fredag 1 januari 2010

Nyårspromenad i Norrköping

Även om jag inte kommer från Norrköping ursprungligen så har jag nog kommit fram till att jag älskar den här staden precis som infödda Norrköpingsbor gör, för det gör dom verkligen.
En stad som har haft det tufft väldigt ofta, även om jag bortser från händelser långt tillbaks i tiden som när staden brann ner, när ryssarna totalförstörde staden osv så finns det ju händelser i nutid som kanske borde knäckt staden.
Tänker på alla industrinedläggningar inom textilindustrin, teknikföretag som senare uppstod och nu inte finns, men inget tycks kunna ta död på staden och framförallt så tror befolkningen på staden och älskar den. Numer håller Norrköping på att ännu en gång sadla om och bli ett stort logistikcentrum vad gäller både, järnväg, hamn och vägtransporter. Ett flertal nya företag har etablerats under senare år, men givetvis har den nuvarande lågkonjukturen påverkat även oss.
Det är en stad full av kultur, en stad där det arrangeras så mkt fint och när det arrangeras så fina saker som den sedan massor av år återkommande Nyårsaftonspromenaden, så är det fullt av människor i hela stan.
Den börjar klockan fyra på eftermiddagen, ofta med tal av någon lokal företagare, fackeltåg, dans, lokala konstnärer, lokala graffitimålare som målar ute i kylan eller visar upp annat dom sysslar med.
Hela industrilandskapet, närliggande Strömparken och ner till hamnen är upplyst av marchaller, sedan avslutas promenaden med fyrverkeri och tal från någon i kommunledningen vid 18-tiden.

Lite svårt att komma åt att fota bland flera tusen människor är det, och mörkerfotografering utan stativ är ju i sig svårt, men lite bilder från främst underbart dansande elever från DeGeer-Gymnasiet blev det
Jättekallt var det, men inte ställdes dansen in, utan dom dansade med liv och lust så jag blev nästan varm av att bara se på dem.

Såg bara en manlig dansare i gruppen, så han får en egen bild;) När han vilar!



Har Ni möjlighet någon gång så kan jag varmt rekommendera att besöka staden en Nyårsafton och få uppleva denna promenad som inte vandras bara av lokalbefolkningen utan även många från andra städer och andra länder kommer hit.

Lite dåligt med besök hos Er andra har det varit, behövde vila både kroppsligt och själsligt efter en tuff arbetsvecka, men Ni finns i tankarna och jag hälsar på vartefter.
Önskar Nu alla en God Fortsättning på 2010!
Kram //annette

15 kommentarer:

Viola sa...

Vad fint du skriver om min hemstad..som jag på äldre dagar har flyttat ifrån..men det är ju bara 2,5 mil...har gått denna promenad sedan den startade men nu fick jag ju uppleva den igen tack vare dig, ha en fin nyårsdag, KRAM

AnnaKK sa...

Hej på dej - och god fortsättning på det nya året! :-)

Vilken härlig tradition ni har i Norrköping!!! Mej veterligen finns det inget som ens liknar den här omkring.

Ja, med ett "födelsedagsbarn" på nyårsafton så vet man ju vad man har att göra den dagen år efter år - så det är en ganska intensiv dag! För man vill ju ha ett nyårsfirande också framemot kvällen, ju! :-) OCh det brukar vi turas om att arrangera tillsammans med ett par vänner och den här gången var det deras tur. Så vi hade en lugn och skön kväll hos dem med en massa god mat och trevligt prat.

Idag har vi drabbats av ett städryck och ägnat några timmar åt att röja upp i ett källarrum. :-)

Bosse sa...

Håller bara med dig om att vår stad och dess invånare bara är så fina!
Skoj att få ta del av dina foton från Nyårspromenaden!
Jättehärlig stämning i dina foton!
Visst är det ett arrangemang man kunde åka en bit för att uppleva, men nu har ju vi turen att bo här på plats.

Jag var med om nyårspromenaden för första gången igår och bara älskar den.
Blev lite foton plåtade av mig där också.
Jag har dock problem med att kameran har svårt att fokusera i dåligt ljus, så de vackra marschallkantade gångvägarna i Strömparken lyckades jag t.ex. inte fota.
Önskar dig Gott Nytt År och ett bra år 2010!
Kramar / Bosse

Ninni sa...

Vilken fin Nyårspromenad du tog mig med på! Jag har aldrig hört om något liknande. Det är egentligen alldeles för få såna arrangemang vintertid om det inte gäller kvällöppet i butikerna före jul.Åtminstone här hos oss. Jag blev också så imponerad av Vinterljus i Linköping och så var Norrköping först ut med det också:)
Fina bilder blev det ocskå...utan stativ. Det ÄR svårt! Jag fick bara suddiga bilder som resultat av vandringen i Linköping.

Efter ett lugnt nyårfirande så fortsätter vi med en slö nyårsdag också...Lite snöskottning bara.
God fortsättning på det nya året!
Kram Ninni

Inger sa...

Oj det hade jag ingen aning om. Att de hade denna promenad.,.jag härstammar ju från Linköping,,,
så då borde jag ju hört talas om det tycker jag..Det lät jättetrevligt..och vilka fina bilder på dansare du fångat..
Kramen till dig på årets första dag..

Inger Maryissa sa...

Norrköping verkar vara en mysig stad.
och som du berättar det anordnas också mycket trevligt där.
Kan tänka mig det var en fin Nyårsafton.
Jätte-mysiga bilder !
Där skulle jag gärna ha velat vara.
Ha ett fint fortsatt Gott Nytt år.
Stora kramar

sinneskatten sa...

Vilken fart och fläkt du fått i dina bilder.
Ett fantastiskt nästa år önskar jag dig.

Nässelblom och choklad sa...

God fortsättning på det nya året! Vilken upplevelse, verkar ha varit ett mycket speciellt nyårsfirande. Fina bilder, trots mörkret. Kram/Evadences

UllaMona sa...

Vilka fina bilder och vilket nyårsfirande...det skulle jag velat se. Själv såg jag på raketer över Vinterstaden från mitt rumsfönster...skönt att vara inne i värmen...iförd raggsockar, mysbyxor och skön tröja...inväntandes nyåret och ny arbetsdag.
Kram

Karin sa...

Vilka fina bilder du tog!
Jag vågade mig inte ut detta nyår, jag har inte varit utanför dörren på flera dagar pga kylan! Synd det eftersom det verkligen såg ut att vara en riktigt vacker nyårsvandring detta år!

Som du skriver, det finns ingen som är så lokalpatriotisk som en norrköpingsbo! Men det som inte dödar än, härdar en, så och en norrköpingsbo. =)

Tack för dina fina bilder och god fortsättning!

Ragnvi sa...

Men jisses..såå roligt att du låter oss få kika på härligheten i din stad! Hade jag ingen aning om! Gissa om man blir lite sugen på att besöka Norrköping!

God fortsättning förresten o tack för grattiset! Just nu äter jag dagens första banan...fniss. Imorgon ska jag till sjukan igen för nya prover...
Kramen!
Ragnvi

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Livfulla bilder bjuder du på och det tackar jag för! JÄttefina!

Kram Annica

petra1000 sa...

Viket vackert ljus det är i bilderna! Önskar dig god fortsättning på det nya året! //Petra

Vivan sa...

Vilka härliga foton du tagit av din hemstad Norrköping!
Såå fint!
Jag önskar av mitt innersta hjärta att du skall få ett riktigt gott nytt år!
Nyårskramen!

Vivan sa...

Vilka härliga foton du tagit av din hemstad Norrköping!
Såå fint!
Jag önskar av mitt innersta hjärta att du skall få ett riktigt gott nytt år!
Nyårskramen!