onsdag 20 maj 2009

Getåravinen

Det svåraste område som jag vet att fota i är Getåravinen ett par mil norr om Norrköping, är så mycket olika ljusförhållanden,växlar från svartaste svart till klart solljus genom hela ravinen, men jag fotar gladeligen ändå,för det är är ett helt fantastiskt område att njuta av.

Getåravinen är en sprickzon 500 miljon år gammal som ligger i vinkel mot Bråvikenförkastningen. Ravinen är av riksintresse för naturvården och sträcker sig från Getå i söder och vidare åt nordväst. När inlandsisens drog sig tillbaka lämnade den kvar mäktiga finsediment. Genom dessa upp till tjugo meter tjocka lager har Getåbäcken skurit ned en djup ravin. Bäcken har på sina håll nått ned till underliggande morän och berg.









Önskar Er som fått långledigt en skön helg, själv fick jag inte det , vad jag tycker om det skall jag nog vara tyst om här tror jag;)


Kram //annette

18 kommentarer:

Ninni sa...

Idag är jag mera för färger:) Som vanligt med andra ord. Vilka härliga bilder! Det måste vara ett undebart ställe att vistas på. Så fint med den lilla bäcken och ormbunkarna som står så uppsträckta.
Vad tråkigt att du måste arbeta...även imorgon? Ja den här tiden vill man inte vara annat än ledig och njuta av naturen.
Hoppas arbetsdagen går snabbt och bra och att du får sköna kvällar åtminstone.
Må så gott!
Kram Ninni

Bosse sa...

Mmm, så många mysiga foton från ett härligt naturområde!
Jo ljuskontrasterna så djupt ner i en skogig ravin är verkligen en utmaning vid fotande, och den utmaningen har du tagit dig an med stil.

Jag har bara sett Getåravinen i vinterskrud, så dina bilder påminner mig att jag måste dit nu snart och se vårgrönskan!
Tråkigt du inte fick långhelg!
Men önskar dig bra lediga dagar ändå!
Hoppas du får annan ledighet när väderutsikterna är lite bättre.
Kram / Bosse

Anette sa...

Så vackert det var där! Ser lite ut som en djungel, fast utan lianer då förstås *ler*

Ska också jobba i helgen! Men jag är ju ledig i veckorna så jag ska inte klaga. Dessutom kommer ju värmen på måndag..... /Kram Anette

AnnaKK sa...

Ser ut att vara en helt fantastisk plats. Vilka miljöer du har fångat på fotona!

Du får prova att åka dit nån kväll, och se om ljuset inte är lite snällare då!? :-)

Vad synd att du inte har fått långledigt hela helgen. Själv har jag jobbat en stund nu på morgonen, men är (nog) ledig resten av helgen sen. Maken ska däremot jobba i morgon, så något speciellt ska vi ändå inte göra dessa dagar. Högst på min prioriteringslista står nog att hjälpa dottern lite grann med ett skolarbete i religion som hon har kört fast lite grann med... Inte det roligaste att behöva ägna lediga dagar åt (för hennes del alltså!), men skönt nog så är det snart sommarlov! :-)

Ha det så fint på jobbet!

thorgun sa...

Förstår vad du menar, finns nästan inga kameror som klarar det dynamiska omfånget. Det kräver mycket ad dig som fotograf att manuellt ändra ljusinställningarna. Verkar svårt men roligt och utmanande.

Solvarm sa...

Hej Annette!

Oj detta var fantastiskt underbart vackra bilder.

Hur gör du för att få så stora bilder direkt på bloggen?

Vi skall ta oss in till själva stan i dag och fota, återkommer om inte i dag så en annan dag, med bilder på min blogg.

Nu börjar det räta till sej med vädret, himlen blir mer och mer blå.

Jag önskar dej en skön helg trots arbete.

Må gott och ta väl hand om dej,

Solvarma kramar från Irene

Ragnvi sa...

Tjena! Jisses vilket ställe! Otroligt fint! Och du lyckas få allt så bra på bild!
Pusslet o marmorbrottet är jättefina dom också! Intressant!
Kramen o trevlig helg på dig!
Ragnvi

Paula sa...

Vilka underbara bilder.. Linjerna inl innan var ju otroligt vackra...
Visst hade Fia tur..
Ha en bra dag

Inger sa...

Åhh hjälp vad fint..vilka bilder..och bra kamera du verkar ha..ja men sen är det ju vackert i det området oxå..vet jag..
Hmm jag jobbar oxå idag, men tur att ha ledig helg sen,,Får jobba pingst sedan...

Anonym sa...

Oh så vackra bilder. Den första är såå underbar:)
Nä vad trist att du måste jobba;( usch
LOVAR att behålla den här bakgrunden o headern nu när cat gjort den bara till mig:)
usch idag städar jag då jag varit på så många mål och det blev otroligt långa dagar...dammet yr omkring nu.

Kram Lotta

Pialotta sa...

Men tänk du dina bilder påminner mig om Forsakar, där jag sprang för någon vecka sedan.. Tack för vandring i din resa.. riktigt bra foton:-) Nu kan du se på min blogg om mannens Praktikplats:-)
Ha de gott /Pialotta

Viola sa...

Visst är denna ravin ett paradis...så många vackra bilder...har skrivit om dig idag...:-) SKÅL!

BrittMarie sa...

Ja ibland är det nästan väl mycket slit och släp på landstinget. Men vi har i alla fall jobb (ops nu blev jag så där snusförnuftig igen) :) Det såg fint ut på Getåravinen. Jag har bara hört talas om det tidigare. Bilderna när ljuset lyser genom ormbunkarna tycker jag är så fina!! Ha det bra.
Kram

vivan sa...

Var ligger detta underbara ställe???
Vilka foton du visar upp!
Jobba inte ihjäl dig...ingen tackar dig för det...och inte får du ärva något heller!
Bamsekramen...hörs i helgen!

Gärdsmygen sa...

UNderbara vårbilder!

Ulrica sa...

Härligt! Och visst är det svårt att fota när det är så knepigt med ljuset, och när man ser bilderna blir det inte riktigt som man tänkt sig.

Men petigast är man alltid själv:) Tur att du fotade för jag njuter.

Vita Stunder sa...

Vilka vackra bilder!
Och vilket härligt ställe detta verkar vara :)
Tråkigt att du inte får vara ledig..

Tack snälla för grattishälsningen!
Den värmde!

Ha en fin helg!
Kramar Anna

Anonym sa...

Superläckra bilder du gumsiluringen:)

Jag har haft fullt upp med trädgårdsarbete och ommöblering så jag har inte hunnit titta in förrän nu. Hoppas dagen varit bra trots allt...

Största kramen
Tott