lördag 13 juni 2009

Vet Ni vad, vädret blev riktigt bra idag!!

Ja, vet Ni vad, det regnade imorse sedan har det visserligen varit mulet men regnfritt, åskvarmt sa någon, varmt och skönt sa jag och gick till Naturbruksgymnasiet som jag har förmånen att ha på gångavstånd hemifrån, där finns alltid mycket vackra blommor att fota och det gjorde jag, blåste bara lite idag, tacksam kritik på bilderna, alla tips är välkomna för att kunna fota blommor bättre med Macro.









Önskar alla en skön lördagskväll!
Kram //annette

24 kommentarer:

MOONLOVER´S sa...

go kväll
jo de e ju så sant så, men man hade önska lite att det gick trögt att sälja dom, nu är alla sålda så nu är det bara att ställa in sig på att det blir super tomt helgen den 4 juli, men vi ska ju behålla en så lite ha man ju kvar;) dom flyttar inte i närheten av mig =( eller ja i sverige stannar dom, men thats it. sen är det från gällivare till sthlm trakten. Men jag är super nöjda med dom vi valt. så jag är glad=) Ha en fin helg. kram

Viola sa...

DU är otrolig med dina vackra bilder...så vackra...även här i vattenhålet har vi haft ganska bra väder...men inte den där riktiga sommarvärmen men man får ju vara gla om man jämför md gårdagens...kramen

vivan sa...

Här behövs ingen kritik!
jag har i alla fall inget att tillföra!Så vackra bilder och fint beskurna....den med vattendroppar är så fin!
Trevlig helgkväll...här skall vi äta sill och färsk potatis hos grannarna ...sen blir det att gå ner på stan och JAZZA...Kramen!

vivan sa...

och vi har kanonväder här i lilla lilla staden!!!
En kram till!!!

Carina sa...

Ja här slutade de att regna också och varit riktigt bra väder.
otroligt vackra bilder ,särskilt den blå.Wow!
Ha det bra till nästa gång1

Inger Maryissa sa...

Här har det också varit mulet, men ganska regnfritt idag, till skillnad motför igår.
Och vilka fina foton du tagit på blommorna.
Fantastiska närbilder och fina färger.
Önskar dig också en fin fortsatt lördagskväll.
Stor Kram

BrittMarie sa...

Vissa bilder gör sig kanske bättre beskurna. Jag har inte tänkt på det förut. Särskilt på bild tre och fyra tycker jag. Vad bra att ha tillgång till naturbruksgymnasiet! Du slipper ju rensa :o)
Kram

Anna sa...

Halloj! Här är en som gärna ger lite feedback på fotografering, för jag önskar det gärna själv på mina egna bilder! Jag tycker du beskär lite snålt på de flesta bilderna. Jag föredrar antingen hårt beskurna, eller så ska man se hela blombladen. Det ser annars ut som om man missat i kompositionen tycker jag. Färgerna är härliga och du har verkligen valt ljuvliga motiv! ha en skön lördagskväll

Ulrica sa...

Jättefina bilder och du har verkligen fått till kompositionen på flera av dem.

Snyggt:)

enn-08-i-exil sa...

Morrn Annette.

Vad duktig du har blivit med macro-bilderna.
Jättefina.

Ha de bra

Hasse A

christina sa...

Hej, ljuvliga bilder!! ha det gott! Christina

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Åhh vilka vackra bilder!!! Du har lyckats riktigt bra med att fånga blommorna på bild!

Kram Annica

Anonym sa...

Vilka härliga bilder du tagit. blev stört förälskad i första... Tack för dina vänliga ord hos mig. kram kram paula

Anette sa...

Tycker de är så vackra allihop! Men speciellt den första. Kan inte ge någon kritik för jag kan inte sånt........jag bara njuter av skönheten!
Naturbruksgymnasiet, därifrån köpte jag ett katsuraträd för 20:- på Trädgårdsmässan förra året! Hälsa dom att det växer så fint *ler*. /Anette

Gärdsmygen sa...

Superduperbilder på vackra blommor!! Frosseri! favorit är den första, vilka tuffa färger!

Richie's 2ts Inspires sa...

Hej goa Annette,
Waaahhh... det är verkligen pissigt väder i 3 dgr i föjld. nu Jag blir mer deppare och sjukare av allt det här men vad ska man göra när Moder Naturen får bestämma.

Jodå! macron är verkligen en under. Man ser det i ditt inlägg såväl som men dotter. Hon leker för fullt med hennes Canon D60. Jag önskar bara att jag får den oxå §:-) men icke---
Jag nöjer min lila digital cam istället.

Men, hoppas Ni har fint väder hos Er och solen skiner för en skönare dag. Ha så skön Söndag.

Många kramar...

Solvarm sa...

Hej Annette!

Mycket vackra bilder du har. Det jag tänker på när jag ser bilderna, är kanske att du skulle ha mer skärpa i dom, så att t ex vattendropparna syns lite bättre, för övrigt är dom helt perfekta.

Hoppas att du kan skönja solen i dag? Vi har ett soligt och lite vindigt, men på vår balkong som ligger i lä med en ljuvlig utsikt över många olika slags träd och blommande buskar är det underbart, vi skall precis sätta oss där och njuta av frukost och värme.

Solvarma kramar från Irene

Bosse sa...

Jag gillar dina makrofoton på blommorna.
Ett varierat bildutsnitt på ett sätt jag tycker ser trevligt ut.
Väldigt fina.

De tips jag kan ge är om bakgrund och exponering.

Oftast gör sig en mörkar bakgrund bra mot en ljusare blomma, jämför t.ex. 3:e foto uppifrån som fått en helt vit bakgrund och därmed framhävs inte blomman (men ibland kan den lilla konstrastskillnaden ge ett mjukt lungt intryck).

Jag tycker även oftast om att försöka få en ganska jämnmörk bakgrund, så som du har i de flesta fotona men inte i t.ex. 5:e fotot uppifrån (vildrosen?). Jag tycker också det hjälper till att rikta betraktarens fokus mot blomman, samt ger ett lugn i fotot.

När man fotar en ljus blomma mot mörk bakgrund ger standardprogrammet för exponering / ljusmätning ofta en överexponerad blomma dvs för ljus!
Syns tydligt i flera av dina foton här, vilket gör att mycket detaljer på kronbladen försvinner med överexponeringen.
Allra tydligast syns det på den helt vita blomman i 6:e fotot uppifrån, men flera av de andra blommorna har utfrätta områden också pga överexponering.
På min kamera kan jag välja spotmätning och ljusmätningen görs då bara innanför en lite rektangel, som jag kan rikta mot blomman och få just den rätt exponerad.
Har förstått att många systemkameror inte har den möjligheten.
Där får man välja att underexponera bilden 1-2 steg, vilket man kan ställa in manuellt (exponeringskompensering).
Du får laborera lite med det.
En ytterligare fördel, tycker jag, är att bakgrunden bli ytterligare lite mörk då...
Men tycke och smak är personligt, dock tappar man alltid alla detaljer i områden som är starkt överexponerad.
Mina tips rör bara detaljpåverkan i det som i övrigt är bra.
Önskar dig en bra söndag och mycket experimenterande med makrofotandet!
Kram / Bosse

Mamma Millan sa...

woooow vilka vackra biler!!!!!
millan

Ninni sa...

Vilka härligt färgsprakande foton! Inte så dumt att ha en sån trädgård att gå och fota i, jag får gå in till min granne jag. Hon har en enorm trädgård. Det är tur att vi har ett högt plank emellan så att hon slipper se vår eländiga trädgård...
Du vill ha kritik och jag har inte så mycket att komma med. Själv skulle jag kanske skulle ha beskurit den första bilden med den underbara ådringen i kronbladen lite annorlunda. Tagit med lite mera i nedra kanten.
Jättefina bilder Anette!
Ha en skön söndag!
Kram Ninni

Bosse sa...

Ett litet fototekniskt tips till:
Om man inte vill börja använda manuell exponeringskompensering så kan man välja ljusmätning / exponeringsautomatik typ "Centrumvägd" istället för "Evaluerande".
Centrumvägd ljusmätning tar större hänsyn till ljuset i centrum av fotot vid ljusmätningen och på så sätt blir exponeringen mer anpassad till motivet i centrum av fotot. Kan göra en märkbar skillnad vid just sådana här motiv med ljus blomma i centrum omgiven av mörk bakgrund.
Den Evaluerande ljusmätning tar hänsyn till hela fotots område, på ett sätt som tilverkaren bestämt.
Och har man då ett ljust motiv i centrum blir det ofta överexponerat (för ljust).
Bara att testa de två ljusmätningsmetoderna på samma blommotiv så ser man skillnaden :)
/ Bosse

Paula sa...

Kritik? Va pratar du om människa! Beröm är vad du ska ha, kan inte begripa hur man skulle kunna förbättra din fototeknik! Då måste man sannerligen vara proffs...
Jag förgås snart, 50 mm är redan passerade och mer skvalar ner...
Käkar jordgubbar och tittar på fri-idrott....
Ha en skön fortsättning på helgen!

Vita Stunder sa...

Jättefina bilder Annette och du har fått till kompositionen jättefint på många bilder :)

Den sista bilden är otroligt vacker!
Så ska macro se ut :)

Kram!

Christer sa...

Fantastiskt fina bilder rakt igenom,du är verkligen kompis med din kamera.
Ha en fortsatt trevlig fotosommar.
Hälsningar Christer.