söndag 11 juli 2010

Dagens rätt;)

Ja, vi har ju rena medelhavsvärmen i Svedala nu, och då får ju jag anledning att äta mat som jag älskar, skulle nog kunna leva på matjessill, med gräddfil och annat gott flera dagar i sträck;)

Men först till "förrätten" som vid värme nästan alltid består av färsksaltad gurka, glöm inte bort att äta saltgurka när det är varmt, jag klarar i alla fall värmen mkt bättre då.

Huvudrätten talar för sig själv, kokar alltid den färska potatisen i massor av salt så skalet blir så där härligt rynkigt som vi serveras i en del länder när vi är utomlands.


Genomgående dryck dagtid till måltiden är alldeles eget, väl kylt kranvatten spetsat med lime;)



Sist men inte minst lite kall och god glass som efterrätt, hade ju varit vackert att på bilden dekorera med smultron jag fann på förmiddagen. Men av dom finns inte ett spår, ja i min mage finns dom förstås!

Ha det så bra i sommaren nu blir det siesta här, det tycker jag känns bra att ta just när solen är som varmast, sedan kan man vara uppe och "surra" hela natten om man vill;)

annette

9 kommentarer:

AnnaKK sa...

Det där med saltgurka har jag missat - men efter att ha pressat i mej bortåt en liter glass för några timmar sen kände jag mej dessvärre bara mer spyfärdig än avsvalkad... X-(

Håller mej mest inomhus idag, fast framåt kvällen ska jag våga mej ut igen. :-)

AnnaKK sa...

Jo, det var både lyckat och jättegott igårkväll! :-) Vi var hos mina svärföräldrar, och svärfar fick en "maskin" som man kan röka kött/fisk i när han fyllde 70 i förra månaden och det var "nybakat" från den som vi kalasade på. Rökt kött av alla de slag; älg, lamm, vildsvin, tamsvin, nöt, gås... You name it!? :-)~ Blev mycket över, så vi ska faktiskt dit och proppa i oss en omgång till ikväll.

BrittMarie sa...

Nu blev jag hungrig!

Pumita sa...

Den silltallriken se riktigt smarrig ut! :p

Inger Maryissa sa...

Här i Stockholm, är det också som medelhavsvärme,
och som mest var det 32 plusgrader i skuggan
och nu på kvällen 21.30 är det 26 plusgrader...helt otrolig...

Oj, nu blir jag suktad efter matjesill med potatis och gräddfil...
det var länge sedan jag åt.
Det kommer jag nog att handla nästa gång jag går till matbutiken.
Härliga bilder...

Ha det så gott
Kramar

Elisabeth sa...

Saltgurkan har fått stryka på foten nu... det är så himla mycket socker!
Attans!
Blir riktigt sugen på sill nu, men också socker...
Humm, men synda någon gång kan man väl?

Inspirerande bilder.
Ha en riktigt bra måndag!

Ragnvi sa...

Ja jisses vad varmt ni har haft det! Idag får vi det nog också...jag åker till jobbet men på eftermidda´n blir det nog Långvind en stund...
Nästan skönt att se din snöbild!!
Och din resa till Grekland låter underbar! Jag skulle ju aldrig få för mig att åka på en solresa...
Din mat...tokgillar!
Kramen!
Ragnvi

Ragnvi sa...

Hej igen! Glömde...
Det verkar vara sen en liten tid tillbaka nåt med din blogg när man ska kommentera...man ska ju fylla i ordverifiering, men den syns inte utan kommer först när man redan skickat kommentaren, man får då gå tillbaka o fylla i o sen skicka igen...sen hoppas man att kommentaren kommer fram!
Kramen igen!
Ragnvi

Annica sa...

Mmmmmmm