måndag 16 mars 2009

Nr 64 av 365 Plats för bön!

Tema nr 234 av 365 är plats för bön, och i en Kyrka med välkommnade öppen dörr är det nog många som ber en bön, men det har inte alltid varit så rofyllt som det nu ser ut vid denna Kyrka.
Klickbar!
Lite Historia!
Kyrkan invigdes 1673, och var då avsedd för den tysktalande befolkningen i Norrköping. Därför kallas den fortfarande ofta för Tyska Kyrkan. Kyrkan har fått sitt namn efter drottning Hedvig Eleonora som på många sätt stöttade kyrkans tillkomst.
När ryska trupper 1719 ödelade Norrköping blev kyrkan svårt skadad men återuppbyggd.
År 1800 hölls riksdag i Norrköping. Hedvigs kyrka byggdes då om för att kunna användas som rikssal.
Mer om 365 finns hos AKSON!
Önskar alla en skön måndagskväll!
annette

7 kommentarer:

Ulrica sa...

Även om man inte ber kan det vara rogivande att sitta en stund i en kyrka och titta på allt det vackra. Kul när du ger lite historia till bilderna. Tycker det är jätteintressant.

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Sedär...då fick man sig en liten historialektion igen. Tur jag har dig som kan lära mig lite nytt*fniss*

Hur är det med armsingen?

Kramkram
Annica

Viola sa...

Välbekant byggnad, vet du att det låg ett slott brevid denna kyrka på 1500-talet byggd av Gustav Vasa och han hade tänkt att Peking skulle bli Sv. huvudstad, det hade varit något eller hur, nu blev det historielektion från so-läraren VIOLA, hoppas du har det bra, idag kan vi inte gnälla på vädret...kram

Ragnvi sa...

Tack för en vacker bild o information kring kyrkan! Gillar sånt jag!
Idag har här varit mulet o lite regn...men snön är kvar!
Hur går det med armen?!
Kramen!
Ragnvi

synne sa...

Hej i natten.
Jodå, jag jobbar hihi....
Men bara på försök, för att se hur det går.
Tackar för den fina historie lektionen. Det är alltid kul att lära sig saker om byggnader.
Bilden är vacker den. Dörren är så inbjudande öppen.

Hoppas det fungerar på jobbet.
Är lite orolig för dig.
Kramen i natten.
Synne.

Maria i Sennan sa...

En lisa för kropp o själ-bara man tar sej tid att gå in........
Må så gått...Maria i Sennan

Ninni sa...

Vilken vacker port! Visst kan man nästan se att den är tyskinspirerad. Intressant med lite bakgrundshistoria. Jag är alls ingen kyrkobesökare utom just för att studera interiören och känna stämningen. Så många kyrkor som jag besökt sen jag flyttade hit till Brasilien har jag nog inte gjort under hela min tidigare livstid:) Men här används kyrkorna hela dagarna, portarna står öppna så det är bara att kika in. Tyvärr ofta fotograferingsförbud.
Kram Ninni