söndag 8 februari 2009

Nr 37 av 365 Baby

Hur länge räknas ett barn som Baby? Kom på att jag själv varit Baby en gång i tiden, det här är det enda kort som jag av olika orsaker har från min barndom, av datum på baksidan kan jag få det till att jag är ca 14 månader gammal, kan det stämma tro?
Tema nr 17 Baby
Fotade helt enkelt av det kortet, måste väl gillas som att jag tagit kortet.!

Nå, det finns ju några här på bloggarna som känner igen mej IRL, ser Ni likheten eller har jag förändrats något*fniss*

Full i sjutton och busig tycker jag att jag ser ut att vara redan i späd ålder;)

Önskar Er en skön söndag.

Kram till alla!

annette

25 kommentarer:

Anette sa...

Så söt du var! Tänk på den där tiden när vi var små gick man till fotografen. Undrar om det är så vanligt nuförtiden?
Rena vinterlandskapet hos mig. Julkortslikt ute. Men det smälter väl snart...Ha det så bra!

Solvarm sa...

Hej!

Jag har ju inte sett dej, men jag kan ju ana av bilden att du är en skönhet med glimten i ögat ;)

Skön söndag önskar jag dej

Kram

Irene

http://solvarm-tillbakaigteborg.blogspot.com/

vivan sa...

Jättesöt, och vist har du glimten i ögat, och lite full i 17 ser du ut att vara redan då!
Kramen!

Bosse sa...

Jaha, nu vet jag ju hur du ser ut om vi skulle springa på varandra på stan ;)
Ett väldigt klassiskt fint barnporträtt av dig.

Visst är det spännande att även om vi fotar precis samma motiv här i stan så kommer vi uppleva varandras foton så olika!
Det gör det intressant att få se andras foton från miljöer man känner igen, tycker jag.

Lite att du upplever mina foton lite annorlunda mot dina egna kan vara (förutom att man är självkritisk) att jag jobbar mycket med exponeringen/ljuset i bilden. Har gjort det sedan dryga året tillbaks, mer och mer.

Kamerans exponeringsautomatik gör ett väldigt bra jobb i att ta vardagsdokumentära bra foton, men automatiken kan ju inte veta vilken känsla jag vill uttrycka i ett foto.

Därför kör jag mycket med spotmätning där jag använder den lilla rektangeln i sökaren för att välja ut vilket ljus jag vill kameran ska exponera efter i motivet. Jag ser ju hela tiden hur exponeringen kommer att bli på displayen antingen i den elektroniska sökaren eller den stora bildskärmen i min kamera. När jag hittar det ljus jag tycker uttrycker önskad känsla låser jag exponering med avtryckaren halft nere och väljer ut motivet och tar fotot.
På så sätt får jag det ljus som jag tycker ger rätt känsla åt fotot!

Ibland styr jag även vilken slutartid (för önskad rörelseoskärpa på t.ex. rinnande vatten) eller vilken bländaröppning (för att få önskat skärpedjup) jag vill använda för rätt stämning i fotot!

Kanske lite tips, om du inte redan sysslar med sådant vid ditt fotande...

Önskar dig en skön söndag!
Kram / Bosse

Ninni sa...

Liknande foton finns på mig i den åldern...Faktiskt gjorde jag lika som du och fotade en gammal bild på mig och min mamma som jag kanske ska använda mig av så småningom. Så det är väl klart att det gills:)
Ha en skön söndag!

Viola sa...

Jamen nu käänner jag ju igen dig om du kommer gående här på Kunsgatan, ha en skön söndag, kram

UllaMona sa...

Nog ser jag likheten, busglimten i ögat!

Vilken söt klänning Du har, jag måste nog sätta in en bild på mig själv...härmas lite;..

Inger Maryissa sa...

Men oj, vilket sött foto på dig när du var liten.
Så gulligt !
Ja, hur länge räknas ett barn som baby....
det har jag faktiskt inte tänkt på.
Kanske tills barnet kan gå och springa själv ?

Önskar dig också en skön fortsatt söndag.
Kramar

Hanneles paradis sa...

Söt du var :)
Kram.

MOONLOVER´S sa...

Hallå
Men såååå söt du var på kortet=) det var gulligt. Nu e man tillbaks vid datorn igen. Ha sår fulla händerna av gamla kaklet som skulle bort*gråter* haha,men inge ont som har något gott med sig;) Nu ha jag ljust kök=) ha en fin kväll. kram

BrittMarie sa...

Festligt att höra att så många har snarlika foton från den tiden. Så har även jag. Det står att jag är 6 mån på mitt kort, så det är nog med nöd och näppe att jag kan sitta själv. Jag kan inte se några små risgrynständer i min mun, så det stämmer nog att du är lite äldre. Söt var du i alla fall!
Kram

Vörteröl o Norrlands Guld sa...

Klart ja känner igen dig,men du har virkat på et par längder på klänningen tror ja.
Midjemåttet är detsamma:).
Kram Peter.
(urk skolan imorgon)

SysterLilli sa...

Men så söt och glad du ser ut. De där små sockergrynen är ju helt gudomliga. :)

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Klockren bild:) Ser ut som du hade busglimten i ögat redan då;)

Kramis
Annica

Lissen sa...

Vilken härlig glimt du har i ögonen, från din barndom. Den finns säkert där nu också.
Jag har inte heller just någon bild från när jag är liten.

Ulrica sa...

Vilken gullunge - och vilken spjuver. Mycket bus i de ögonen.
Ha det!

Dahlarnas Fotoblogg sa...

Ojojoj, så jag har letat efter felet att det inte gick att kommentera. Nu är det dock fixat! Fattar inte hur det kunde hända helt plötsligt... Tack för att du uppmärksammade det! KRAMAR!!!!

synne sa...

Kände igen dig direkt.
Du har bara växt några cm på längden sen det kortet togs.
Har ett album sådana foton på mig med....
Ha nu en skön kväll gumman.
Synne og Jimmy.

Tesstamente sa...

Jag räknar mig själv fortfarande som en baby och jag är över 408 månader (och ja, jag var tvungen att ta fram miniräknaren;-))

rajson sa...

En riktig liten raring!Det klart det OK att fota av dig.
Tyvärr har jag knappt några foton av mig från småbarnsåldern.Det var ju inte så vanligt att man hade kamera och jag tror att resten försvann i en brand.
Ha det gott.

Cattis sa...

vilken söt lite baby du var :-)

men alla åldrar har förstås sin charm *hihi*

Hoppas du har det bra!
Hemma hos mig är det bra ~ fast fullt upp må jag säga.

kram
Cattis

Lotta sa...

Oh sååå söt du var på kortet. Ja 14 mån var du säkert på det.
Jag har ju ingen aning hur du ser ut nu och blev nyfiken förstås men du vill väl säkert inte lägga ut kort på dig om man vill ha lite privatliv.

Hoppas du har en bra dag på jobbet:)

Kramis Lotta

Nässelblom och choklad sa...

Underbar bild - klart den måste räknas. Det är ju det som är kul, att alla löser utmaningarna på olika sätt.

Anonym sa...

Och jag tror bestämt att du har bruna ögon??? kramen!

VIVAN!

Paula sa...

Vilket litet charmtroll!! Glimten i ögat precis som det ska vara, kul att du iaf har ett fint foto kvar!
Läste med bestörtning om kvinnan som tagit sitt liv, vilket mörker!
Jag har själv inga nära som valt att sluta sitt liv, däremot har jag en svärson vars mamma valde den utvägen när grabben var elva år, och jag lovar, det sätter djupa spår. Inte minst märks det nu då han har egna barn. Något har fattats honom under alla år, det kommer så tydligt till ytan nu.
Hoppas du har nhågot positivt som uppväger de tråkiga nyheterna du fått.
Kramar från pörtet