söndag 15 mars 2009

Nr 63 av 365 Allmänna Kommunikationsmedel

Tema Nr 243 är allmänna kommunikationsmedel, ganska så självklart för mej att välja spårvagn som ju också är synonymt med Norrköping, här satsar man vidare på spårvagnar och bygger ut spårvägsnätet vilket jag tycker är bra, men det gäller att se upp i gathörnen inne i city när "Gula Faran" kommer, för dom kör ganska så tufft tycker jag emellanåt.
Klickbar bild! Vill Ni själva vara med på 365 eller spana så gå in till AKSON.
Lite historiskt för den som är intresserad.
Spårvägen i Norrköping invigdes den 10 mars 1904 helt odramatiskt och utan särskilda ceremonier. Stor dramatik blev det däremot redan andra dagen, då trafiken fick ställas in på grund av snöhinder. När Norrköping fick sin spårväg fanns elektrisk spårvägsdrift bara i tre svenska städer, Stockholm 1901, Göteborg 1902 och Helsingborg 1903.

Önskar alla en fortsatt skön söndag!

12 kommentarer:

Viola sa...

Våran stolthet eller hur? Íntressant hisorik, var tror du solen är??????Är vi ensamna i Sverige utan sol idag måntro....skulle ju bli så fint idag, muttrade på hemvägen från vattenhålet, vad i jösse namn har vi SMHI till som lurat mig på så många soldagar, ska aldrig ta ut glädjen i förskott, men nu ska jag skura balkongen, här ska det planteras i veckan, så det så! Hoppas du har det bra, KRAM

Maria sa...

Intressant historia om spårvägen..så den byggdes redan så tidigt.Mysigt med spårvagnar..häruppe är det buss som gäller.

Här har vi haft som vårväder idag,bara någon kallgrad men i solen så har det nog varit varmt och skönt..det har droppat så mysigt från taket.=)

Ha en skön Söndag,
Kram Maria

Annica sa...

Klart du ska visa våra stolta gulingar när de far fram i stan. Spårvagnarna är så praktiska när man flänger fram i stan:)

Kram Annica

Solvarm sa...

Hej Annette!

Jasså era spårvagnar är gula, våra är blå som du kanske vet.

Kul att du berättar lite kuriosa om spårvagnarna.

Ja nu är vi hemma igen efter vår promenad, lite bilder från den kan du se inne i min blogg http://solvarm-tillbakaigteborg.blogspot.com/

Solvarma kramar från Irene

Inger sa...

Gud vad mysigt med spårvagnar..Synd att det inte finns fler av dem...tack för historen kring det...hade ingen aning..kramkramen

Ulrica sa...

Gula faran... jo jag kan tänka mig det. Efter åren i Göteborg har jag verkligen lärt mig se upp - de kör på rätt bra där nere också.

synne sa...

Tacka vet jag gula faran.....
Min dröm som "liten" var att bli spårvagnschaufför. Men blev jag det? Nix...
Men jag älskar de däringa gula spårlådera.....

Den bilden var fin. Säger tusen tack för dina bilder jag på mail. En av de på rhododdrrr, rohdilla, rohdofrn, ÄH, rosen...hihi...gillar jag bäst.
Den anda med knoppen som är knallröd och regndropparna på bladen...
Som jag längtar efter ett vårregn nu....
Som alltid lägger jag dina bilder i en särskild mapp så jag kan njuta av dom ofta.
Kramen och du ska veta att jag saknar dig...
Synne.

annica sa...

Va härliga vårbilder....
Jag har sett Snödroppar blev så glad :-)Nu jäklar är Våren på G
Tänk jag har aldrig sett en Spårvagn hihi
Hoppas din armbåge blir bra snart.

Sov Gott//Kram Annica

Ulrica sa...

Tack snälla för kommentaren hos mig - det gör mig glad.

Och jag trivs ju väldans bra hos dig:)

Fia sa...

Det är otroligt roligt för oss som inte har spårvagn att se dem och försöka förstå hur man får i hop det med alla andra fordon och gånggängare..... Vagnarna ser otroligt fina och nya ut; tillskillnad från Lidingöbanan där vagnparken är från 40- och 50-talet.

minigrisen sa...

I Gbg finns ju blåa vagnar, fast de har blivit sponsrade så nu är de dekorerade med olika företagsreklam istället... vet inte vad jag tycker om det faktiskt. Men nu bor jag ju inte längre där så jag ser dem inte så ofta.

AnnaKK sa...

Jag har faktiskt aldrig varit i Norrköping - men hållt på att bli överkörd av spårvagnar i Göteborg har jag däremot...! När man är från landet är man inte riktigt beredd på den sortens trafik! ;-) Men de är ju himla praktiska - absolut bättre än bussar!