onsdag 18 mars 2009

Nr 66 av 365 Rådhus eller Domstol

Tema nr 137 av 365 är Rådhus eller Domstol, har valt Norrköpings Rådhus som jämfört med många andra äldre byggnader, inte är byggt på 1800-talet utan i början av 1900-talet, se lite historia nedan. Norrköpings rådhus är beläget vid Tyska torget i centrala Norrköping.
Rådhuset uppfördes
1907-1910 i helsingborgstegel efter ritningar av arkitekten Isak Gustaf Clason. Bygganden uppfördes ursprungligen som rådhusrätt men är i dag kommunhus. Förklarad som byggnadsminne 1990.
Rådhuset är uppfört på samma plats som det gamla rådhuset som revs
1906. Gamla rådhuset byggdes 1724-1734 då Norrköping byggdes upp igen efter att ryssarna bränt ner staden 1719 under Stora nordiska kriget.

Mer om 365 finns hos AKSON!

Önskar Er en bra torsdag, SNART HELG!
annette

6 kommentarer:

Ragnvi sa...

Men hej! Vacker byggnad! Eller byggnader ska jag väl säga!
Läste om ditt besök hos ortopeden; du jobbar ändå?!
Jag fick brev från Örebro idag, ska dit för första behandlingen i nästa vecka...
Sambon hälsar o tackar!
Kramen!
Ragnvi

UllaMona sa...

Hej Annette

Du har mail från mig.
Kram

BrittMarie sa...

Inressant att få läsa lite historia om dina fina bilder. Är du infödd Norrköpingsbo som vet så myket om staden, eller är du tjänis med de på turistbyrån?
Kram

synne sa...

Ja, jag älskar din blogg.
Ännu mera lokalhistoria...
Man borde veta detta. För det pluggades ju om det i skolan.
Men kommer man ihåg nått??
Näe inte ett ord...
Så glad du finns.
Men du, jag är lite ororlig för din arm....
Kramen Synne.

Ninni sa...

Tack för ännu en fin historeielektion. Vad kul att få lära sig lite om Norrköping. Snart måste jag åka dit på ett riktigt besök;)
Ha det bra!

dahlarna sa...

Vad fint! Du fick med hela! Jag önskar att jag hade mer tid att ta mig in tills tna & fota! Finns så mycket fint i vår kära stad! Hoppas att du mår bra & har haft en mysig helg! KRAMAR!