lördag 30 januari 2010

Nu får det vara nog!!

Ja, nu tycker jag det räcker, har jag tyckt länge egentligen, men idag visar termometern minus 20.7 grader, och då kan jag inte alls förstå vad all nysnö vi har fått och som ställt till trafikaos för oss pendlare i veckan, skall vara bra till. Finns ju knappt ingen möjlighet ens för barn att vara ute och leka i snön.
Minus 20.7 i kustnära klimat det är KALLT det!
Bor jag i Östergötland!?



Skickar en värmande eld till Er alla, tänker på alla som saknar bostad , och så hoppas jag att alla våra fåglar överlever!!
Ha en skön helg!
Kram //annette

19 kommentarer:

Della sa...

Vi har bara -18 här, om jag kan lita på termometern. Trist med så kallt när det nu äntligen är lite sol. Jag undrar hur länge kamerabatterierna räcker i det här.
Tack för den värmande elden. Den behövs speciellt vid mina fötter just nu eftersom jag nyss har vädrat.
Ha en bra dag!

Anonym sa...

Vi har -18 här i Götet eller en bit utanför göteborg...
Håller med dig nu får det vara bra. Ge oss lite sol å värme...

Kram Paula

Vörteröl o Norrlands Guld sa...

-24 här i vårt köldhål,grannen hade-25.Burr.Ha en bra dag.O ta på vantar:) Kram Peter.

UllaMona sa...

Jag som gillar vintern börjar tycka...denna vinter är verkligen inte lik någon annan...vi har inte så kallt, bara -23 gr och torr luft, men det är för kallt att vara ute i längdskidspåret.

Kusten /Sundsvallstrakten/ har fått mycket mera snö än vi här i Vinterstaden.

Håll ut, snart så är det vår hos dig och vårvinter hos mig.
ha en fin Lördag.
Kram

Charlotta sa...

Mildgrader i skogskanten, bara -13. Jag räknar med att fåglarna överlever, hänger upp extra många talgbollar och ser till att solrosfröna aldrig tar slut på fågelbordet.
Försöker räkna dem den här helgen, men det är ett virrvarr av fåglar som flyger fram och tillbaka, sitter inte still en sekund. Det är svårt.
Önskar dig en bra dag framför brasan.

Jane sa...

Njuter av brasan ;) trots att det inte är så himla kallt här, -13, men det är tillräckligt för att frysa om nästippen.
Vi har en liten vildkanin som springer runt husen och det är så mycket snö nu så den hittar ingen mat, tänker köpa en påse hö idag och lägga ut till den.

AnnaKK sa...

Ja, visst är det VINTER så det både räcker och blir över nu!!!

Men tydligen var det ännu värre på 40-talet... Hörde på radion i morse att köldrekordet för Skåne är -36 (nån gång på 40-talet alltså men jag har tyvärr redan glömt det exakta året), och det har vi inte varit i närheten av denna vinter. Och jag måste säga att jag känner inga som helst behov av att få veta hur kallt så kallt är!!! Hua!

Maria i Sennan sa...

Det värmde gått med din brasbild..håller med dej om att man blir en innesittare även om solen skiner..det biter så i skinnet och här på västkusten e det ju så där frostigt kallt..
Ha det..Maria

Inger Maryissa sa...

Jo, när det blir framåt 20 minusgrader och mera,
det blir lite väl kallt, och säkert även för barnen.
Och sedan när det kommer en massa snö som ställer till med problem.
Tänk att vädret oftast inte kan vara lite mera lagomt..
Och tänk att ni har kallare söderut än här i Stockholm som vi har ca. 13 minusgrader just nu.
Jo, det måste vara oerhört jobbigt för människor utan bostad i denna kyla.
Hur de klarar sig...
Och ja, hoppas att alla våra fåglar överlever.
Men de brukar vara sega.
Ha en bra fortsatt helg
Kram

Photos by Storm sa...

Ja, jag håller med. Till och med våra hundar tappade lusten i nordanvinden. Ha det bra/Lis

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Jisses, ni hade det kallare än vad vi hade det i morse med andra ord - vi hade nämligen bara 17. (och femton grader inomhus på bottenvåningen, ja plusgrader alltså men det var lite i lägsta laget)

Nu eldar vi i spisen i vardagsrummet, T ser på fotboll medan jag lånar hans bärbara. Tänker försöka undvika att göra något vettigt över huvudtaget i helgen...behöver varva ner!

Kramkram
Annica

Gärdsmygen sa...

För kallt och fär mycket snö ja. MEn faktiskt är det ljusare ute på dagarna nu.

Paula sa...

Wow den värmde! Visst är det för kallt nu, fega jag har skickat ut maken med hundarna o inte stoppat ut näsan idag...men har så ont i tanden och den blir ju mycket ondare av den kyliga luften.
Imorgon kanske jag trotsar kylan o tar med mig kameran...
Kramen

Viola sa...

Håller med...kan man göra uppror ..i morse när jag åkte in till stan visade bilen -29, har nu förståt och hört att vi flyttat till ett riktigt köldhål, hej och hå...bara det inte blir likadant i sommar, men då får man fly till vattenhålet, tycker men går och står i samma varma kläder, plus är ju att inte klädkontot kostar speciellt mkt denna vinter, ha en skön kväll, här är det soffan..KRAM

Ragnvi sa...

Morning! Härligt värmande brasa hos dig! Faktiskt har du kallare än vad vi har här uppe strax norr om Dalälven...men det snöar banne mig oavbrutet istället!
Jisses...din vågiga bild...höjdrädd!
Kramen!
Ragnvi

Bosse sa...

Jo en 5-10 minusgrader är mer behagligt, men steg ju ändå till 14-15 minus på dagen.
Alternativet till vinter denna årstiden är ju inte skön vår, utan ett gråfuktigt, mörkt och deppigt klimat... Så jag fortsätter att gilla detta, efter alla fuktdrypande, gråmörka, trista vintrar jag upplevt i Skåne.
Men man skulle ha möjlighet att elda inne och få det så mysigt värmande som på ditt foto!

Vid biltur är ju landskapet underbart vackert att färdas genom, som i solen igår lördags.
Nära köldrekord i Norrköping passade jag på att göra en båtfärd över isigt hav, och det var kallt men så vackert och annorlunda ;-)

Hoppas du njuter av söndagen, med den sol som visar sig just nu!
Kramen / Bosse

Inger sa...

Ja jag håller med dig. Nu får det vara nog med kylan.. Tänker oxå på de som inte har någonstans att bo...och alla småfåglarna..
Längtar nu till våren...sol och värmen...försöker att gilla läget..Kramen..

AnnaKK sa...

Jo, nu får man ligga i med matningen av småfåglarna! Idag har det varit ännu fler här än igår - dock inte stenknäcken. Och så upptäckte jag en pinsam miss - jag har inte tittat ordentligt på bofinkarna! Alla var inte såna, upptäckte jag idag - rent av de flesta är av en annan sort; troligen bergfinkar! <:-) Men, men...

hugan sa...

-27 denna morgon, enda fördelen med förkylning är väl att jag slipper gå ut!
Vart tog klimatförändringen vägen?
Inte för att jag vill ha den, men som vanligt så var ju även den fruktansvärt upphausad(???) enligt media. Har jag fel?

Ha det så bra som det bara går i kyla och snö, inte så länge kvar av det ;)
kram