onsdag 13 januari 2010

Nr 19 av 365 Varför Tema Nr 332

Ja, varför stjäl någon en cykel (antar det) för att sedan kasta den i Strömmen där den nästan frusit fast i isen!?

Varför är det säkert många Östgötar som säger idag förresten, har man inte lyssnat på några nyheter under dagen, så förstår man nog inte varför alla pendeltåg är inställda.
Har aldrig upplevt den väderlek vi har nu, vi har ca 8-10 minusgrader och konstant fuktig dimma sedan ett par dygn, frost byggs på centimetertjockt, mer och mer för varje dygn. Detta har nu då drabbat elledningar både på tågen och ledningar längs banan så tågen får ingen kontakt, finns oxå risk för att ledningar rasar pga trycket, så nu under eftermiddagen ställdes all tågtrafik in och ersattes i möjligaste mån med bussar.
Ibland förstår jag inte och blir arg när jag kommer sent till jobbet och sent hem, men när jag sett vad det här väderfenomenet ställer till, så känns det okej med inställda tåg och överfulla bussar.
Vi får väl se hur lång dagen blir imorgon!
Ha det bra därute i livet!
Kram //annette

15 kommentarer:

Viola sa...

Jag hade en otäck hemresa, jobbade sent och kom inte från stan förrän vid sextiden...dimmigt igen på vägen...såg knappt vägkanten och det hade varit två olyckor strax efter varandra på arkösundsvägen men nu är jag hemma och pustar ut, ha en skön kväll, det ska jag ha.....kramen

Della sa...

Oj, är det så illa? Lite fuktigt hat det varit här också, med ett lager frost som bygger på på träden och en del dimma idag. Mycket vackert, men jag förstår att det ställer till problem också.
Om isen - har ingen aning om det brukar vara så, det var första gången jag såg det. Isen snurrar runt runt i vattnet där framför slottet där det är fart på vattnet i ån.

Maria sa...

Ja det verkar ju fullständigt jättedumt så varför gör de så. Bra bild till temat.

Richie's 2ts Inspires sa...

HÅLL i huvét! Jag skulle vilja ha den där cykel då? Jag som inte ens vet hur man cyklar §;-)

Joda! hade pratat med Lotta och så fnittrade vi länge. Jag skickar en mail till dig och om du vågar ringa eller ngt så gör det.

Hon är lite uppagen och hade ingen tid att hålla med bloggen. Förhoppningsvis, kommer hon tillbaka, vem vet, kanske sommar?

Ha det så gott Annette.

kramar...

Jane sa...

Toppenbild till temat! Det var snyggt med det röda mot isen :)
Här i Gävle har vi också haft det lite frostigt men kylan biter sig kvar så luften är nog lite torrare än hos er.
Ha det gott!

Ulrica sa...

Någon lär sakna cykeln.... trist. Här fungerar iaf t-banan och vår perrong är inomhus. Jätteskönt.

UllaMona sa...

Körde idag hem från fjällen och fick stanna flera ggr och skrapa vindrutan fastän jag hade full värme på rutan, rutan frös igen...bilen såg ut som om den hade skägg framme vid kylaren av is. Det var 17 -gr, råkallt!! väldigt konstig väderlek.

Tur att du kan åka buss, tåget verkar ju inte tillförlitligt.

Kram

Livsnjutaren sa...

Bra bild!!
Synd att cyklen hamnat där...hoppas den hittar tillbaka till sin ägare.

Må väl.

Charlotta sa...

En sådan här vinter hör ju inte till vanligheterna, så att acceptera förseningar och långa restider är nog bäst att göra. I det långa loppet är det ju inte många timmar vi förlorar ändå. Och man kan ta tillvara de där trista restiderna till att meditera, reflektera, kanske studera omgivningen för att komma tillbaka och fota rent utav. :) Det är bäst vi tar vintern med jämnmod och sedan gläds vi desto mer åt våren när den kommer. Du har ju gett oss en försmak med ditt underbara gröna collage nedan.

Inger Maryissa sa...

Här är det också ca. 10 minusgrader fortfarande och dimma som vi också haft ett par dagar nu.
Men oj, vad vackert det är med de frostbeklädda träden...
Fast det är inte roligt när frosten lägger sig på ledningar och skapar problem.
och med inställda tåg....kan tänka mig det är jobbigt..
Hoppas dagen blir bra imorgon och tågen går som de ska.
Kramar

VimleAnna sa...

Stöld har jag aldrig begripit mig på. Det ryms mycket stöldgods i alla åar, älvar och floder i detta avlånga land! Jobbigt om inte tågen går, men man förstår ju varför och det är ju bara att gilla läget!

hugan sa...

För att vissa människor är rejält korkade. Tröttsamt. Stackars cykel dessutom.


Märkligt att det är så kallt men endå så fuktigt. Skönt att få åka buss då :)

kramen

AnnaKK sa...

Mmmm, det där vädret kan onekligen ställa till det med våra tekniska mojänger som vi så ofta bara tar för givet att de SKA fungera... <:-/ Hoppas du hade en någorlunda smidig och välfungerande transport till och från jobbet idag!? Om inte så vet du ju var det finns en cykel... ;-)

Kanske den som slängde hojjen i vattnet tänkte att det såg snyggt ut - för det gör det ju faktiskt, dock bara på bild...

Ha en fin kväll! :-)

Ninni sa...

Usch då! Det låter riktigt ruggigt. Här har vi "bara" kylan att dras med, mellan -15 -20 dygnet runt.
Fast om man ska vara oerhört positiv så är det ju fint att fotografera både frost och dimma:) Men väldigt opraktiskt när man ska ta sig till jobbet.
Synd på cykeln!
Må så gott!
Kram Ninni

Anonym sa...

Näpp jag har ingen som helst förståelse för hur SJ hanterar detta. Ni som åker med östgöta har väl bussar som avgår hyfsat i tid;)? Jag har fått stå ut med inställda tåg i två veckor och det är tamefasiken inte lätt att planera sitt liv med barnhämtning på dagis och allt när ersättningsbussarna inte avgår i tid...de kommer istället hela vägen från sthlm och är en halvtimme (eller mer) sena vilket i slutänden gör att jag är en timme senare än förväntat och då har dagis stängt! Att väderlek och annat påverkar har jag förståelse för, att SJ däremot inte hanterar problemet på ett smidigt sätt är en annan sak...SJ Ab baklänges säger jag bara;)

Kraaaaaaaaam
Tott