tisdag 21 april 2009

Nr 107 av 365 Metall

Tema Nr 182 är metall, trodde nog aldrig att jag skulle komma att använda så många Skulpturer från Kvarntorpshögen till 365 utmaningen, men dom passar in och då jag tycker dom är så vackra och speciella så jag använder ännu ett motiv därifån.


Kent Karlsson Absit Omen 2003


Kent Karlsson, Göteborg, (född 1945)Absit Omen (2003) Teknik: Svetsad sträckmetall
Formspråket är starkt - ingen kan ta miste på att någonting som ser ut som en kyrka har "vuxit upp" på högens norra del. Kent Karlssons tanke är att om man tar en välbekant form ( i detta fall en kyrkliknande form) och ställer på en för formen oväntad plats (i detta fall industriminnet Kvarntorpshögen) "så händer något". "Absit Omen" är latin och betyder, enligt konstnären själv, "må det icke vara ett dåligt förebud". Absit Omen, som ger intryck av lätthet och skirhet, utgör ytterligare en siluett på Kvarntorpshögen. Skulpturens form förändras beroende på från vilket håll man ser den. Ju fler materiallager som man ser ju mindre genomsiktlig blir skulpturen.




Fler 365:are finns hos AKSON.

Hoppas alla får en bra onsdag!

Kram /annette

16 kommentarer:

Vita Stunder sa...

Häftig skulptur!

Vad du hittar vackra motiv :)

Kram Anna

Paula sa...

WOW vilket bygge! Jag måste verkigen ge dig en eloge för dina fantastiskt snillrika och fina bilder, att du bara orkar!
Jag har inte ens fått tillbaka inspirationen med Tisdagstemat, o det är ändå bara en gång i veckan...men vem vet, endera veckan kanske det smäller till!
Kram från pörtet, där vi nu stänger luckorna, det är ju svinkallt ute!

Gärdsmygen sa...

Oj, så läcker! Väldigt speciell men jag gillar den!

Ulrica sa...

Ursäkta, men shit vad häftigt. Luftigt, annorlunda och grymt coolt.

Gårdsfrun sa...

Oj vad vackert. Ser ut som en kyrka tycker jag.
Ja gud nu är vi hemma igen men vi fick jättemkt bra planeringshjälp på IKEA och det ska bli så skönt att slippa detta urusla gamla hemska kök snart.

Ha det bra//Kram

Anette sa...

Den var riktigt vacker! Kvarntorpshögen minns jag. Var alltid spännande att åka förbi den när man var liten. /Anette

MOONLOVER´S sa...

hallå
här får man se mycket coolt=) häftigt, ha det gott, jag ska titta till min julgris nu=) kram

vivan sa...

Vet du Anette, jag skäms nästan...jag har aldrig varit på Kvarntorpshögen!
och ändå ligger den så nära mig...4 mil och dottern bor i Kumla!
har talat med min väninna och hon har lovat följa med,snart!Längtar att få komma dit och se allt det vackra som du visat, med egna ögon!
Kramen1

Ninni sa...

WOW! Vilken otroligt häftig skulptur! Du hittar fantastiska motiv till de olika temana!
Det där skulle jag vilja se med egna ögon....
Må så gott!
Kram Ninni

AnnaKK sa...

Ibland kan man inte bestämma sej för om ett konstverk är fult eller snyggt - men det gör inget bara det är INTRESSANT! Och det är utan tvekan detta, så han lyckades absolut med sin "kyrka". :-)

Inger sa...

Hjälp vilket bygge,tjusigt, verkligen annorlunda..Ser verkligen ut som en kyrka,,och de är ju pampiga..Duktig kille..
kramkramen.

sinneskatten sa...

Du har varit i mina hemtrakter, det är flera år sedan jag var där.
flyttade ifrån Örebro för ett antal år sedan men jag får nog ta mig en tur till högen nu till sommaren det verkar ha hänt en del där.
Snyggt fotat!

Della sa...

Nämen...!

Amanda sa...

Trots att de är modert gjorda så tycker jag att de är vackra. Just att de är glesa och att man kan se en rymd bakom gör de extra fina. I Södertälje finns de fulaste och dyraste man kan tänka sig . Det är hästar, ska se om jag kan få in dem på något tema. /Amanda

synne sa...

Halloj...
Så häftigt.
Men är den väldigt hög?
Klems Synne.

Maria sa...

Men oj vilken vacker skulptur,fullkomligt älskar den vackra formen som en kyrka och så häftigt att se den från olika vinklar,jättefina bilder!=)

Kram Maria