lördag 11 oktober 2008

Gamla Linköping



Äntligen har jag tagit tag i lite av korten från Gamla Linköping, får bli ett inlägg till därifrån för det var mycket kort.


Gamla Linköping är ett mysigt område att promenera i, Linköping i sig ligger ca 4.5 mil från Norrköping, arbetar i Linköping minst två dagar i veckan, om jag åker dit i övrigt så är det för att besöka IKEA som vi saknar här i Norrköping.







Fakta Linköpings Kommun
Om jag inte lyckats få med det hus som IngerMaryissa är född i och levt sin första tid i så tänkte jag att den här skylten från Folkets Park känner Du nog igen;) Tanken om Gamla Linköping väcktes av kommunalpolitikern Lennart Sjöberg, som var bekymrad över rivningsvågen. Han ville även att området skulle bidra till att ge Linköpingsborna en meningsfull fritid. Landsantikvarie Bengt Cnattingius stod för den kulturhistoriska kunskapen och själva utformningen, medan Correns chefredaktör Ebbe Jonsson förankrade idén hos Linköpingsborna. Fakta Linköpings KommunI Gamla Linköping finns ett drygt åttiotal större och mindre byggnader. Alla är flyttade från Linköpings stadskärna. De är placerade kring ett gatumönster som har kopierats från stadskärnan. Kryddbodtorget motsvarar Järntorget Fakta Linköpings KommunTrädgårdarna i Gamla Linköping vill visa hur trädgårdarna såg ut i svenska landsortstäder vid sekelskiftet 1900. Huitfeltska gårdens trädgård blev den första som anlades. Den ritades av trädgårdskonsulenten Erik Lind. Fakta Linköpings Kommun Här spelas det lite teater om sommaren, brukar visst vara väldigt trevligt.Vackra blåa bär!Just dom här Röda Husen är jag extra förtjust i. Väldigt mysiga innergårdar med lummig växtlighet Utbyggnaden av Gamla Linköping tog verklig fart 1955. Under den påföljande tioårsperioden uppfördes tjugo av de totalt trettiosex bostadshusen. Detta innefattar uppförandet av all bebyggelse kring Kryddbotorget Fakta Linköpings KommunVar inte inne i Leksaksboden, borde jag besökt egentligen för det skulle vara intressant att se om det säljs tidstypiska leksaker? Gamla vattenpumpar älskar jag att fota. Väldigt många gamla fina skyltar finns på handelsboden, kommer fler av dessa.Och så härprunkande trädgårdar fanns det alltså för en vecka sedan när jag var där.Den här affären tillägnar jag en kär Bloggvän Annica, du förstår själv varför;)


Det var i alla fall ett litet Blogginlägg, annars är det lite Bloggtorka här just nu, lusten vill inte riktigt infinna sig, inte bara Bloggen som blir eftersatt, utan det mesta går på sparlåga för tillfället, men det vänder nog vad det lider, brukar ju ordna till sig.






Önskar alla en bra fortsättning på helgen, nu skall jag slappa i soffan, vilket är väldigt ovanligt vad gäller mej.






Stora Kramen till Er alla!






annette



































12 kommentarer:

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Hej vännen och tack för den till mig tillägnade bilden:) Jag förstår preciiiiiis varför jag får den;)

Visst är Gamla Linköping mysigt på sommaren. Själv bodde jag ju i Linköping tidigare men det var inte så ofta vi var där...Undrar varför egentligen??? Jag gillar ju denna typ av bebyggelse...

Appropå IKEA och din förfrågan om shoppingmöte*fniss*
Visst, hör bara av dig så hänger jag på. Nya värmeljus behöver jag alltid;)

Kramkram
Annica

annette sa...

Annica!

Jag har köpt två nya ljuslyktor idag!!

Smittat i trådarna tror jag;)

Kramen //annette

enn-08-i-exil sa...

Morrn Annette

Underbara bilder från Linköping.
Men Du, dom blå bären är INTE
druvor, utan en vintergrön växt
som har gula blommor på våren.
Bären är inte letala.
Mahonia heter den.

Ha de bra
Hasse

annette sa...

Tack Hasse, tar genast bort den texten!

//annette

Inger Maryissa sa...

Vad kul att få se bilderna av Gamla Linköping.
och ja, Vännen jag känner igen skylten från Folkets park,
fast jag fick aldrig gå dit för mina föräldrar, eftersom de och frikyrkan förbjöd det.

Så intressant att se de röda husen,
och en bild påminner om det hus vi bodde i när jag var riktigt liten.
Och att det var en innegård där också.
Jag antar att de rustat upp husen en del i Gamla Linköping,
för så snyggt och idylliskt med grönska osv. var det nog inte när vi bodde på Gamla Nygatan, där huset fanns då.
Och de gamla vattenpumparna känner jag igen.

Oj, så kul det har varit att titta på bilderna,
och det är så mysigt allt det du visar här i din blogg, då det är en hel del ja känner igen.

Stor Kram

Hanneles paradis sa...

Vilka mysiga bilder, dottern studerade en termin i Linköping, så såg det inte ut där. Ha en bra helg, kram.

biaweb.se sa...

Ja guuud ja, nog är det vackert i grannstan! Men aldrig, aldrig skulle en norrköpingsbo erkänna det! :)
Finfina foton som vanligt hos dig!

Ha det göttast!
Kram/Bia

pippi sa...

Tack för raderna hos mig, kikar tillbaka.

Åh, vilka vackra foton. Jag gillar äldrebyggnader. Ha en fin söndag!

Bosse sa...

Så härliga foton och bildtexter du bjuder på från Gamla Linköping!
Ser verkligen fint ut där.
Skoj att en del av stan bevarats undan rivningsvågen, och istället fått bli denna fina miljö.

Själv har jag tidigare varit mycket på Kulturen i Lund (www.kulturen.com), också ett mini-Skansen.

Det jag tycker är extra skoj med Gamla Linköping är att det inte är ett övergivet museum, utan att det bor folk i en del av husen och att det är affärsrörelser i en del hus också! Och att det även är byggt lite efter verkligt gatumönster från Linköping...

Funderar på att åka dit och uppleva lite jul senare...

Är inne i en svår trötthetsperiod men annars trivs jag bra i livet och njuter av Norrköping!
Hoppas du återfår inspirationen och orken snart!
Kram / Bosse

vivan sa...

ja, jag tycker också mycket om gamla Linköping..vi var där förra våren..och strosade runt...tyvärr så lade min kamera av när vi var där...så nu måste vi ta en dag och åka tillbaka så att jag får fota lite...vi har ju vårat Vadköping...men det är finare i Linköping...
Grattis till awarden..btw
kramiz:)

Paula sa...

Hej! Jag bara älskar gamla stadsdelar, vilken atmosfär! Tror inte jag varit i Linköping...Norrköping däremot är lite bekantare,där har jag campat några gånger.
Jag gick omkring i Enköping i helgen, en stad som vi alltid bara susar förbi på väg mot Stockholm. Måste säga att det var också en mysig stad med en blandning av gammalt och nytt, ska visa lite bilder längre fram.
Ha nu en härlig vecka/Kramen

Mors Deka sa...

Åh, vilka fina bilder du tar.
Jag har aldrig varit i Gamla Linköping. Jag är född i stan, men bara det. I övrigt är Linköping bara stan man far förbi när man ska till Norrköping eller Stockholm.
Nu blir jag inspirerad att åka inom där framöver. Kanske redan till sommaren. Tack för det, Annette!
KRAMEN!