måndag 2 mars 2009

Nr 56 av 365 Rosa

Tema nr 233 är Rosa, finns ju nyanser av alla färger, här tycker jag att teglet har en laxrosa ton;)

Huset här heter Mårten Skinnares Hus och finns i Vadstena, tyvärr var det inte möjligt att gå in i det när jag var där,verkar som mycket av sevärdheterna i Vadstena mest är öppna sommartid, så det får bli ett nytt besök för in måste jag;)
Klickbar!

Mer om 365 finns hos AKSON!

Fakta Wikipedia

1519 fick Mårten Skinnare tre tomter av Vadstena kloster. De låg utmed klostermuren. På dessa tomter uppförde han ett hospital för de fattigaste. Hospitalet bestod av en större byggnad i tre våningar (inklusive källare ovan jord) samt lägre trähus runt detta.
Stenhusets utseende ändrades på 1700-talet då taket sänktes och trappstegsgavlarna togs bort. Huset användes i hospitalets regi ända in på 1930-talet, utan att moderniseras. Huset är idag omöblerat, men är intressant då det inte förändrats mycket sedan det byggdes. Det finns många intressanta detaljer både på insidan och utsidan. Den mindre kammaren på övervåningen har fragmentariska rester av bibliska målningar på väggarna. Idag går bara en gloria att urskilja. Inuti den norra väggen finns en av Sveriges smalaste medeltida trappor.

Önskar alla en bra måndag!

Kram //annette

12 kommentarer:

Pialotta sa...

Jag har bestämt mig nu.. men har den andra kvar lite till... massor man måste plocka bort där först.
Jag ser ju andra blogg.se bloggar med pyttesmå bokstäver och kan inte läsa alls, då jag klickar på länkfrån wordpressbloggen.. inget kul.. det ska va lätt som en plätt att blogga och det är det inte på den wordpress jag har.
Kramar

vivan sa...

Hej på dig Annette!
Ja nu är det en ny vecka med nya utmaningar!!
När det blir varmare och solen tittar fram måste jag åka ner till Vadstena och ta med kameran...har mest sprunget i affärer och ätit mat o glass när jag varut där...nu skall det bli andra bullar av...längtar efter våren...ha en go vecka /kramen!

AnnaKK sa...

Ja, efter alla Vadstena-foton här i din blogg så börjar minsann jag också bli sugen på ett besök i den staden! :-) Kommer ihåg att jag var där nån gång som liten tillsammans med mina föräldrar, och redan då tyckte jag att klostret var mäktigt. Något annat därifrån minns jag inte...

Nässelblom och choklad sa...

Det finns så mycket fint att titta på i Vadstena. Det här huset t ex. Det lyser verkligen härligt laxrosa i solljuset. Ha en bra vecka.

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Rosa...hmmm nä inte min favvofärg! Men det är ett fint hus med historia!


Kramkramkram
Annica

huga sa...

ska jag skicka över min rosa lilla kille..? han gillar att vara med på bild ;)
ha det finemangs, kram!

Ninni sa...

Du borde ha någon slags premier för alla som du lockar till Söderköping och Vadstena! Till Vadstena har jag iaf varit men kan mycket väl tänka mig att åka dit igen. En fin liten stad. Fin bild och intressanta fakta om Mårten Skinnares hus. Det har jag inte sett tidigare.
Tack!
Kram!

BrittMarie sa...

Det låter som ett spännnande hus. Kanske det får bli en utflykt längre fram.
Kram

Ragnvi sa...

Hej på dig! Förstår att du vill tillbaka! Vill jag också!
Hur gick det idag med armbågen?!
Vet du, idag har jag torkat golven! Är man nå knäpp då, när man tyckte det var roligt! Var ju ett tag sen...hi, hi!
Kramen!
Ragnvi

annica sa...

Hej på dig reseguiden :-)
Jag har varit i Vadstena någon gång fast huuu så länge sedan,hämtade en patient då och så minns jag att dom hade goda hamburgare...Vilket minnen hihi.
Hur mår armbågen??

Ha en bra dag// Kramen Annica

Inger sa...

Fint med dessa gamla kulturbilder,,
Har varit och gått rundvandring där några gånger, men skulle nog vilja göra ett besök till, det är ju väldigt mycket historik därifrån. Och vilka ljuvliga vårblommor dufått fram..ahhhh snart kommer de ute oxå..
Ha det gott kramkramen till dig,

Hanneles paradis sa...

Fin färg :)