tisdag 7 april 2009

Nr 85 av 365 Handarbete,slöjd, hantverk

Tema Nr 138 av 365 är Handarbete, slöjd eller hantverk, Vadstenaspetsar har jag valt till det temat, är ju själv urkass på allt vad handarbete heter, på sin höjd syr jag gardiner på symaskinen men annars inget, kanske därför jag är så förtjust i t.ex sådant fantastiskt handarbete som knyppling av spetsar som det här handlar om, ser ut som enda röra i mina ögon när jag sett någon som knypplat;)
Vill Ni veta mer om detta väldigt gamla hantverk så lägger jag in lite information nedanför bilden.
Klickar Du så ser Du bättre! Det verkar, enligt litteraturen, råda en viss osäkerhet om när knypplandet nådde Vadstena. Somliga tycks mena att man redan på klostertiden dvs 1400- och 1500-talet knypplade i staden. Men det första som brukar tolkas som ett bevis på knyppling i staden härrör sig från 1594 då det enligt rättegångsprotokoll i domböckerna rannsakades om en stulen skjorta. Där talas om en ärm med "knyplinger". Nästa tidsperiod som knypplingen nämns i Vadstena historia är under krigsmanshusets tid från 1647 till 1783. Gratialisterna och dess familjer, som bodde på krigsmanshuset, knypplade för att dryga ut sina inkomster. Vi vet från en rapport 1757 av notarien Christer Berch från sin inspektion av kammarduksfabriken skriver om knypplande kvinnor och barn i stadens krigsmanshus. Knypplandet har sedan kommit att fortsätta över århundradena och de sk Vadstenaspetsarna har blivit vida kända. Under 1800-talet såldes Vadstenaspetsarna av de s k spetsgångare, en slags vandrande försäljare av spetsar. Vadstenaspetsar visades vid världsutställningarna i Paris 1855 och Stockholm 1866. Vid världsutställningen i Paris år 1900 medverkade i knypplerska som knypplade en Vadstenaspets. Ännu i våra dagar är knyppling en spridd sysselsättning runt Vadstena och spetsar kan köpas i några butiker i staden. Utbildningar i konsten att knyppla anordnas och vid Svenska spetsars butik vid Rådhustorget finns ett knyppelmuseum.
Fler 365 deltagare finner Ni hos AKSON
Nu önskar jag alla en bra onsdag, är jag osynlig nu ett par dagar så beror det på att vi nog får jobba övertid för att hinna ta hand om alla Waran patienter, vi kommer ju att ha stängt fyra dagar mot normalt två, blir nog nattåget hem!!

annette

10 kommentarer:

@nemonen sa...

Så många vackra spetsar. Dit skulle jag vilja åka.

Gärdsmygen sa...

Korsning vridning, korsning vridning, extravridning i kanten.

Minnen från syslöjden! (30 år sedan) Så mycket dumt man kommer ihåg! Men knypplade spetsar är fina!

Heaven and Earth sa...

Hallojsan!!

Älskar dessa gamla vackra hantverk! De är skönhet för ögat!
Tackar för intressant information om knypplingen!!
Blir lite sugen på att besöka muséet!

Ha en skön onsdag!!!
Kram! Iréne

Ninni sa...

Jag är också en stor beundrare av knypplade spetsar! Vilket fantastiskt arbete. Eller är det för att jag inte alls kan detta som jag beundrar dem;)Vi fick aldrig knyppla i slöjden, men däremot gillar jag annat hantverk som vävning, stickning och att sy.
Tack för all intressant information!

Maria i Sennan sa...

Vilket helt bedårande skyltfönster-helt ostajlat-Glad Påsk--Maria

Inger sa...

Åhh jag är helt ssåld på detta med knypplade spetsar och dukar, gillar även virkade..Vilket fint hantverk knyppling är, Förr virkade jag själv dukar, men inte så ofta nu..man samlar ju på sig en massa..och sedan är det inte modernt, men det struntar jag i..

Jag hade sommarjobb efter 8:a på Hemslöjden, Linköping och då hämtades det mycket spetsar från Vadstena...Jag tycker att det underskattaa idag. Tänk vad dessa kvinnor har arbetat, och sen är det inte värt något idag på auktioner o dyl..Men det blir nog modernt igen, få¨r vi hoppas..
Kramkramen

Ulrica sa...

Vilken underbar affär... Jag njuter också av hantverk - andras. Min mans mormor är grym på att knyppla och vilka underbara hantverk hon gör. Själv håller jag mig till lite virkning, stickning och symaskinen... Ja, och så foto förstås, det är ju också ett hantverk:)

Paula sa...

Hej! Du har en viktig uppgift på jobbet, förstår att det blir körigt inför långhelger!
Hoppas att du sen får njuta riktigt mycket, och att solen gör dig sällskap!
Kramen

huga sa...

hmm..knypplade man inte makrame nåt.. i skolan?? Javisst är det faschinerande med tanter som kan konster med sina fingrar!

Sol till dej!

Vita Stunder sa...

Oj vad många vackra spetsar! Instämmer med flera här.. Hemknypplade spetsar ÄR speciella!

Idag har jag jobbat ifatt med lite fler 365-bilder! :)
Kram Anna