söndag 29 november 2009

Nr 346 av 365 Svenskt Kött Eget Tema

Eget Tema, ja eller ett inlägg i köttdebatten som varit i veckan, är själv ingen stor köttkomsument, föredrar fisk eller vegetariskt mest för att jag mår bra av den kosten.
Det lilla kött jag köper kommer från gårdar här i närområdet, men nu när åtta gårdar härifrån Östergötland tillhör dom anmälda, så känns det som om det kvittar varifrån köttet kommer, i alla fall sett ur den synpunkten.
19 kvar!

Fler 365:are finner Ni hos AKSON
Ha en fortsatt bra dag, här är det så dimmigt så man inte ser längre än till näsan;(
Kram /annette

10 kommentarer:

MOONLOVER´S sa...

Hej
Ja nu börja väl vintern komma kanske =) Härligt värre*hihi*
Ja men hoppas du gillar dom, jag tycker det är jätte gott att ha i biffarna=)
Kram och ha en härlig söndag

Anna sa...

Nä det kvittar inte! Alla gör vi så gott vi kan. Kram

Ninni sa...

Bara 19 kvar?? Ska du hinna med alla 365 innan du åker? Visst är det tråkigt med alla dessa larmrapporter. Fläskkött hör inte till mina favoriter men julskinka vill man väl ändå ha en smakbit av men vad köper man då?
Jag äter också hellre fisk och vegetariskt.
Vi har det lika grått hos oss...
Må så gott!
Kram Ninni

Della sa...

Det är svårt att veta vad man ska äta för att allt ska vara bra. Enklast är väl att äta så blandat som möjligt.
Så du har bara 19 kvar... Jag har 20.

Vivan sa...

Ja, inte är det kul med dessa raporter från svinstall som inte sköts som de skall! Riktigt ruggigt är det!
Vi i familjen har pratat om att bojkotta skinkan på julbordet..mest flickorna som ej äter kött ö.h.t...och jag tror att jag överlever en jul utan griskött!

Tänk att du snart är klar med 365 bilder, helt otroligt bra gjort!
Det blir skönt för dig, att få åka till solen och slippa rusket och stressen ett tag...eller hur?
tack för gulliga kommentarer på min blogg. Har inte tiden att susa runt och kommentera på bloggarna..just nu...men jag plockar blogg för blogg och läser och kommenterar allt efter min tid!

önskar dig en trevlig 1 advent.
Kramen!

Viola sa...

Håller med dig..man bör vara noga med vad man stoppar i sig....och för mig blir det mest Skönerokött, men helst kyckling och fisk, hoppas du har en skön adventssöndag...inte långt kvar tills du far...kramen

Vörteröl o Norrlands Guld sa...

Dags för GÖS igen med andra ord:)
Ja äter va faan som helst ska inte prata med mat i mun.
Finns ingen som vet vad djuren går igenom.
Pratade med en igår som körde kycklingar.Öppen bil o vinter,hälften stendöda o färdigfrysta.Praxis.
Kram Peter

Inger sa...

Visst känns det lite tråkigt, att man inte vet var man ska köpa bra kött..synd att så mång kom från Ö-götland,,men som sagt, fisk är en stor favorit här hos oss oxå..
och till julen är det ju mycket sill och fisk oxå,,så man överlever nog utan skinkan,,"kanske"..det är ju lite tradition med just julskinkan..
Kramkramen..

Bosse sa...

Jo med den senaste rapportering känner jag mig rätt nöjd med att jag huvudsakligen äter vegetariskt! Även då det minskar växthuseffekten / miljöpåverkan.
Även rovfisket och söndertrålandet av värdefulla havsmiljöer, eller för den delen miljöpåverkan från fiskodlingar känns inte heller så bra, tycker jag...
Är svårt hur man ska bete sig för att vara som mest skonsam mot miljön och ge allt levande en rimligt human situation, kan jag känna...
Men man får göra sitt rimligt bäste - bara man har en tanke på det och försöker ta hänsyn, så har man gjort en del i alla fall.

Så fint väder vi hade igår! Skoj då det var trevlig julmarknad på stan. Idag försvann ju det mesta in i dimman...
Önskar dig en bra vecka!
Kram / Bosse

Höstträdgården sa...

Visst kan denna debatten ge avsmak för kött,gillar många kötträtter men maten får ju gärna vara fräsch när man ska äta den.