söndag 8 mars 2009

Nr 62 av 365 Guld eller Silver

Tema nr 284 av 365 är Guld eller Silver, kunde ju inte låta bli att ta GULL-OLLE som sitter på toppen av vårt Rådhus.
Gull-Olle är ju inte helt i guld men är förgylld med bladguld. På toppen av den 68 meter höga byggnaden står en 4,5 meter förgylld staty av stadens skyddshelgon Sankt Olof, i folkmun kallad Gull-Olle.
Vill Ni veta mer eller vara med på 365 så gå in till AKSON

Nu skall vi se, Gull-Olle sitter 68 meter ovanför mej som är 1.73 lång, 68 meter minus 1.73 = 66.27 meter skiljer mellan mej och Gull-Olle, ja då tycker jag bilden är helt okej:)

Ha en fortsatt bra söndag!

annette

20 kommentarer:

UllaMona sa...

ha ha ha ja nog blir Du liten ...fast Du är lång (jag är 1,72) Så fint att St Olov får heta Gull Olle istället, låter mycket gulligare.
Kraaam

Sussi sa...

Förr i tiden tog man sig glädjande nog tid att bygga "Gull Ollar". :)

synne sa...

hej igen du.
Skönt att du har gull-olle är på bloggen nu. Där hör han hemma.

Kan väl säga att det snöar mera nu än när jg var ute och tog bilderna. Några tog jag från vardagsrummsfönstret....Orkade inte gå ut.
Kramen Synne og gubben.

vivan sa...

Då är du 1 1/2 cm längre än jag!
Har varit 172cm...men en skidolycka tryckte ihop mig en halv cm!
Du har så mycket kul att visa från Peking....och trissen var kul och påhittig också!

Lisas torp sa...

Nu har jag suttit och njutit av alla dina vackra bilder - både rena naturbilder och stadsbilder framför allt från Norrköping - min hemstad.
Jag är på väg ner nu efter att ha bott i Storstan hela mitt vuxna liv!
På min tid såg inte Norrköping ut som den gör idag - då dunkade fortfarande vävstolarna på Yfa när man gick förbi - husen var inte rivna på ex. Kungsgatan, jag mycket har förändrats till det bättre. Då var inte Norrköping någon rolig stad, smutsigt, grått och lite trist.
Jätevackert idag och jag ser fram emot att få återupptäcka alla ställen jag bara sett på bild - Knäppingsborg, ljusspelen och mycket annat!
TACK för en härlig stund bland dina bilder!
Hälsn.
Lisa

Viola sa...

Så ståtlig han är våran Olle, visst har vi underbart väder idag!!!!Precis vad man längtat efter och mera ska det bli i veckan, ska det aldrig ta slut, tror att jag emigrerar uppåt i landet så man får tillbaka dom mera natruliga årstiderna igen, ska du vara hemma nästa vecka oxå? Själv ska jag halka iväg imorgon bitti till Mjölby på studiebesök, ha en skön kväll, ska iaf avsluta min med Beck, Varm Kram

Gärdsmygen sa...

Han har överblick över staden! Tyvärr är väl det en sån figur man inte ser om man inte vet att han finns, för så där bakåtböjd med huvudet går man ju inte när man är ute och strosar. Har tittat runt bland dina förra inlägg. Många fina bilder, blev extra förtjust i Mazettiskylten!

Veronica sa...

Oj då blir han gode hög, jag är inte lång jag. Lappjänta som jag är =)
Snyggt fotat och kul att se!!!
=)

Paula sa...

Jag är så imponerad på alla er som orkar hålla på med temabilder vareviga dag! Kanske kan jag va me om tio år då jag samlat på mig ett digert fotoalbum!
Sitter o kikar på första programmet av Wipeout, hur galet som helst!
Ha en fin vecka, här kör snöplogarna för fullt
Kram

Inger sa...

Vilken fin Gull Olle, hög och ståtlig,, du är duktig fotograf, tjejen...
ha en fin vecka...kramkram

Lotta sa...

Det var verkligen en vacker pjäs på rådhuset må jag säga.
Håller nu tummarna för dig imorgon på första dagen på jobbet.
Hoppas du slipper ha ont.

Många lycka till kramar//Lotta

Richie's 2ts Inspires sa...

Alltid spännande med en historisk byggnader...

Gullig namn §:-)

Ha en skön kväll och natti natt!

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Så gullolle har förevigats på foto av gullannette;)

Kram Annica

Ragnvi sa...

Gokväll på dig! Fotot är så bra så inte kan man tro att det skiljer så mycket mellan er! Jättefint!
Jag har inte orkat blogga nåt idag..är konstigt låg, hoppas det går över...Och hoppas din dag imorgon går bra!
Kramen!
Ragnvi

Bosse sa...

Spännande att man kan ta så fina närbilder på så långt håll!

Inte dumt att bo i en stad med eget skyddshelgon som sitter högt upp på sin tron och håller ett vakande öga över oss, med ett stadigt grepp om sin förgyllda yxa.

Önskar dig en bra vecka.
Kram / Bosse

AnnaKK sa...

Ja, i förhållande till den snubben får man ju verkligen känna sej som en obetydlig, gråtrist liten pygmé! :-D Sött smeknamn han har fått! Och ja, ditt teleobjektiv håller helt klart klass!!!

Millan sa...

Du är så duktig som orkar med tema bilderna varje dag! Men jag som inte är med detta tycker att det är jätte kul att följa,så tack så mycket!

Hoppas att du mår bättre med armen!
Kramar Millan

Hanneles paradis sa...

att han inte är höjdrädd

Bosse sa...

Hej igen!
Jag undrar om jag får låna en del av ditt foto för att jämföra med max telezoomläge på min superzoom kompaktkamera? Fotade Gull-Olle idag.
Anger då bara Nikon D80 som referens.
Har du bildstabilisering i ditt teleobjektiv eller i kameran?

Läste i dagens inlägg att din arm bråkat mycket när du nu arbetat några dagar! Väldigt tråkigt och hoppas det ger sig snart!
Det är ju lite så jag har det att min ork långa perioder bara går åt till att ordna mat och annat livsnödvändigt i livet.
Så därför jag inte heller alltid är inne och besöker så frekvent som jag skulle vilja...

Sköt om dig!
Kram / Bosse

dahlarna sa...

Wow vilket foto du har fått till! Vilken zoom du måste ha! Hoppas att du mår bra nu! KRAMAR!