fredag 16 juli 2010

Göta Kanal!

Hård dag idag, först ut och motionera tidigt imorse, sedan regndans plus lite soldans, därefter en tur till Göta Kanal.
Orsaken till Göta Kanal var att jag länge retat mej på alla "utfrätta" sommarhimlar, läst om vitbalans, gråskalor m.m skruvat en del men inte riktigt hittat det jag vill. Pratade med en god vän om detta och hon föreslog att vi skulle fota tillsammans och så skulle jag testa ett polarisationsfilter.
Jag fotar ju mest utemotiv och då är det ju roligt om himlen är blå när den är det, så vi började promenera och jag fotade uteslutande himmel åt alla håll och jag måste ju medge att resultatet var bedydligt bättre än tidigare. Fick ju snurra lite på filtret beroende på var solen stod, men i det stora hela är jag nöjd och nu sitter det kvar på kameran, hon hade fler;)

Helt plötsligt var vi framme vid slussen Brådtom och får se båten Diana där, alltså slut på att fota himmel;)




Det händer ju en del incidenter med dessa stora båtar på kanalen , och nu förstår jag varför, titta på bilden nedanför här så ser Ni hur trångt det är i slussen!


Lite slog det i, men hon kom lyckligt och väl ur slussen den här gången.

Sedan fick vi ju en idé på en och samma gång, vi skall se hur det går med slussningen i Norsholm oxå. Men för att hinna dit före Diana så var vi tvungna att småspringa i sandaler ca 3 km på en grusväg, men vi kom fram först så det var det värt, men fötterna tyckte väl så där om det hela:)


Även där var det trångt och det slog i rejält på sidorna, kanske det börjar bli lite lågvatten efter den torrperiod som vi haft.

Men lyckligt och väl så tuffade hon vidare ut i sjön Roxen och vi torkade svetten ur pannan!

Önskar alla en skön fredagskväll och helg om vi inte hörs och ses!

annette

3 kommentarer:

AnnaKK sa...

He-He! Undrar om de som stod där framme i båten la märke till att det var samma folk som fotade dem i båda slussarna - och om de i såfall kunde räkna ut hur ni hade hunnit dit innan dem!? :-D

Jag har aldrig testat ett sånt där p-filter, men det syns ju tydligt att det gör nytta på himlen. :-) Fast på mina foton är det väl bara i undantagsfall som himlen är med, och vad det är för färg på den då spelar nog för det mesta ingen roll... :-) Men för att slippa att den (eller annat som är ljust i motivet) blir utbränt (alltså på tok för mycket överexponerat) kan man ju alltid mickla lite med exponeringskompensationen.

Idag hann vi inte med något snickrande - det tar evigheter att dels inhandla och dels packa allt som ska med på en två dagar lång semestertripp med husvagn! ;-) (Maken och ungdomarna har åkt till Vimmerby för att titta på folkrace... Jag blev hemma - högst frivilligt!).

annette sa...

Kapten log lite igenkännade i Norsholm;)

Anonym sa...

Haha, det är typiskt dig (och tydligen är din vän likadan) att springa så där;)

Härliga slussningsbilder:)

Kram Tott