söndag 28 februari 2010

Gnällig Östgöte "ARG"


Det är kul detta med vintern egentligen, folk längre norrut tycker att vi söderut gnäller över vintern i år.
Välkomna hit ner och se hur det fungerat och fungerar säger jag, uttala Er inte innan dess!
Infrastrukturen vad gäller transporter osv har inte fungerat på minst en månad och fungerar fortfarande inte, under alla mer eller mindre snöfria vintrar har kommuner och stat dragit ner på beredskapen, jag förstår detta på sätt och vis, för varför ha en beredskap som kostar pengar när den inte behövs.
Men nu kom vintern och då visade det sig att man dragit ner för mkt.
Läste bl.a en kommentar som tyckte att vi skulle flytta ännu mer söderut, eller istället för att gnälla skulle vi hjälpa till och se till att saker och ting fungerade.
Har ju själv under dom senaste veckorna tagit tidigast möjliga transport 05.30 till mitt arbete som just nu ligger 4,5 mil bort, detta för att vara säker på att komma i tid till väntande patienter, i landstingsvärlden väljer Du inte arbetsort själv numer, utan är anställd i ett län!!

Men istället för att försöka sköta våra arbeten så skall vi kanske skotta snö,undrar då vad Ni som tycker vi gnäller skulle säga om Ni t.ex blev sjuka och behövde söka vård och vi inte finns där, eller om dagis , skolor och affärer skulle vara stängda.

Vet andra som inte kommit till sina arbeten överhuvudtaget vissa dagar, vi har även blivit uppmanade att arbeta hemifrån i möjligaste mån. Hm, undrar hur det skulle gå till med sjuka, barn, gamla osv. Skall dom transportera sig till oss, går det bättre för dom att komma fram!

Skall vi nu efter att ha pulsat fram på oplogade gator och vägar, oxå skotta fram tåg, bussar och räls innan vi startar våra resor eller åker hem, ja då vill inte jag vara med längre, undrar om Ni som tycker så här, har fler än 24 timmar på dygnet förresten, redan nu går det ju åt mer än halva dygnet med resor för oss som pendlar och arbetar heltid.

Sedan behöver ju Ni som tycker att vi gnäller inte läsa våra bloggar, vi skriver vad vi vill, att läsa är frivilligt!!

Ha en skön söndag, jag tänker fortsätta skriva vad jag vill, vill Du läsa så gör det, annars inte!!

annette

19 kommentarer:

enn-08-i-exil sa...

Morrn Annette

Bra tänkt, får du någon med dej att klaga på "myndigheterna".

Samhället är väldigt ömtåligt för störningar. Som du skriver man har trappat ner på mycket.

Men det verkar som om du kanske ska ta bilen till Lkp. (Om dom har plogat)

Ha de bra.

Hasse A

annette sa...

Tack Hasse!
Jo, visst skulle jag kunna åka bil, men det är inte vettigt med tanke på dom dåligt plogade vägarna så tidigt och ett månadskort som kostar ca 1000 kronor skall väl användas!?

annette

Anonym sa...

Ojdå, här anar jag lite ilska! Och det är ju bara sunt och bra för alla dessa som inte förstår hur vi faktiskt har det! Min semester kommer bli kortare i sommar då jag får ta av dagarna för att jag inte kommer till jobbet...Jag kan inte heller stanna hemma och jobba hemifrån i mitt yrke.

Och precis som du skriver till Hasse: Det är inte vettigt att ge sig ut på vägarna då det är så dåligt underhållet. Varje gång vi tagit bilen så har det varit flera trafikolyckor på sträckan. Ju fler som inte kommer med tåget ju fler tar bilen och vips så ökar trafiktrycket på dessa vägar som knappt är framkomliga den tid vi ger oss ut i trafiken.

Och som slutknorr: Jag vill inte heller betala (2500 kronor i mitt fall) för att sedan inte åka tåg utan tvingas ta bilen. De summor jag får tillbaka från SJ är minimala...

Kram Tott

annette sa...

Ja, Annica Du om någon vet hur det varit, men så skall det väl vara om andra får tycka, förbruka semestern för att samhället inte fungerar, antagligen helt okej för personer som inte drabbas själva;)

Kram på Dej!

annette

Jane sa...

Heja Anette!
Jag håller verkligen med dig - de som tycker att andra gnäller har säkerligen kommit undan lindrigt. Det som är märkligt är att samhället slås ut så lätt. Något att tänka på för de styrande!
Ha en bra söndag!

hugan sa...

;-) lugn nu Annette! Antar att DU nu syftar på MEJ!? Det gör inget,jag läste dessutom heeela ditt inlägg :)

Vad jag syftar på i mitt inlägg är inte personer, utan som du själv säger kommuner. Det har dragits ner på allt, så mycket att folk inte kan hantera exempelis kraftiga snöfall. Det är en konst att skotta i städer, sen ytterligare ett konssstycke att göra sig av med den på lämpligt ställe. Det har vatit stora problem i min hemstad t o m. (Ske-å)
Det är dock alltid tredje person som blir lidande i sådana fall.

Rent generellt så är jag allmänt spyless på folk som alltid ska klaga. Vi bor i ett land med fyra årstider. punkt. Med snö. Med för rengiga sommrar. Det är för kallt. Det är för disigt..bla bla..BLÄ säger jag.
Lev med det eller flytta till ett bättre ställe då.
Inte så invecklat väl?

Och du,mitt månadskort kostar hela 1147:- å då jobbar jag bara 70%
Kvack ;)

Ha nu en skön söndag!
Här toksnöar det, hot om 2 dm.snö, men jag tror jag kommer mej till jobbet imorrn för det ;D
Kram på dej!

annette sa...

Jane, så är det nog, vinter Norrut där man kan det här är en sak, vinter i söder en helt annan!

annette

annette sa...

Hugan, syftade inte bara på Dej, men grundtankarna kanske Du fött, i ett tidigare inlägg!
Tror egentligen inte att jag gnällt ett dugg om jag skall vara ärlig, har nog bra i några inlägg talat om fakta att så här illa är det i "södern" när vintern kommer efter ett antal snöfria år.

I Norr klarar Ni det här, men inte södra Sverige!


annette

Ninni sa...

Jag bor nog också tillräckligt långt norrut för att kommunen ska klara av det här med snön. Hos oss är det ju oftast snö och därför bättre beredskap. Men faktiskt lite sämre i grannstan där jag jobbar. Dottern, som bor i Linköping, tycker att snöröjningen fungerar väldigt dåligt där. Nu cyklar ju hon till jobbet och det kan ju vara svårt även hos oss.
Men du...lyckas era patienter ta sig fram till sjukhuset? Hos oss kommer de väldigt dåligt de dagar när det är snöyra elller andra trafiksvårigheter. Men det är klart...till oss kommer de ju inte för att de är sjuka utan för att de ska göra en frivillig undersökning. Det är ju en viss skillnad :)
Hoppas att vi blir av med den här vintern nu snart. Det har varit väldigt tungt ett tag med den hemska kylan.
Skönt ändå att dagarna blir längre och ljusare.
Kram Ninni

annette sa...

Ninni, lite roligt detta med patienterna, dom flesta av oss som jobbar på min arbetsplats pendlar, patienter som gått hos oss länge vet ju om detta.
Ändå så har en del som vanligt suttit en kvart innan vi öppnar och sedan kommit med kommentaren: Jaså Du har lyckats ta Dej hit idag";)

Vissa dagar har det varit mkt återbud från patienter utanför tätorten, men annars har dom kommit.

Kram!

annette

BrittMarie sa...

Vad arg snögubben var idag! Men, såg jag inte ett litet leende under halsduken? Det måste förstås vara jobbigt att gå upp så tidigt varje dag. Lite pressande att veta om att patienterna sitter och väntar. Vi får väl se om det tas lärdom av denna vinter. Det är ju valår, och som bäddat för löften från alla håll. Hoppas på det i alla fall!
Kram

Pumita sa...

Det var ord och inga visor! Det är bra och nyttigt att rensa luften emellanåt. :)

annette sa...

Britt-Marie, då gäller det att lyssna mest på den politiker som ljuger minst då;)

Pumita, ja ibland blir jag arg och då "smäller" det;)

UllaMona sa...

Håller fullständigt med dig om att vi är mycket bättre rustade för snö och kyla här uppe i norr, här är vi så vana att när det är vinter så är det vinter...de enda som verkligen inte fungerar är plogningen av mindre vägar...man får vara beredd att skotta sig fram om det vill sig illa.

Som jag skrev i en kommentar så retar jag mig på media som verkligen förstorar allt (missförstå mig rätt) som sker söderom Dalälven.
Nu verkar ju Gumman Tö vara hos dig så snar blommar nog vårlöken...till dess håll ut.

Kram från Vinterstaden!

AnnaKK sa...

Bra talat!!! Förstår dej precis, även om vi inte varit i närheten av de vinterproblemen här nere.

Och du är på banan igen med 365 foton 2010, ser jag, för detta är ju en kanontolkning av tema nr 9!!! :-D

Synnøve. sa...

Säger som Hugan. Känner mig lite träffad.
Jag menar att det hjälper inte att gnälla. För snön försvinner inte för att vi gör det. Det blir inte mindre problem för att vi gnäller.
Inte heller ska vi göra jobbet för dem som ska skotta, ploga, sanda osv. Tänkte på att man kan underlätta för de här stackarna genom att tänka på vart man bland annat parkerar så de kommer fram med plogbilen. Dessutom så behöver utryckningsfordon kanske plats att komma fram på trånga gator med felparkerade bilar.
Förstår att snön och allt den för med sig skapar problem för många. Samhället idag är oerhört sårbart så varför inte försöka underlätta för de som ska se till så att vi kommer fram, faktiskt får en möjlighet att göra det.
Jag skottar hos oss, det räcker. Men tänker på hur och vart man parkerar när man ska någonstans.

Nu är snart vintern slut, och det tycker nog många är skönt.
Jag såg gärna att minusgraderna höll sig mars ut. För annars blir det roddbåt som gäller här ute.
Låt det smälta långsamt.

Kramen Synnöve.

annette sa...

Synne, har aldrig gnällt, bara som i dagens inlägg förmedlat fakta!
Dom flesta av oss har anpassat oss till kaoset och tar tidigare transporter och avstår från fritid för att lösa problemen åt samhället, skall det inte räcka!?
Parkeringsplatser finns det alltid för få, skall människor ta med bilen in i lgh och hus!?

annette

Tezzie sa...

Nä, usch...inte har det varit en lätt vinter någonstans här i norden...tror bestämt att alla har haft det tungt, för en eller annan orsak. Och ibland måste man få 'gnälla' om det, även om det inte löser något eller gör vintern mildare på nåt sätt. Även om 'gnället' är endast i fakta form ;D

Paula sa...

Hej! Här var det ord och inga visor, bra! Jag vet precis hur det kan se ut, det räcker ju med att höra om hur läget är i huvudstaden nu....vi har en himla tur här i Dalarna, för så länge vi har ordentliga vintrar så är vi ju också beredda på det! Allt har fungerat utmärkt, både transporter o dylikt förutom vissa halkolyckor förstås.
Länge sen jag var förbi dig, har inte kommit ordentligt igång efter OS ännu, men nu så...
Och nu får jag åter njuta av dina bilder från Bråviken, helt sagolikt vackra. Jag älskar mars månad, den bästa förutom oktober tror jag...
Ha nu en fin vecka, hoppas du tar dig till och från jobbet!
Kramen