tisdag 13 juli 2010

First Sand Festival 2010

Så heter en internationell sandskulpteringsfestival som gick av stapeln nu under helgen ute vid Sandviken som ligger vid Bråviken ett par mil utanför Norrköping.
Var därute igår och tittade, blev helt fascinerad av vad konstnärerna kunnat skulptera av sand, lite svårt att fota, var fler än jag där, men en del blev det och bilderna som följer var den skulptur jag fastnade mest för.
Fast nu till en fråga till Er som är inne här, jag vill verkligen ha svar, tyckte väldigt illa om ett staket som var bakom, är ju inte så där "hejig" på redigering men nu ville jag inte ha staketet, så jag använde Element 8 för att ta bort det.
Hur skulle Ni gjort, behållit staketet? Skulle Ni gjort på annat sätt? Kunde jag gjort på annat sätt för att få det snyggare och se mer naturligt ut?
Ja Ni som inte vill tycka om redigeringen får ju givetvis tycka om själva skulpturen, jag själv bara älskar ansiktet på mannen!


Tyvärr fanns det inga skyltar med namn på konstnärerna, urdåligt tycker jag, skall försöka forska lite på saken.
Ha det så bra!
annette

7 kommentarer:

Jane sa...

Jisses, så vackert skulpterat!!! Där skulle jag ha kunnat stanna hela dagen :)
Jag tycker som du, bort med staketet - du gjorde ett bra jobb. Bilden blev "renare" och mer fokus på ditt objekt. Jag vet inte om det finns kloningsstämpel i Elements, men du skulle kunna pröva den i såna fall för att få bort resterande galler nedtill.
Fantastiska bilder! Tur att du åkte dit :))
Sköt om dig i värmen :)

annette sa...

Tack Jane, misstänkte att Du skulle kunnat tillbringa en dag där.
Kollat nu det finns ngt som heter kloningsstämpel, skall testa ikväll, främst på höger sida finns ngt som "retar" mej;)

Ha det gott!

annette

Elisabeth sa...

Hade bilden varit min hade jag inte gått in och gjort så stora förändringar, utan nöjt mig med att lägga på en glausiskt oskärpa på staketet och övrig bakgrund för att framhäva statyn.
Himlen är jättefin och både horisontlinjen och staket fanns ju faktiskt där!

Närbilderna är jättefina!

Jag förstår att du fastnade för just denna staty, den är underbar. Att de bara kan, i sand!!!

annette sa...

Tack Elisabeth, skall testa den varianten, kanske kan få känslan av ett alltför dominerande staket att försvinna.

Ha det bra!

annette

AnnaKK sa...

Gudars vilka skapelser!!! Helt magnifika!!! Visserligen är det länge sen en annan byggde sandslott, men jag vill ju minnas sand som ett besvärligt material som gärna rasade och kasade... Men kanske har de blandat nåt slags bindemedel i den här sanden!? Annars fattar jag bara inte hur det går att göra så fina detaljer osv. :-)

Ditt redigerade foto vinner absolut över det oredigerade - skulpturen gör sej ännu bättre mot endast himlen som bakgrund. Jag hade tagit bort det sista också, så bara skulpturen blev kvar.

Sånt där är ju enklast om man lyckas komma ihåg att tänka på det redan vid fototillfället, och komponerar bilden så bakgrunden blir så ren som möjligt. Men det brukar vara fasligt svårt att komma ihåg att göra det... Är själv kass på det, så... <:-)

Sen beror det ju på vad fotot ska användas till också, så klart. Man kan ju inte ta bort en bakgrund om man ska visa hur något faktiskt ser ut, speciellt om "alla" genast ser att bakgrunden är borta och undrar vart den har tagit vägen... :-D

Annica sa...

Tog du ingen broschyr?? Det låg där på ett bord...

Kram

annette sa...

Jo, det gjorde jag, men i den framgår inte vem som gjort vad!

Kram