tisdag 17 mars 2009

Nr 65 av 365 Upprepande Mönster

Tema nr 258 av 365 är upprepande mönster, kan någon gissa i vilket område jag hittade dessa upprepande mönster på taken? Jo, givetvis i Industrilandskapet i Norrköping;)
Klickbar!Just dom här byggnaderna har använts som fabriker, byggnadssättet har att göra med ljusinsläpp, värme och kyla och ligger i det som vi kallar för Grytsområdet, väldigt mycket av byggnaderna härstammar från 18oo-talet och är inspirerade från England som var det stora föregångslandet i industriell utveckling på den tiden
Var nere på turistbyrån idag och frågade om dessa byggnader som jag funderat mycket över, träffade en mycket trevlig påläst ung herre som gjorde att jag blev kvar i 1,5 timme!!
Mer om 365 finns hos AKSON
Ortopedbesöket gick bra, är på rätt väg, men får räkna med att jag kommer att ha ont kanske en månad till, träning och åter träning utan överansträngning är vad som gäller.
Önskar alla en fortsatt bra vecka!
annette

15 kommentarer:

UllaMona sa...

Vilka vackra byggnader, det syns att de är engelskinpirerade...du tar så jädrans fina bilder att du borde ge ut en fotobok, jag skulle vara först att beställa den.

Är du sjukskriven nu, eller tjurar du på och jobbar?

Kraaam

huga sa...

Ja jag håller med, strålande fina bilder! God fortsatt bättring med armen! Kram

Paula sa...

Jodå allt är bra... Vi lägger mkt tid på barnen just nu. Försöker träffa dom varje helg... Har funderingar på att bli stödfamilj åt pojken... vi får väl se.. Tack för grattiset är super glad att ha jobb några månader till... kram kiram

Paula sa...

fint kort... hoppas du mår bra..

Lotta sa...

Ja du ser?! minst en månad med värk till;/ jösses, sånt säger de aldrig när man är på första besöket el hur?
När jag hade op min handled så sa de att: nä du kommer inte ha ont mer än en vecka. Jösses vilka smärtor i 8 veckor. 9 på wasskalan utan att överdriva;( då sa min op handledsspec när han kom hem från sin USA resa efter 6 mån, ja du denna op så får man lida mkt av smärtor så du har varit så duktig!!!
Jaha läkaren efter op som jag blev utskriven av sa bara en vecka! blaj säger jag bara.
Ja det är så trist med dessa rovdjur som tar djuren men klart de är hungriga med men usch va ledsamt det är ändå;(
Hoppas det går bra för dig på det jobbet du har nu en period iallafall?!
Jobbigt att dras med detta för dig men du blir bra lagom till våren, alltid ngt:)

Ha en riktigt bra vecka nu

MOONLOVER´S sa...

lika fina bilder som vanligt=) jo det är skit vackert väder nu=) me like it=) kjam

Ninni sa...

Vilka vackra byggnader!Teglet! Och för att inte tala om fönstren...Där har du något till veckans fönster;)
Hur går det att jobba med smärtan?
Hoppas det går fortare än vad de säger.
Kram Ninni

Bosse sa...

Just dom sågtandsformade byggnaderna nere i Industrilandskapet är jag jätteförtjust i!
Och så väldigt fint du fångat dem på foto - härlig skärpa och mysigt ljus!

Så spännande att du fick veta mer så, av någon som uppenbarligen också var intresserad.

Sågtandstak där takfönstren brukar vändas åt norr för bra dagsljus men lite solvärme på sommaren är bara så smarta!
Och på köpet blir det så vackert också.
Finns ett par sådana äldre industribyggnader i gamla Borgs industriområde nära Kneipen här i Norrköping också.

Hoppas annars att du fått mer hjälp av sjukvården med att komma tillrätta med din skada och få en bra utläkning snart av den!
/ Kram Bosse

Viola sa...

Visst är dom häftiga dessa hus, går förbi där varje morgonpromenad med Otto, snart ser jag väl en kvinna med en kamera i kvarteret och ser du då en kvinna med en gul labbe som tittar lite konstigt då vet du att det bara är jag, fniss...kram

Inger Maryissa sa...

Tack för dina goa rader hos mig.
Fint foto som alltid du visar oss här.
Och det är alltid så mycket intressant vi får veta om olika platser och byggnader som du berättar om.

Skönt att ortopedbesöket gick bra och att armen känns bättre,
men kan tänka mig att det tar tid.

Önskar dig också en fin fortsatt vecka.
Kramar

AnnaKK sa...

Ja, tänk så mycket historia det finns att gräva i även på nära håll - kul att du fick en så rejäl lektion på Turistbyrån. :-)

Mindre kul att det ska ta så-å-å lång tid för armbågen att bli bra... Men det är väl bara till att bita ihop och göra gymnastiken. :-/ Hoppas du inte har så där olidligt ont fortfaande bara!?

Önskar dej en FIN dag! :-)

Gärdsmygen sa...

Oj vad mycket man lär sej om Sverige när man tittar runt på bloggarna!
Gillar den här bilden!

synne sa...

En härlig bild igen.
En bild med massor av historia.
Sånt gillar jag.
Hör av mig snart.
Kram Synne.

Laila sa...

Om jag någon gång kommer till Norrköping, ska jag absolut ta mig till industriområdet med kameran! :-)

lottaspyssel sa...

Tänk om dagens fabriker/industrier byggdes i den här stilen! Så fina jämfört med dagens "klossar" och "plåtburkar".
Lotta