onsdag 5 maj 2010

Byggnadskonst/verk

Visst är det fantastiskt när man ibland träffar på ting som är byggda för ganska så länge sedan och även idag är hela, fina och i fungerande skick.
Den här träbron är byggd 1966, alltså för 44 år sedan helt i trä, fullt fungerande att åka över på
även för bilar, den är även vacker i sin enkelhet.
Måste vara en ganska så sinnrik konstruktion som någon smart kommit på, för det verkar inte finnas en enda skada på hela bron.

När den här stengärdsgården byggdes vet nog bara den som byggde den, men även det en sinnrik konstruktion där stenarna ligger kvar så fint än idag, oxå vacker att beskåda.


En vedtrave av nyare snitt som byggts upp så fint och som för mej som stadsbo även det är ett vackert byggnadsverk, om jag skulle travat så mkt ved så skulle säkert hela högen ha rasat efter halva bygget;)

Ha det gott!

annette

7 kommentarer:

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Du kan få komma hit i nästa vecka och trava ved. Då har vi tre träd som ska klyvas och travas...

Kram Annica

hugan sa...

Fin årgång!
Hemma i stan har vi Sveriges äldsta träbro, för trafik t o m. Nu under reparation.. :)

Pumita sa...

Fina bilder, passar perfekt i den här "gammaldags nyansen"! Trava ved är nog inte min starka sida heller. ;)

Synnøve. sa...

Gillar den vackra stengärdsgården måste jag säga.
Så vackra de är när man finner dem ute. Klädda med mossa och växter.

Vart är den bron någonstans?
Den är fin den. Hållbar i motsättning till mycket annat som finns idag.

Nu ska jag ha lite varmt te. Är lite kyligt idag. Igen....
Lite av det vita som kom ner i onsdags ligger kvar. Tänker på förra året samma dag. 25 grader varmt och shorts och linneväder...
Men inte idag.
Kramen.

Della sa...

Tänk vad mycket kunskap det finns. Fina bilder du har gjort med gammaldags känsla.

bibbisblogg sa...

Underbara bilder. Härlig känsla i dem, mycket tack vare att de är i svartvitt.
/Bibbi

Bosse sa...

Sånt här gillar jag också!
Verkligen en fin och lockande gammal träbro du hittat! Me like :)
Så fint och genomtänkt konstruerat med alla pålar och träbjälkar.
Och som du säger, i så bra och fungerande skick fortfarande efter 44 år!
Stengärdsgårdar har alltid lockat mig också...
Och vedhögen - jag saknar min gamla vedkamin jag hade i mitt gamla hus...
Är så mysigt att elda i, efter en kylig utevistelse...

Väldig fint du fotat de mysiga objekten här :)
Kram / Bosse