnvi sa...

Oh vilken ögonfröjd! Så glad man blir när man hittar nåt sånt! I allafall blir jag det!
Jag petade ner några frön på försommaren, tror inte dom hinner fram...men hos dig har naturen sett till att njuta!
Minns inte..men visst frågade du hos mig tidigare om prover o sånt på mig...min husdoktor har koll! Nu har jag väntat o väntat på brev från gyn...kom i torsdags, äntligen!
Kramen!
Ragnvi

Ninni sa...

Tänk att det kan bli så vackert av lite fågelfrö! Din teori är säkert helt riktig. Hoppas du fick se lite blå himmel och sol igår då. Vi hade turen att få en riktigt vacker dag. Men kallt är det! Idag är det grått men det gör inget. Nu ska vi plocka fram korgarna och åka till skogs för att se om vi kan hitta några svampar.
Ha en skön söndag!
Kram Ninni

Della sa...

Men så häftigt. Vilket fantastiskt hav av blommor jag får se här.

Elisabeth sa...

Klart det är vinterfröna till fåglarna!!! Sån underbar "återvinning". Jättefina bilder!