lördag 31 oktober 2009

Tomt!

I förra inlägget skrev jag om något saknat, egentligen skulle det här inlägget/bilderna oxå kunna handla om det, men det blev rubriken "tomt" av flera skäl.
Tycker ju egentligen om lugn och tystnad men då väljer jag det genom att vistas ute i naturen, vad jag inte riktigt tycker om är den här tomheten som infinner sig på hösten runtom i vår stad. Var igår ute och gick lite runt på platser där det normalt sjuder av liv och rörelse, alla platser var i princip folktomma och ödsliga, kom då att tänka på att lite så känner jag mej oxå på hösten, inte ödslig men ganska så "tom" på ngt underligt sätt.
Svårt att förklara känslor, men tror nog en del av Er förstår vad jag menar.


Nu skall jag stryka kläder enhänt, därefter ut för att ta del av den "snåla" solen, sedan får vi se vad dagen/kvällen bjuder på i övrigt.

Ha det gott!

Kram //annette

17 kommentarer:

Della sa...

Jag gillar dina illustrationer av tomhet. Det ser verkligen tomt ut.
Hur går det att stryka enhänt?

Laila sa...

Oj, du har verkligen varit begravd i datorer och sladdar ett tag ser jag! Bra att du lyckades få ihop ett paket till slut som du trivs med!

Ja den där tomheten... Jag tror absolut att det har med kylan att göra. Den yttre tomheten vill säga. Folk drar sig gärna hemåt och sitter inne och kurar. I varmare länder är det ju inte alls så.
Den inre tomheten däremot... i mitt fall är det nog en slags vemodigt avsked. Till sommar och liv. Någonting är slut och man blir lite extra tankfull och vemodig.
Men det kanske behövs som en motpol till den sprittande glädjen man kan känna i vårsolen sedan. Om man aldrig upplevt mörker, vet man inte vad ljus är.

Viola sa...

Visst känns de öde..dessa välbekanta platser, underbara bilder, ha en fin helg och hoppas strykningen gick bra....:) kram

Solvarm sa...

Hej Annette!

Underbara bilder som sjuder av liv i sin tomhet.

Jag däremot gillar hösten, förresten så gillar jag alla årstider, men så är jag en optimist som finner något gott i allting.

Solvarma kramar från Irene

Gärdsmygen sa...

Åååå så vackra bilder! Men visst illustrear de tomhet. Ja jag tror jag förstår din känsla. Och du, var rädd om din friska arm, den behöver du!

Gärdsmygen sa...

illustrerar skulle det vara

hugan sa...

Ja sannerligen tomt och höst-sentimentalt...

Var rädd om din friska arm nu!!
Kram på dej

Bosse sa...

En så härlig känsla och ide att illustrera / fota hösttomheten!
Väldigt härliga miljöer du sökt upp i vår stad och jättefina foton du bjuder på från dem!
Jag kan väl också känna av lite hösttomhet, men samtidigt kan jag tycka det stämmer så väldigt fint ihop med trädens höstfärger och drivorna av höstlöv som blir liggandes orörda på marken.
Är en så härlig känsla att vandra igenom dessa drivor av löv i den lite höstödsliga stadsmiljön.

Akvarellkursen är rolig - och känns som det kompletterar mitt fotande väldigt väl.
Handlar ju mycket om att "se" motivet och fånga känslan, men ändå på lite olika sätt. Tror jag får en större bredd i uppfattningen av bildmotiven.
Skönt du kan göra lite trots din bråkande arm.
Önskar dig en skön söndag.
Kram / Bosse

Lillianna sa...

Tomheten är väl en del av livet, oavsett hur gärna man hellre hade velat att den uteblev helt.
Men snart är det vår igen, då kommer människorna ut från sina hålor igen.
Håll ut!
/Lillianna

AnnaKK sa...

Ja, det ser onekligen lite tomt och utsligt ut på dessa foton... Men här ute i skogen är det minsann tvärt om! :-) Det är väl aldrig mer folk ute och rör sej bland buskarna än nu på hösten. Svampplockare och älgjägare - man hittar dem nästan överallt. :-)

Mobilen lyckades vi också hitta - och den var inte mer skadad än när den fökk ur D´s ficka. Skönt!!!

AnnaKK sa...

Äh! Nu skrev även jag fel! ÖD-sligt, ska det ju stå - inte utsligt...

AnnaKK sa...

"fökk" också??? Jag får nog skaffa mej ett nytt tangentbord snart iallafall... :-/ Det är ju så slitet att man inte längre ser bokstäverna på knapparna... Blir fel hela-hela tiden - och jag märker det sällan förrän jag redan har "klickat & skickat".

vivan sa...

kanonfina foton...och de illustrerar tomhet på ett fint sätt!
Men snart, bara detta år 2009 är slut, så blir det snart vår..Och alla uteserveringar fylls av kaffedrickande människor, och folk som slappar i hamockar.
Kramen!

synne sa...

Nog var det tomt alltid.
Det är en liten trist tid det här just nu. Mitt mellan sommar och jul. Snart exploderar det däremot av ljus och vackra saker runt om i Norrköping

Men den där reklamskylten på huset på färgargården kunde de ta bort....
Hemskt.
Kramen Synne.

UllaMona sa...

Fina bilder som illustrerar tomhet,människor sitter inne och kurar i mörkret på höstarna...på vårarna kommer människorna ut i ljuset igen och vänder ansiktena mot solen.

Jag känner inte direkt tomhet på hösten, snarare kommer jag till ro...jag förbereder mig på det riktiga mörkret och kylan som kommer i dec,jan och febr när dagsljuset bara varar någon timme.

Var rädd om din arm...jag har träningsvärk i mina efter att ha burit på 6 kg Nore under helgen;-))

Kram

Ragnvi sa...

Hej Annette! Slog nyss på datorn här hemma o då ramlade din kommentar in hos mig...
Förstår så väl vad du menar med tomt...hösten kan vara jobbig!

Jag har idag kommit hem från sjukan, har varit inlagd sen i torsdags...stopp i tarmarna. Mår inge vidare nu...kanske kommer ett inlägg sen.
Kramen!
Ragnvi

Ninni sa...

Jag tänkte precis på samma ska igår kväll. Hur tomt det är i vår stad på kvällarna, ja dagarna också. Vilken skillnad det var i Belo Horizonte där man träffades ute på barer och serveringar och drack något. Inte för att festa utan bara för att träffas. Men klimatet är väl en avgörande faktor eller hur. Det blir lätt att man håller sig inomhus den här årstiden. Men visst är det trist.
Kram NInni