onsdag 22 juli 2009

Nr 188 av 365 Utvalt Mål

Det utvalda målet var Harstena i vår skärgård för att bl.a få njuta av de nästan rubinröda näckrosorna som finns där i en sötvattendamm, tanken var egentligen bara att vara i skärgården något dygn, men det blev visst tre;) Flera orsaker till det egentligen, men en orsak var ett riktigt busväder igår med väldigt kraftiga vindar, och måste man inte hem då så är det ju dumt att ge sig ut i en liten båt.
Fler 365:are finner Ni hos AKSON

Näckrosorna finns i Djupdalen, på östra sidan där Hugo Magnusson, Harstena och en man vid namn Danielsson på Stegeborg planterade in en röd näckros från Fagertärn på 1940-talet. Den trivdes utmärkt och har förökat sig i stort antal och blommar hela sommaren.
Det kommer mer från skärgården, men nu skall "sjöbusen" packa upp och bada i badkaret, man känner sig lite så där efter skärgårdsliv, sedan blir det nog tidigt i säng ikväll, sjön "suger".
Kommer in till Er vartefter, har semester och är inte hemma så mkt.
Kram så länge!
annette

10 kommentarer:

Richie's 2ts Inspires sa...

He he... det låter fantastisk ord sjön. Men--- suger! jag instämmer. Hoppas du hade kul IAF även om man inte trivs den enkelheten där.

Hoppas du kommer att sova gott efter badet i badkaret.

Jag hade gjort det imorse och det blev ett långt bad med mycket gnuggande §:-))

Ha det!

kram mas

Inger Maryissa sa...

Näckrosor är så otroligt vackra.
Jag har sett vita men inte röda som på den här fina bilden.
Ja, det har varit ganska blåsigt väder de sista dagarna,
och håller med om att då är det nog inte så bra att ge sig ut i en liten båt.
Ha det så gott.
Kram

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Njut av ditt bad du vännen!

Skönt att ha dig hemma igen även om jag vet tat du raskt är ute på nya äventyr igen:)

Kraaaaaaam

Ninni sa...

Tänk jag har aldrig sett röda/cerise näckrosor tidigare. Så vackra de är!
Vad skönt det låter med en skärgårdstur! Även om blåsten kan vara påfrestande. Klokt att vänta med hemresan tills det lugnat sig lite.
Visst blir man extra trött av havsluften. Så antagligen kommer du sova som en stock inatt.
Må så gott!
Kram från ett soligt BH!

Gärdsmygen sa...

Den var riktigt vacker!!

Bosse sa...

Harstena är bara så fiiint!
Och röda näckrosor känns så annorlunda och fint.
Jag besökte Harstena 2007 och där fanns bl.a. en väldigt fin gammal båt i Harstenas Trankokeri museum.
Även så fint med den gamla oskiftade fiskebyn och båtskjulen.

Busväder på sjön och liten båt är ju inte så bra kombination, så bättre som du gjorde att trycka någon stans i skärgården.

Du verkar ha en mysig semester - skoj!
Och visst är ett bad så skönt när hemma igen, samma jag känner efter campingturer :)
Kraaam!
/ Bosse

Anette sa...

Wow, den var läcker! På Harsten har jag faktiskt varit, fast det är närmare 40 år sedan. Men jag minns att det var väldigt speciell miljö. Näckrosorna minns jag inte, det var innan mitt "trädgårdstokeri" började!! /Anette

Vanilla sa...

Wow vilken vacker näckros...!
Ja här har vi gått på lågfart i några dar och tog lite bloggledigt samtidigt:)
I eftermiddag däremot startar vi kaklandet i köket då maken går på 5 dagars sem...phu;) då är det ingen vila vill jag lova haha'Ja du verkar haft det trevligt.
Här regnar det som sjutton men tösen och njuter av vår regnfilm..förlåt;)

Kram

AnnaKK sa...

Ja, de är helt underbara - de röda näckrosorna.

Minns en gång som barn att min morbror (som på den tiden bodde i Närke nånstans) tog oss med till en plats där det växte såna. De var förmodligen ovanligare då än vad de är nu, för numera odlar man väl fram dem till försäljning i plantskolorna...? :-)

Paula sa...

WOW jag har aldrig ens hört talas om, än mindre sett röda näckrosor! Här blommar oftast bara de gula, hittade några vita dock som inte är vanliga här uppe i Dalarna. Har mycket att ta igen här, kikar vidare..