lördag 7 mars 2009

Nr 61 av 365 Historisk

Börjar om jag skall vara ärlig bli lite tjatigt med Vadstenabilder hela tiden på 365, jag kan fortfarande inte hålla upp kameran några längre stunder med den "jäkla" trasiga armen, så om det skall rulla på får det bli så, även om jag tänkt varva med andra nytagna bilder.

Skall börja arbeta på måndag, men bara med Waranpatienter till att börja med, så jag hoppas det skall gå bra , min enhetschef har själv tänkt till och kommit med förslaget vilket jag är tacksam för.

Tema Nr nr 148.

Heliga BirgittaKlickbar bild!
Nu är ju Heliga Birgitta verkligen Historisk så det passar ju väldigt bra på det temat, finns massor att läsa om denna fantastiska kvinna om Ni Googlar, men nedan kommer lite att läsa om Ni är intresserade.

Den heliga Birgitta är, efter drottning Kristina, Sveriges historiskt mest omskrivna kvinna och utomlands förmodligen den mest omskrivna svensken efter Carl von Linné.
Birgitta Birgersdotter levde mellan 1303–1373. Hennes livsverk var skapandet av klosterområdet i Vadstena. Det var något så unikt som ett kloster för både män och kvinnor. Birgitta var åttabarnsmor och hade stort inflytande på sin samtid. Hon var sannolikt Sveriges första kvinnliga författare, byggherre och arkitekt.
Birgitta flyttade till Rom 1349 för att få sin nya klosterorder godkänd av påven som vid den ­tiden bodde i Avignon. Från Rom verkade Birgitta för att påven skulle flytta tillbaka dit. När Birgitta dog 1373 hade hon under sin livstid påverkat Europas storpolitik. Efter hennes död fördes hon i procession hela vägen tillbaka till Sverige och blev snabbt helgonförklarad. Klost­ret kom att bli ett av de mäktigaste i hela Norden med tillgångar i många länder.
Sancta Birgitta klostermuseum i Vadstena drivs idag av Birgittastiftelsen på helt ideell basis. Det är ett stort och viktigt ansvar att förvalta arvet efter den heliga Birgitta. Byggnaden ägs av staten och Birgittastiftelsen har verkat i huset sedan 1920.

Mer om 365 finns hos AKSON!

Önskar alla vare sig Ni är Heliga eller Historiska en skön lördag, hoppas solen lyser någonstans i Svedala, här lyser den med sin frånvaro;)
annette

13 kommentarer:

MOONLOVER´S sa...

hejhej
vi har nyss kommit hem så jag sprang till datorn å blogga lite;) förkylningen e bättre,men hostan hänger kvar*morr* i dag är det två veckor sedan den börja så det måste lida mot sitt slut snart hoppas jag;) ha en fin helg. kram

UllaMona sa...

Hej annette

Här lyser också solen med sin frånvaro...men jag har ju njutit av solen många dagar...såååå hääärligt!

Ska Du verkligen börja jobba på måndag..du må vara rädd om din arm och inte anstränga den för tidigt...
Kram

Inger Maryissa sa...

Kan tänka mig det är besvärligt med armen,
och jobbigt p.g.a den när du vill fotografera.
Hoppas din arm blir helt bra snart.
Och hoppas det går bra att jobba på måndag.

Fint foto, och Vadstena var jag till ett par gånger när jag växte upp.
Har för mig att det var på några skolresor.
Så intressant information du har här också om Vadstena och heliga Birgitta.

Önskar dig också en fin fortsatt lördag och helg.
Kram

Ulrica sa...

Visst är hon en häftig kvinna, HEliga Birgitta. Och ingen dålig förebild direkt. Jag gillar henne skarpt, kul att du tog med henne på bloggen.

Ta det nu lugnt med armen när du börjar jobba, känn efter så att du inte överanstränger dig. Hälsar en cybervän. :)

Paula sa...

Hej! Jag läste en bok om Birgitta för inte så länge sen, kände att det tillhörde allmänbildningen. Men jag måste säga, att jag inte begrep mycket av hennes uppenbarelser och dylikt. Däremot hade hon ju ett fascinerande liv innan hon "drabbades", hihi
Lycka till på jobbet nu på måndag, du har en lång väg att vandra, men, du får glädjas åt varje litet steg i rätt riktning!
Kramen

Pialotta sa...

Håller tummarna för dig att allt ska gå bra på jobbet:-)
Trasig arm är inget att leka med.
Ha nu en fin helg Anettan och bara ta det lilla lugna.
Kramar och som vanligt snygga foton hos dig:-)

synne sa...

Hej på dig.
Ta det lugnt med din arm. Den ska fungera bra många år till.
Visst är heliga Birgitta en bra förebild. Hon är väl dessutom historisk så det räcker.
Kramen Synne.

Lotta sa...

Va roligt att du skriver lite om heliga Birgitta:)
Ja va bra att du får en bättre arbetsdag första dagen. Men det verkar ju konstigt att du har ont och ska börja jobba?!
Tänk va lätt det händer något så plötsligt...usch hoppas du blir bra snart.
Jo vi börjar nu i vår med köket. Vi ska bara byta alla fönster i glasverandan först för där har vi bara sommarfönster och det är ju för trist att inte kunna sitta där på vintern.
Men så behöver vi renovera badrummet med så man får se hur man hinner.

Ha en bra Söndag och ta hand om dig//Kram Lotta

Hanneles paradis sa...

Heliga Birgitta är intressant, läst en del av hennes uppenbarelser nu.

Inger sa...

Tack för lite historia.. ,man glömmer så lätt..
Lycka till med att börja jobba..
Ha en fortsatt härlig helg..
kramkramen

Millan sa...

Hallo!

Vad spännande! Visst var hon en fantastisk kvinna?
Hoppas att du mår bra!
Men försök att vila och ha inte för bråttom med att gå iväg till jobbet för snabbt,det är ingen som tackar dig sen!!!!
Kramar Millan

365foto2009 sa...

Ta det lugnt med armen. Det är många, långa dagar kvar av detta året. Jag misstänker att du lagt ut fler bilder än vad jag gjort, men jag ligger lågt för att hitta den "perfekta" bilden till varje tema.

Jag gillar detta att glida runt hos alla andra 365-bloggare och se hur de löst olika teman och på så sätt få lite inspiration.

Gillar dina bilder från Vadstena skarpt. Där finns massor att ta på och jag måste säga att du fått en massa fina bilder därifrån. Gick du med listan i fickan??

Din bild på Heliga Birgitta passar perfekt in på detta temat!

Trevlig bättring!
akson

Pauline sa...

Hej!
Jag har samma Birgittabild som du, den tog jag i slutet av april förra året. Strax efter att jag hade tagit bilden trampade jag snett på en trottoarkant och föll med en fraktur på yttre fotleden. (Mitt under vårdkonflikten). Det läkte rätt snabbt men värkte länge.
Nu har jag en fråga till dig vem har gjort statyn. Jag håller på att skriva en hemtenta om medeltida texter och får lägga in bilder. Jag har lagt in min egen bild men bör kunna uppge skulptören.
Jag har lite lång framkörning till Vadstena från Stockholm och tentan ska vara inne nästa vecka.
Kramar från Pauline