måndag 27 juli 2009

197 av 365 Magiskt eller Mystiskt

Finns mycket som är magiskt eller mystiskt vilket är tema nr 178 av 365, jag hade ju "ett par" bilder här på bloggen från Harstena för några dagar sedan och en sak som jag tycker är lite magisk därute är Djupdalen där man tar sötvatten ifrån. Dels ger själva sjön en lite magisk känsla, men sedan är det ju mystiskt oxå hur naturen ordnat det hela så människor kan bo i yttre skärgården och ha tillgång till en egen sötvattentäkt.


Det Ni ser i nedre delen av bilden är Djupdalen, sjön med de röda näckrosorna där Harstenaborna alltså tar sitt sötvatten, bakom klippan i mitten av bilden har vi yttre skärgården, med saltvatten, som Ni ser så skiljer det inte många meter mellan söt och saltvatten, både lite magiskt och mystiskt hur naturen löst detta tycker jag.
Fler 365:are finner Ni hos AKSON!
Lev Väl!
annette

19 kommentarer:

AnnaKK sa...

Ja, hur kan det bara funka!? Man tycker ju att havsvattnet skulle skvimpa in till sötvattnet så fort det blåser lite (eller mycket, då...)!?

Mycket intressant bidrag till temat!!! :-)

Och vad det gäller insekter så är de inte mycket för dressyr, nä! De har knappt ens folkvett, tror jag! ;-)

UllaMona sa...

Nämen sååå fantastisk, är det stor höjdskillnad mellan havet och sötvatten "källan" naturen är verkligen finurlig i alla lägen, bara vi människor inte förstör den helt och hållet.
Vilka fina bilder från fiskeläget, påminner om fiskeläget som jag besökte.

Kram på Dig

Gärdsmygen sa...

Riktigt, riktigt läckert!! Har nog aldrig sett så nära liggande sjö-hav.
Kul att du gillade mina bilder och speciellt kul att du gillade gärdesgården. Den har vi fått kämpa lite för att ha kvar. Nu har grannen gett upp och de har istället planterat så mycket framför på sin sida att den inte syns. Jag gillar den!! Så din kommentar värmde!

Ulrica sa...

Ja, visst är det förunderligt hur naturen sköter saker och ting. Och ofta har vi så bråttom att vi varken ser eller upplever det. Så då är det bra att du tar en bild och påminner oss:)

Ulrica sa...

Just det... jo, vi räknar in dem på kvällen:)

Inger Maryissa sa...

En helt underbar bild, och det är så vackert med näckrosorna.
Ja naturen kan vara helt underbart magisk och mystisk.
Stor Kram

Vita Stunder sa...

Så vackert!!
Tänk att få bo så!

Och intressant bidrag till detta tema :)

Sov gott!
Kram Anna

Annica sa...

Otroligt vacker bild, ja tänk va naturen är finurlig :-)
Nu har jag semester jippi så härligt :-)
På Onsdag åker vi uppåt...Ska du hänga me???
Ha det gott på din semester och vila nu ordentligt.

Kramar Annica

synne sa...

Ja du, det är en förunderlig värld vi lever i. Tänk om vi kunde låta bli att kuckla med naturen så tror jag att det mesta skulle fungerat bättre...
Vackert är det iallafall.
Nu fick jag en oemotståndlig lust att fara ut till Harstena igen...

Men först måste jag ju komma hem....
Kramen Synne.

vivan sa...

Vilket härligt foto!
Så ni har röda näckrosor ni med?
Tror att de blommat klart uppe i fagertärn...men jag vet inte riktigt, får ta en sväng när jag är ute och plockar svamp!
Hur har du det annars...semester??
Kramen!

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Ja naturen är verkligen finurlig!!

Fin bild för övrigt:)

Kramkram

foto CHIP *Birgitta* sa...

Vilken intressant och vacker bild! Perspektivkänsla på flera nivåer :)

Ninni sa...

Åh så vackert det är där! Helt makalöst! Jag skulle nog vilja bo sådär nära havet ett tag...Bara det är magiskt tycker jag.
Intressant också hur vist det är ordnat med vattenförsörjningen.
Fin lösning på det för mig kluriga temat:)
Ha det bra!
Kram Ninni

Anonym sa...

Hum säger som AnnaKK hur kan det fungera??

Jodå vi har det jätte skönt. Nära till havet har vi oxå ca sex minuter att gå.
Idag regnar det inte men är mulet hoppas vi hinner bada innan hemgång... men det är ju ett tag kvar....Paula

Birgitta sa...

Hej
Vilka härliga sommarbilder och bilderna från skärgården är så sköna.
Har njutit en lång stund nu.
Kramis Birgitta

Ragnvi sa...

Morning Annette! Man kan inte annat än bli förundrad över vad naturen skapar! Och över dig också som lyckas få allt på bild!
Herrarna med tampproblemet o glass-skylten blev också dom något att förundras över!
Kramen!
Ragnvi

Anonym sa...

Är du på rymmen nu igen;)

Kram Tott

Paula sa...

Visst häpnar man! Man skulle ju tro att dom under marken skulle passa på att blanda sig....
Jo tack, vi trivs utmärkt! Bara jag hittar hallonbuskar och svamp så blir det ännu bättre! Idag hittade vi i närheten ett fint ställe där jag gärna ställer upp husvagnen för att kunna åka ut fina kvällar, sova över och komma hem på en kvart! Men först ska vi vara hundvakter några dagar...
Hoppas du kan njuta av ledigheten nu..
Kramen

Fotomix sa...

Vilken fantastisk bild av naturens under. Otroligt vacker. Det är märkligt och svårt att förstå att vattnet inte blandar sig med varandra. Du kan lägga in stora foton och det blir så mycket bättre att se ett motiv stort. Jag kan inte välja, till viss del går mina bilder att klicka upp. /Amanda

PS/ Härlig bild på barnsång, så härligt rofylld det är när ett barn sover.