onsdag 11 februari 2009

Söderköping

Var ju och fotade i Söderköping för någon dryg vecka sedan, var en kall dag så motiven knäpptes med iskalla fingrar och snabba tryck, insåg också att Söderköping skall fotas om sommaren då gör sig den staden bäst, är en riktigt tråkig stad vintertid tycker i alla fall jag, så öde och tyst även mitt på en eftermiddag.Men det som är mysigt med Söderköping är att det finns en hel del udda och fina hus längs de smala gatorna.
Kyrkor finns hur många som helst, dock svårt att fota dessa då det är trångt och svårt att få fotoutrymme.
Lite knepig stad men det är väl det som är charmigt, väldigt mycket små hus längs gatorna och så plötsligt en stor kyrka mitt i.Bara undrar hur alla Kyrkor kan gå runt ekonomiskt, för så många medlemmar kan det inte inte finnas i den lilla staden, kanske står tomma och öde större delen av året?

Sommartid sjuder staden av liv, matställen och cafeér är fulla av människor, vintertid totalt öde. Vad mycket bygger på i Söderköping är turism kring Göta Kanal, och det visar man med statyer som symboliserar de männisor som grävde Göta Kanal bl.a. En av de populära restaurangerna som sommartid är fylld av människor.Här en en staty som symboliserar slussningen som finns vid ett flertal ställen längs Göta kanal.I det blåa huset har jag varit inne, jättefint litet hus som renoverats av innehavaren på ett väldigt fint sätt.
Visst ser det öde och lite tråkigt ut tycker jag, men ändå lite vackert på något sätt. I den här trädgården har jag varit på väldigt många trevliga fester som oftast slutat frampå morgontimmarna;)Den här gatan är en av de jag tycker bäst om, tycker om de gamla fina husen som är så fint iordningställda och harmoniserar varandra genom mjuka fina färger.
Imorgon är det torsdag, skönt tycker jag men vet redan idag att det blir en tuff dag med övertid, flera kollegor är sjuka i maginfluensor och förkylningar så det är väl bara att gå upp vid 04.30 imorgon, avsluta det jag inte hann idag och sedan börja på ny kula igen!
Livet är underbart!!
Kram till Er alla!
annette

25 kommentarer:

vivan sa...

Oh, vad fint med alla gamla låga hus...men håller med dig att det skulle se annorlunda ut om det varit sommar!Påminner lite om min lillalilla stad!
" dagar kvar SEN ÄR DET FREDAG IGEN...HA...fort går det..var rädd om dig..Kramen!

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Visst är Sörping fint med kanal och gulliga hus. Själv gillar jag dock Sörping för Smultronstället... Glass ÄR gott!

Snart är det dags att ha lov för mig och jag ska ut och flyga igen då...Bokade en resa i går som jag, T och barnen ska iväg på i veckan... Bara en kortis till ett ickevarmtland.

Kraaaaaaam allra käraste Annette

Annica

enn-08-i-exil sa...

Morrn Annette.

Vet du vad jag saknar? Nää, hur skulle du kunna veta det.
Det måste finnas massor med "detaljer" från en sådan liten stad.....

En rostig fönsterhasp...
Ett vackert handtag....
Typ...
Nu vet du vad jag saknar.

Detta funkar i alla väder...

Ha de bra
Hasse

Bosse sa...

Så många fina foton du visar från Söderköping!
Trots kalla fingrar...
Jag tycker om små hus, är något speciellt med dom, en sorts speciellt charm!
Fördelen med fotona nu på vintern är att husen framträder så tydligt i sin egen skepnad, fint i det mjuka ljuset när det är lite gråmulet och inte skymda av grönska som konkurrerar om uppmärksamheten!

Då tänkte jag rätt som bosatte mig i Norrköping och tänkte att Söderköping kan vara trevligt att ha så nära till för små mysiga sommarutflykter!
Hoppas inte morgondagen blir övertuff för dig!
Inget snöoväder på gång i alla fall.
Ha det bra!
Kram / Bosse

huga sa...

oo vad jättesött!! dit kan man åka ser jag!

har du tid så har du en liten sak att hämta hos mej ;)
Kram!

minigrisen sa...

Underbar stad, dit måste jag åka nån gång! KRam

Millan sa...

Oj vilka vackra hus och jätte fina kyrkor!
Skulle kanske inte tacka nej att bo där?
Kan verkligen tänka mig hur vackert det skulle vara där på sommaren?

Många hundra kramar för dina kommentarer oss mig som alltid piggar upp mig!!

Tack min vän/Millan

Viola sa...

Visst är Sörping en underbar oas, syrran båodde där innan dom flyttade ned till mannens hemtrakter på Österlen...mkt sjukt på mitt jobb oxå, var rädd om dig, jobba inte ihjäl dig...kram

Inger Maryissa sa...

Fina foton som vanligt !
Jag har aldrig varit i Söderköping så det är kul att se hur det ser ut där.
Trist att många kollegor på ditt jobb är sjuka,
och kan tänka mig det blir mera jobb för er andra.
Oj, så tidigt du måste gå upp på morgonen.
Håller tummarna för att det inte blir alltför jobbigt imorgon.
Stor Kram

Ragnvi sa...

Godmorgon o tack för dina rara ord hos mig!
Kanonfina bilder från Söderköping! Är så tacksam att du fotar o visar!
Kramen!
Ragnvi

synne sa...

Jag får sommmarkänsla i magen när jag ser bilderna på Sörping.
som du säger så är de en sommarstad.
Men det finns många fina hus i stan. Är glad för dina bilder.
Hoppas du får en bra dag på jobbet. Lugn är väl ingen idè att skriva.
Ha det gott nu vännen.
Kramen Synne.

26 minus, strålande sol och blå himmel.....

MOONLOVER´S sa...

försvann mitt inlägg eller...hmm...

MOONLOVER´S sa...

skriver om då=) hihi.
men så mysigt de ser ut,där skulle jag vilja gå och titta på husen osv. älskar att se hus i alla former=) ha en fin dag. kramen från mig

Maria i Sennan sa...

Helt Underbart-tror jag skulle kunna flytta dit-Bilden med trasmattan hängandes på vädring-såååå läcker

AnnaKK sa...

Vilken härlig bildpromenad du bjuder oss på genom små trånga gator kantade av alla dessa små söta hus. Fint berättat till!!!

Pialotta sa...

Härligt mysiga hus ni har i Söderköping Anettan.. Ser väldigt gott ut att leva där.
Hoppas du har det bra..
Kramar/Pialotta

Lotta sa...

Hej!

GUD VA JAG varit dåligt att besöka dig och de andra;( jag har inte hunnit el orkat.
Hoppas du har det bra iallafall:)
Du dina bilder på den lilla mysiga stan/området ser precis ut som kalmar i den sk gamla stan där. De fattiga bodde så och idag vill man inget hellre för husen är sååå fina.

Kramiiiiisar från mig

Jo sa...

Visst Söderköping är vackert på sommaren, men med alla fina färger, så blir det krispigt och fint även på vintern. Iallafall på dina fina foton! :)

ha det gott!

Paula sa...

Oj va vackert, lite Astrid Lindgren-anda...dit åker jag gärna i maj! Om det nu blir St Annas...
Härliga foton som vanligt!
Kram

UllaMona sa...

Tack för den promenaden...jättefina hus.

Sköt om Dig
Kram

Laila sa...

Söderköping har jag varit i en gång.
Väldigt gullig liten stad, tycker jag. Så många fina hus och gammaldags miljö.
Den där mattan som hänger på vädring vid ingången till en gård - hade det varit svartvitt, kunde det varit en sekelskiftesbild!

Ninni sa...

Oj så fint det ser ut i Söderköping! Massor av gamla fina hus. Kan tro att du hittade en hel del fina fönster där;)
Det måste nog bli en resa dit någon gång...
Tack för ditt fina reportage!
Ha en trevlig helg!

Paula sa...

oh vad mysigt med alla gamla hus... Ha en underbar alla hjärtans dag. kram till dig.

sinneskatten sa...

S¨å jättefint du fotat Söderköping, jag var där för ett antal år sedan och åt glass, det var den absolut största glass jag någonsin ätit.
Jag är mätt än!

Mors Deka sa...

Har bara svischat förbi Söderköping och aldrig riktigt sett staden. Så vacker den är, trots grå vinterkyla. Vi hoppas kunna köra Göta Kanal med vår båt inom ett par år eller så. Då ska jag stanna i stan ett par daga och bara njuta av allt det gamla och fina.
Tack för jättefina bilder!
KRAMEN!