tisdag 26 maj 2009

Nr 145 av 365 Sju tema nr 276

Hade nästan glömt bort den här bilden som jag skulle ha på tema nr sju, ännu ett motiv från Kvarntorpshögen utanför Kumla.

Mats Caldeborg, Nordmaling, (född 1950) Sju (1999) Teknik: Galvat stål och zink
"Sju figurer har jag grävt upp ur en Egyptisk grav. Nu står de här vid randen av Sveriges kanske största industriminne och begrundar alla dessa dagar. All denna glömska, all denna tid...". Ödmjukt tolkar Mats Caldeborg naturens olika språk. Han anknyter till myt och magi som en av de invigda, med en känslighet och ömsinthet som berör oss. Det som händer är det som utspelar sig i de sju figurernas huvuden, det som påverkar deras sinnen. Vi förpassas till gränslandet mellan fantasi och verklighet.

Fler 365:are finner den söker hos AKSON!

Ha en skön kväll!

Kram //annette

8 kommentarer:

Ulrica sa...

Den här gillar jag verkligen. Skulle hemskt gärna åka dit och spana någon gång.

Nettan sa...

Det var väldugt speciellt...
Har inte sett dom, men skulle vilja.

Härlig bild.

KRAM till dig // Nettan

Ninni sa...

Jag måste nog försöka ta mig dit någon gång...Det verkar vara mycket intressant att se där!
Bra tolkning av sjuan.
Jag förstår att det är ont om tid att hinna med både att fota och blogga när man jobbar...jag är rädd att det blir mycket mindre av bloggande när jag ska börja jobba i höst.
Inte så mycket kväll kvar hemma hos dig nu så sov gott kanske passar bättre!
Kram Ninni

Gärdsmygen sa...

Det här var starkt. Vilken installation. Den hade jag gärna sett på riktigt.
Passar perfekt till temat!

Inger Maryissa sa...

Men oj....att figurer från en Egyptisk grav som står där vid detta industriminne.
Det kittlar verkligen fantasin....
Mycket fint och intressant foto.
Kram

Vita Stunder sa...

Det här bilden tycker jag verkligen om! :)
Grymt läcker i s/v och perfekt som tolkning av sju.
Jag skulle gärna vilja se detta med egna ögon!

Härligt att höra att du gillade James :)
En låt att bli glad av!
Jag trodde att den skulle få dig att le :)

Sov så gott vännen!
Kram Anna

sinneskatten sa...

Som gammal Kumlabo är jag glad över dina fantastiska bilder från "skamfläcken" som man gjort om till något fint och positivt.
En sak är säker det blir en tur dit i sommar!

synne sa...

En helt underbar bild säger jag.
Här får man fundera och tänka själv lite om vad det är för figurer.
Kram Synne.