fredag 24 juli 2009

Harstena

Tänkte bjuda på "lite" bilder från Harstena där jag tillbringade några dagar i början av veckan, har valt att visa dom delar av Harstena som jag tycker om. Tillbringade på 80-talet mycket tid på Harstena, alla Midsomrar var vi t.ex ett stort gäng som alltid träffades på något som gick under namnet Thures brygga, sedan har det blivit lite mer sporadiska besök och nu känner jag lite att "mitt" Harstena håller på att försvinna på ngt sätt, det byggs väldigt mycket nya hus, lite för mycket enligt mitt sätt att se det. Alldeles för turisitiskt, visst är det fortfarande mysigt men det finns knappt inte en plats som är folktom och det var väl lugnet och det genuina som jag uppskattade där ute förr. Jag förstår att befolkningen därute ser sin chans att tjäna pengar på turister, men är det allt här i livet undrar jag!?


Harstena i yttersta Östergötlands skärgård är en genuin skärgårdsmiljö från 1700-talet och ett välbesökt stop för seglare och båtfolk. Här finns en gästhamn och flera möjligheter att ankra upp!
Raderna ovanför har jag kopierat ur en beskrivning av Harstena från nätet, som Ni förstår så instämmer jag inte med detta, tycker oftast om förändringar så jag är ingen bakåtsträvare, tycker dock inte om när man så totalt förändrar en genuin miljö till det sämre....
Ha en bra dag!
Kram //annette

15 kommentarer:

Ninni sa...

Vilka underbara bilder! Ett ställe där jag skulle kunna tänka mig att bo om det ser ut som det gör på dina foton.
Jag håller helt med dig.
Det är förståeligt om året-runt-boende gör allt de kan för att kunna överleva på sin ort. Men sen brukar det alltid finnas folk som ser möjligheten att tjäna pengar och bara exploaterar av vinstintresse.
Kanske lugnet finns där på vinterhalvåret när turisterna slutat komma...
Ha en skön helg!
Kram Ninni

Bosse sa...

Så härliga och vackra bilder från Harstena du bjuder på! Skoj att få se!
På dina foton ser miljöerna genuina och oförstörda ut.
För mig ger dina foto en härlig sommarkänsla.
Man hoppas ju att dessa miljöer får vara kvar hyfsat oförvanskade i alla fall, då de klarat sig så länge tidigare.
Du verkar haft ett trevlig 80-tal där ute.

Du har haft lite otur med semestervädret men det verkar inte hindra dig från att ta dig ut i sommarmiljöer och hitta så härliga fotomotiv!
Önskar dig en skön helg!
Kram / Bosse

hugan sa...

Sannerligen vackert ställe! Och visst är det så att det ska tjänas pengar på allt...tyvärr.

Tack, BILEN är nu ren och fin ;)
Och Skåneresan tar sin början på tisdag!
Ha nu en skön helg!
Kram

sinneskatten sa...

Vilka fantastiska bilder!
En idyl som nästan ser ut som det står still.
Hoppas bara att inte de"rika" tar över och förstör.

Photos by Storm sa...

Härliga bilder från den östgötska skärgården. Ser väldigt genuint ut. Jag har varit en del i Gryts skärgård och där är också fint/Lis

synne sa...

Hej på dig semesterfirarn.
Kan inte låta bli att skratta för mig själv när jag ser din humorbild. Tankarna går till Svante Grundberg i Göta Kanal....
Kanonbild vill jag kalla det...

Harstena ja. Det är år och dag sen jag var där ute. Det är så fint där. Eller var. Som du säger så blir mycket av den gamla tiden borta när allt går ut på att tjäna pengar. Då går tankarna till Sälskapsresan i skärgården. När de skulle bygga ett tivoli.....
Får lite den känslan.
Hoppas att inte pengarna styr allt där ute, utan låter det finnas kvar som det Harstena man känner. Med bland annat sina vackra näckrosor. Har bild på dom, pappersbild. Tror de var röda.
Fortsätt njut av semestern nu.
Det är du värd.
Själv sitter jag snart under parasollet på verandan igen. Njuter av droppandet på det. Utan kaffe dock. Det sa magkattaren ifrån om igår...

Kramen från oss på Digernes.
Synne och Jimmy.

BrittMarie sa...

Vilken idyll! Fint att få se, när man sällan är ute i skärgården. Jag förstår på din text att du gör som jag: fotograferar det vackra, och det det som är lite tråkigare kommer inte med på bild.
Kram

Bia sa...

Å så fina Harstena-bilder! Så länge sedan jag var där ute. Säkert 20-25 år sedan.
Ha en fin helg!
Kram/Bia

Vita Stunder sa...

Mycket vackra bilder!

Det ser verkligen ut som ett ställe där jag skulle kunna tänka mig att bo.

Ha en fortsatt skön helg!
Kram Anna

Paula sa...

Ja vem är idiotisk nog att förstöra denna idyll? Man kan lätt bita sig själv i svansen, för om man förstör atmosfären då finns ju inte det genuina kvar som turisterna vill se och uppleva! Nä, fy för att exploatera och bara se dollartecken framför ögonen! Sånt gör mig arg! Vi bodde ju tiotalet år i Säfsen som är ett eldorado av vildmark, och där har man lyckligtvis insett att nybyggnation måste ske försiktigt utan att förstöra känslan!

Gärdsmygen sa...

Harstena känner jag igen från väderrapporten. Trevligt att se dina bilder därifrån och det var sannerligen vackra bilder och en otroligt vacker skärgårdsmiljö!!

AnnaKK sa...

Det är väl alltid ett visst dilemma det där med att bevara intressanta miljöer... Å ena sidan vill man ju att någon ska komma och se dem, och å andra sidan kommer inte turisterna om inte "alla premisser" är uppfyllda... (Och de kan väl omfatta allt från offentliga toaletter, camping och restaurang till fartfyllt nattliv inklusive taxi hem!?).

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Hej gumsiluringen! Nu har jag äntligen tittat på de ljuvliga bilderna från Harstena!

Det är sååå jag! Vatten och röda stugor:)

Kraaaaaaaaam
Annica

Anette sa...

Så där minns jag det också! Vad mysigt att få se det igen.
Hoppas det nu inte byggs helt okontrollerat så att allt förstörs./kram Anette

Kent L sa...

Kul att se dina fina Harstena bilder. Vi var där och bodde en natt i Gunnis båthus. Pittoreskt och trevligt! Det byggs mycket skriver du. Samtidigt är nästan alla dina bilder på hus, som på något sätt ska spegla det pittoreska och trevliga med Harstena. Kan ändå, som du skriver, känna mig tvehågsen till alla nya hus. Men som tur är har Harstena en naturhamn som ligger en bit bort från byn, och som därmed är oexploaterad.