söndag 2 augusti 2009

Nr 204 av 365 Inspiration

Tema nr 159 av 365 är inspiration, inspiration får jag av att läsa böcker, njuta och lära av andra bloggares bilder, av vänner i verkliga livet, av kollegor, faktiskt oxå av patienter jag möter i mitt dagliga arbete, men framförallt får jag både inspiration och även kraft av att vara ute i naturen och hitta dom mest fantastiska platser ganska nära där jag bor. Har ju i år valt att vara i mina hemtrakter under semestern vilket jag är glad för nu, trodde jag kunde mitt län men oj vad fel jag hade, hittar hela tiden nya platser jag inte besökt eller inte besökt på väldigt länge och som förändrats oftast till det bättre och det ger mej enorm inspiration till att upptäcka ännu mer.
Den här underbara platsen upptäckte jag igår när jag var ute vid Nävekvarn, en gammal bruksort som tillhör Nyköpings kommun, men precis vid våra gränser vid Bråvikens inlopp så jag tycker den orten även tillhör oss;)
Nyköpingsborna får ursäkta att jag även plockade en del av deras kantareller, fast å andra sidan så fick en kär vän som jobbar i Nyköping och som bor på vägen hem, dela lyckan över att ha hittat dom första kantarellerna;)
Bilden här är från Näveån som sedan rinner rakt ut i havet.
Fler 365:are finner Ni hos AKSON
Ha en underbar söndag!
Kram //annette

17 kommentarer:

UllaMona sa...

Vi har ett land som är så fantastiskt vackert, det gäller bara att inte vara hemmablind.


Så kul att man kan köpa ägg och grönsaker hemma hos dig och SURSTRÖMMING hos mig ;-)

Likadana platser=syskonsjälar!
Kram

Inger Maryissa sa...

Ja, man får inspiration av många olika saker i livet,
och av människor man möter på Internet och i det verkliga livet.
Och håller med om att naturen är en underbar inspirationskälla.
En helt underbar bild du visar oss här !!
Stor Kram

Solvarm sa...

Hej Annette!

En så underbar plats du hittade och dessutom kantareller. Underbar bild.

Ja man behöver inte gå långt från sin ytterdörr, för att hitta vackra platser.

Solvarma kramar från Irene

Bosse sa...

Visst finns det så mycket fint omkring oss på nära håll, att man inte behöver åka bort långt för att få en bra sommar!
Nävekvarn är fint och lite speciellt, tycker jag, med sin gamla brukshistoria men ser nästan ut som ett fiskesamhälle...
Och vägen mellan Nävekvarn och Norrköping är vacker och fin, om än lite krävande med husvagn efter bilen.
Så du har hittat lite mer kantareller. De är bara så goda smörstekta. Inte dumt att kunna dela med en kär vän.
Hoppas du haft en bra söndag!
Har du mer semester nu?
Kramar / Bosse

MOONLOVER´S sa...

Halloj
Men gud så rofylld bild, där såg det mysigt ut=)
Jo men de känns okej att börja jobba, blir 6timmars dagar till att börja med nu så jag ska inte klaga;) Ha en fin kväll. kram

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Hehe. Tycker inte att det är mer än rätt att jag fick Nyköpingkantareller*ler* Stort tack för det. Jag ska faktiskt gå och steka mig några nu för att ha på kvällsmackan! Gottis!!!

Underbar bild by the way...!

Största kramen
Annica

Ninni sa...

Naturen är ju en fantastisk inspirationskälla, det håller jag med dig om. Den främsta för mig tror jag...
Sverige är ju så vackert på sommaren så det är synd att resa bort. Men det är ju vädret som gör att många väljer att åka utomlands ändå. Ofta finns det ju mycket mera än man tror att uppleva på hemmaplan.
Smörstekta kantareller är bland det godaste som finns...kanske kan man hoppas på att det blir mycket trattkantareller i år också eftersom det regnat så frikostigt. Dem hinner vi nog med att plocka. Kanske lite soppar också...
Det ser jag fram mot.
Må så gott!
Kram Ninni

Viola sa...

VIlket smultronställe..när börjar du jobba..här har man en vecka kvar..känner alltid vemodet när sommaren lider mot sitt slut..är ju ingen höstmännsika..här är ju en som älskar ljuset, ha en bra vecka, kram

vivan sa...

Så, vackert det är!
Håller med att man har så mycket vackert runt omkring sig, att man blir hemmablind....men med kameran så får man andra ögon!
Kul att du hittade Kantareller!
Vi skall åka en tur till Östkusten, st Annas Skärgård,Söderköping, Västervik...mfl Kanske att Norrköping får sig ett besök med!
Kramen!

Paula sa...

Vilken fantastisk stämningsbild!
Kantareller ja, ett kapitel för sig. Tidningarna är fulla av tips eftersom det tydligen är fantastisk tillgång på svamp, jag läser att det lyser av gult guld i skogarna, jag läser det i kompisarnas bloggar, men tror du jag hittar några? Nä, just det! Det gör jag inte! På öppnare platser är gräset meterhögt och det är omöjligt att spana in vad som finns under, i skogen är det så vattensjukt att man sjunker flera decimeter ner i den blöta mossan....men, jag har hittat årets första fina Karl-Johan och det var inte fy skam!
Nu ska jag ta mina små juveler, inklusive kollo-juvelen ut på en prommis, hoppas du får en fin måndag
Kramen

Ulrica sa...

Precis av allt det där får man verkligen inspiration av, men kanske inte patienter för mig då:)

Jag hoppas också det går fort att få tillbaka kameran men ställer in mig på det värsta... 3-4 veckor. Från imorgon har jag lovat mig själv att gilla min lilla kamera ordentligt tills den stora är tillbaka.

AnnaKK sa...

Men så är det nog för de allra flesta - att det ofta är saker/ställen alldeles i den egna närheten som faktiskt är de som sist blir upptäckta och utforskade!? :-)

Riktigt mysig plats du har varit på!

Anna sa...

Det finns många inspirationskällor! Tycker du har hittat en riktigt fin oas att ösa inspiration ifrån. Kram!

UllaMona sa...

Är Du ute och springer i naturen...jag förstår att kantarellerna lockar;-)
Min första dag på jobbet ...buuuhuuuu

Kram

Della sa...

Tog du mina kantareller? ;)

Ragnvi sa...

Hej på dig! Vi är så tacksamma att du hittar alla smultronställen o delar dom med oss! Ljuvligt lugn i din bild...och härlig fläkt i den med paret i vattnet! Vimpeln...såå fin!
Ditte skickar en nospuss! Hon är såå trött ikväll...vi har haft lite social träning idag, bilder kommer en annan dag....gäsp!
Kramen!
Ragnvi

Vita Stunder sa...

Verkligen vackert och inspirerande!

Ha det gott
Kram Anna