tisdag 3 mars 2009

Nr 57 av 365 Saker med Vingar

Tema nr 325 av 365 är saker med vingar på, valde då ett Vindkraftverk från Östgötaslätten, finns massor där kan jag säga, har tänkt på Vindkraftverk som miljövänligt tidigare, tänker inte ge mej in i någon debatt om detta, men läste lite häromdagen som jag kanske inte tänkt på.
Se nedan ett litet sammandrag ur ett par artiklar. För att bygga Vindkraftverk krävs vägbyggen fram till placeringen, det skall dras kabelnät, det måste byggas ställverk för att kunna fasa ut elen till nätet.
Vid fel, vindstilla eller service kostar kraftverket elen för att hålla igång styrenheterna, sammataget kommer aldrig ett vindkraftverk kunna räkna hem någon miljövinst, prognoserna för vindberäkningar visar sig ofta vara tilltagna mer än vad verkligheten visar.
Vindkraftverk skulle aldrig klara en kritisk miljökonsekvensutredning.
Vill Du veta mer om 365 under 2009 så gå in till AKSON

Så nu har jag lärt mej lite mer om detta och att lära gör man ju varje dag, att lära innebär ju också att kritiskt kunna tänka och granska allt vad andra tycker och det är ju aldrig fel.

Ha en bra tisdag, här har vi fått snöblask,det hade vi kunnat vara utan, vill ha Vår!

Kram //annette

25 kommentarer:

Hanneles paradis sa...

Spännande med vindkraft.
Kram.

Ragnvi sa...

Tjena! Skönt att läsa att det även för dig går åt rätt håll!
Hm..jag skulle ändå gärna ha ett eget vindkraftverk!
Här vräkte det ner snö inatt! Man blir lite less...
Kramen!
Ragnvi

divage sa...

Ja, det är alltid något lurt med allt. HAr alltid undrat varför de alltid snurrar bara så där lagom.

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Ja, det finns både för- och nackdelar med alla energikällor. Jag tror dock på energikällor som är för evigt...

Ska bli spännande att höra vad mina elever kommit fram till i ämnet. VI har nämligen energidebatt i veckan,,,om jag nu bara kommer på plats själv vill säga. Har fortfarande ont i magen och mår illa men är på benen idag.

Kramkram

Nässelblom och choklad sa...

Javisst, det här är förstås också saker med vingar! Bra tolkning. Intressant inlägg, det är lätt att enbart se vindkraft som positiv - men det finns alltid olika sidor. Jag tror ändå att det är bättre än vissa enegikällor.

Inger Maryissa sa...

Fin bild.
Ja, det verkar vara mera knepigt än man många gånger tror att skapa miljövänliga lösningar för att skapa el.
Inget alternativ är tydligen 100-procentigt miljövänligt eller säkert.

Håller med om att lära innebär också att kritiskt kunna tänka och granska allt vad andra tycker,
och även det man läser och hör talas om.
Och håller med om att det är ju aldrig fel.

Önskar dig också en bra fortsatt tisdag.
Kramar
PS. våren kommer så småningom, jag lovar ;-)

Viola sa...

Hoppasan, det ser man, blir lite snopen...trodde precis som du, hoppas din dag är bra, vilket väder sista tiden så trist, men man glömmer så lätt från år till år hur det är den här tiden, stor kram VIOLAN

Cattis sa...

tänkvärt. I bland tror jag att vi blir överösta av så mycket information att det till slut blir överfullt. Vet inte vilken energi som kan vara den bästa, bara att vi med största sannolikhet överkonsumerar jordens resurser...

Hoppas armen läker på.
kram
Cattis

Maria sa...

Hmm..intressant fakta om vindkraftverk som man inte visste förrut..alltid kul att lära.Fin bild är det iallafall.När jag var i Kiruna så fanns där många vindkraftverk..som stora väderkvarnar snurrade dom stora vingarna,hihi

Tack för din hälsning hos mig,ja visst är det kul att vara moster och jag är så glad att allt gick bra för både min systerdotter och bebisarna!=)

Kram Maria

vivan sa...

ja, det tänker man inte på när de byggs...vägar, elnät osv...
men jag tycker de är ståtliga iaf.

Men så kul det skulle vara att träffas nere i Vadstena, det måste vi spinna vidare på...eller hur!
Kramen!

Millan sa...

Ja man lär sig så länge man lever!
Blask här också och det är inte roligt för man blir så blöt om fötterna!

Vilket vackert kort på dig som bebis!Kul att få in det i bloggen!
Kramar Millan

synne sa...

Hej på dig.
Gillar fina vindkraftverk. De är vackra på nått vänster.
Eller höger...
Vilket håll snurrar de åt egentligen?
Ha det så gott nu.
Kramen.
Synne.

Ninni sa...

Vilken bra tolkning! Det finns med all säkerhet för- och nackdelar med alla energikällor. Så man ska inte köpa det man läser rakt av. Jämförelsevis så verkar nackdelarna ändå inte vara så allvarliga som nackdelarna med ex. kärnkraft...om olyckan är framme!
Jag har faktiskt stannat till för att titta på Arbetets museum förra vintern när vi skjutsat dottern till Linköping. Men det var rått och kallt och inbjöd inte till några längre promenader utomhus. Men visst måste vi dit igen!
Ang. bilstroleken så måste du ändra lite i mallens html-kod. Inte alls svårt. Hör av dig igen så kan jag maila dig om du vill prova.
Må så gott!

Paula sa...

Hej! Här har vi en fight om vindkraftverken! De växer upp som svampar ur jorden, och inte gör det mig så mycket. Men nu har dom fått för sig att smälla upp en hel radda i Säfsen, där vi bodde förut, mitt i turisternas vildmarksparadis! Och nu säger både kommunen och näringsidkarna nej, det passar sig helt enkelt inte i den miljön. Sista ordet är väl inte sagt i ärendet.
Kram

AnnaKK sa...

Ja, de där argumenten emot vinkraft har man ju hört - lixom att de är fula, för oväsen och stör fåglar (fast riktigt hur de stör dem har jag inte någon närmare koll på)... Själv håller jag åtminstone inte med om att de skulle vara fula - jag tycker de är ganska pampiga, och bildsköna dessutom! :-)

Veronica sa...

Spännande, fotade flera "vingar" I helgen i Piteå!
Fin bild! Och tack för informationen!!
=)

Marie Höglund sa...

Ett vindkraftverk skulle vara toppen, tänker jag varje gång elräkningen dimper ner ;-)

Ragnvi sa...

Tack för dina rara ord hos mig!
Klart Rullbullen är goast! Med hängmage o allt!
Ja, imorgon ska jag då iväg...gruvar mig för resultatet...
Kramen!
Ragnvi

Vörteröl o Norrlands Guld sa...

Trodde det var Libresse?
Kram Peter.
Och rättegången var M på idag som vittne. I Flemmingsberg.

Ulrica sa...

Ett perfekt val till temat. Men du har rätt man måste ha hela bilden så att man kan göra en rättvis bedömning och det är klart att det finns nackdelar med vindkraft också. Frågan är väl vilken sida som tippar över.

BrittMarie sa...

Ja, energi måste vi ha. Frågan är vilket som är bäst, eftersom allt har både för- och nackdelar. Man vill ju att det ska ha så lite konsekvenser som möjligt för framtiden, men, men. De som bestämmer vet väl bäst??
Kram

minigrisen sa...

Ja just det, såna vingar finns ju med! Kul tolkning av temat. Kram

annette sa...

Vill tacka för alla kommentarer, vi verkar alla förstå att kunskap inom det här området är viktigt för att kunna förstå allt.

Kram //annette

Bosse sa...

Undrans vad det är för källa du hittat som uppger dessa "fakta" om vindkraftverk!
Formuleringen låter inte speciellt proffsig eller initierad...
Snarare amatörmässig...

Jag har läst helt andra siffror om vindkraftverk där det anges att de går med miljömässig vinst förvånadsvärt snabbt... stämmer inte alls med det du skriver här!

Flera källor jag läst anger att vindkraft tjänat in all energiförbrukning för tillverkning, anläggning och egen förbrukning under sin livstiden på mindre än ett år och med beräknad livslängd på 20-25 år då går med stor miljövinst!

Sverige och andra länder med mycket vattenkraft är perfekta för vindkraftverk, då energi kan sparas i vattenkraftens dammar när det blåser kraftigt för att portioneras ut de dagar det blåser lite eller inget! Och dessa energilager finns redan på plats och behöver inte byggas för vindkraften i Sverige!

Några andra källor:
www.etanolmc.se/miljonyheter/vestas.php
www.vindenergivast.se/docs/Lejdeberget_Info.pdf
www.miljorapporten.se/article.jsp?article=22260
www.byggfast.com/System/FileArchive/45/File_4157.pdf
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vindkraftverk#Energiutbyte
etc. ...

Jag har även läst mer oberoende, typ forskning, rapporter som också anger runt 1 års max tid för att tjäna in all energi som åtgått till att få ett vindkraftverk på plats!
Orkar inte leta rätt på dem nu...

Så jag tror verkligen på att vindkraft är väldigt bra att ha i Sverige!
Många andra länder ligger ju långt före Sverige i utbyggnad...
Finns alltid folka som måste "bevisa" att allt nytt, alla förändringar, är kasst och negativt...
Hälsar
/ Bosse

annette sa...

Som jag skrev Bosse tänker jag inte ta någon debatt, utan skrev bara ner några saker som i alla fall inte jag tänkt på tidigare och som stod i ett par artiklar jag läst senaste tiden.

Ha en bra dag

annette