lördag 26 december 2009

Teide

Igår handlade det om vatten som är en naturrikedom jag tycker mycket om, berg är en annan naturrikedom jag nog älskar lika mycket, har ju vandrat mycket i fjäll, främst i Norge, men även i Sverige och Österrike.

Men jag hade aldrig kunnat föreställa mej den fantastiska natur som skulle möta mej när jag var på Teide, finns inte så mkt att säga egentligen, tycker bilderna talar för sig själva.

Månen hade jag kunna föreställa mej skulle se ut som det här landskapet, lägger in en länk om någon vill läsa mer, det som fascinerar mej mest är att det inte varit ngt utbrott sedan 1909, och ändå är det ett helt dött landskap, men det finns vet jag nu efter att ha läst lite, en del växter men dom såg inte jag. Man ser än idag vart lavaströmmarna gått fram, på en dålig bild som är tagen genom bussfönstret ser man faktiskt ett hål där lavan sprutade fram 1909.














Som en liten, liten "plupp" på jorden känner jag mej vid sådana här naturupplevelser, inte mycket vi i vår tid vet om och har upplevt av allt som format vår värld egentligen.

God Fortsättning!

annette

11 kommentarer:

Inger Maryissa sa...

Jo, berg kan vara så otroligt vackra,
och kan tänka mig det var underbart när du vandrade i olika fjäll.
Så fantastiska bilder från Teide och kan tänka mig att det var en upplevelse att vara där.
och tänk hur naturen kan komma tillbaka igen efter ett vulkanutbrott.
men det tar sin tid...men naturen är seg.
Och ja, du har så rätt i att det är inte mycket vi i vår tid vet om och har upplevt av allt som format vår värld egentligen.
Ha en bra fortsatt helg
Kramar

Inger sa...

Ja det är verkligen tjusigt och annorlunda där..Vi var där 1999,,och kallt var det där uppe, men så tjusigt..De har ju spelat in en massa västernfilmer, och Bondfilmer där oxå, om jag inte minns fel.När vi var där, så fick man inte åka ända upp på toppen, kommer inte ihåg varför.
kramkram

hugan sa...

Jösses vilka berg! Ser ut som liftstolpar där....säger hon som inte kommer sig ut på skidorna nångång!!
God fortsättning på helgen!
Kramar

AnnaKK sa...

Hejsan!

Ja, tänk vad naturen ser olika ut i olika delar av världen - och tänk att det är möjligt för nästan vem som helst att få uppleva det! :-) Bara en charter-resa bort - och om man kan tänka sej att INTE tillbringa hela semestern vid poolkanten. Härligt att via fotona få följa med på din utflykt!!

Viola sa...

Vilka otroliga naturbilder, helt fantastiska, ha en fin söndag, kram

Ninni sa...

Vilka bilder Annette! Och vilket spännande landskap även om det med blotta ögat ser dött ut.
Visst känner man sig liten många gånger när man möts av så storslagna naturupplevelser.
Tack för utflykten till Tejde! Jag följer gärna med på flera utflykter:)
Kram Ninni

Della sa...

Vilken fantastisk natur. Väldigt månartat, tycker jag med (även om jag inte har varit på månen).

Gärdsmygen sa...

Vilka foton! Ser lite ut som på månen där. Läckert!
Jo jag har nu gjort 364 inlägg men jag upptäckte att jag gjort två inlägg på rosa så jag behöver två foton till för att vara i hamn. Det ska fixas!

Ragnvi sa...

Jisses vilka foton! Jag blir nästan lite yrslig, fniss! Du är en fena på att kunna fånga allt på bild!
Kramen!
Ragnvi

Richie's 2ts Inspires sa...

Mäktig!

TAck att du kom och hälsade hos mig. Jag mår bra, tack och hoppas du hade en trevlig jul.

Ha en fortsätt skön helg och veckan.

Kramisar,
chie

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Härliga bilder!

Tänk vad länge sen jag var där!!

Kram Annica