måndag 22 september 2008

Röros

Det var en dag som var väldigt disig och dimmig under veckan i Härjedalen, då åkte vi till Röros i Norge där solen lyste, Röros är en underbart vacker stad, finns förutom väldigt vackra hus mycket fina konstgallerier, har lagt in fakta från Wikipedia, är ju historiskt intressant då vi varit involverade i historien!!
I övrigt tycker jag bilderna talar för sig själva.
Röros (Norska: Røros) är en kommun i Norge som gränsar till Härjedalen. Den ligger vid den lilla Hitterelva, som söder om Röros faller ut i Glommas biflod Håelva.
Stadsbebyggelsen anlades när den första
gruvan fick sina privilegier 1646, efter att man 1644 gjort fynd av kopparmalm i fjällen Rauhammeren och Storvola. 1896 byggdes en kraftstation vid Kuråsfossen i Glomma, för att ge elektricitet till driften av pumpar och anrikningsmaskiner m. m. i samband med gruvdriften. Gruvdrift har sedan fortsatt i området, det så kallade Storwartzområdet, i ett flertal större och mindre gruvor, i den sista fram till 1978.
Den gamla stadsbebyggelsen är upptagen på UNESCOs världsarvslista. Den brändes av en svensk styrka i juli 1678 och samma månad 1679, men återuppbyggdes i samma stil. Den 10 december 1718 belägrades staden av svenskar som också plundrade den på 16 skeppund koppar.
Röros köldrekord på -50,4°C som uppmättes
1914 visar att den är en av de kallaste platserna i Norge.

Norsk väg = Gula Markeringar

Väldigt vacker kyrka, omöjligt att fotografera hela då den är så stor.

Lite skillnad på entrén till polisen än vad vi är vana vid!


Hoppas Ni haft en bra måndag , själv har jag ju semester även denna vecka och har INTE gjort det jag skulle göra idag;)
Önskar alla en bra fortsättning på veckan!
Kramis!
Annette

22 kommentarer:

Annica sa...

NÄ så fuskigt! Är du ledig denna vecka oxå?!!

Jaja, det är du såklart värd så jag hoppas du njuter varenda sekund!

Själv ska jag njuta på onsdag då jag är ledig:)

SUperhärliga bilder! jag gillar alla färger du lyckats fånga både i naturen men även på byggnader...

Kraaaaaaaaaaaaaaaaam
Annica

Wickans värld sa...

Ha en härlig ledig vecka!!
Vilka sköna hus, dit vill jag åka!!

enn-08-i-exil sa...

Morrn Annette

Røros är flott och vacker plats,
såg du in på någon "bakgård"?
Hela stan är i princip hopbygd
av gårdar på en lång rad.
Røros finns med på världsarvslistan, och det
kan man förstå.
Det gäller att ha en bra
försäkring eller kontakter med
brannkåren.
Fina bilder fick du till. (igen).
Ha de bra

Hasse

annette sa...

Hej Hasse!

Ja, det är ju en del av det som är fantastiskt med Röros just det att allt verkar vara ihopbyggt, tur vi Svenskar inte bränner ner Norska städer numer;)

//annette

Pumita sa...

Superfina bilder! Älskar de färgglada husen. :)

Hanneles paradis sa...

Å, så otroligt vackra hus, kul att se (jag har inte varit i Norge sedan 1968...)
Kram.

Lotta sa...

Det är ju otroligt va vackra hus du fotat. Det gamla brun-slitna var så fint med.
Mina svanar tog småpinnar idag och lyfte upp dem o sen slängde iväg på grusgången. Ser så roligt ut..
Stina mår bättre idag men vi fick en tid imorgon för att ta prov för det kan ju komma o gå för att hon sen blir jättesjuk och det vill man ju inte riskera.
Va gott att du har ledigt denna vecka med:)
Vad ska du göra då? njta av lugna dagar och långfrukost i sängen hoppas jag...
Ha det//Kram

MOONLOVER´S sa...

men så många vackra bilder=) otroligt vackert. haha,ja visst e det jobbigt,de e tamme tusan jobbigt med maskin oxå men det är sköänt när det är gjort;) Ja ha man ny bil så är den väl rätt ffin i lacken ändå,min är från 00 så den har hunnit med lite asfalt,stenskott osv=( Ha en fin kväll.Här är det csi som gäller;)kjam

vivan sa...

Men så vackra kort...så fina både nya och gamla hus...det måste ha varit julafton för dig och kameran...hoppas nu att det blir vackert väder under din semestervecka....kramiz:)

Anonym sa...

Hej!
Undrar vilket år du jobbade i Västervik. Skulle tro att midsommarjobbet vanligen är lite lugnare nu än då. På senare tid har man en liten läkarmottagning på Lysingsbadet som avlastar sjukhuset på midsommar. Av och till kommer ju ändå oroligare arbetspass ändå. Särskilt sommartid. På vintern sover vi i denna sovstad.
Kram BrittMarie

INgrid sa...

Så vackert det är i Röros och så fint du skildrar byn med alla de underbara husen. Norge är helt fantastiskt och så annorlunda åtminstone när man ser det från gotländskt perspektiv.

Kram Ingrid

dahlarna sa...

WOW vilka fantastiska foton! Ha det så bra!!!

UllaMona sa...

Husen är nästan finare på bild än när man är där i verkligheten...njuuuuuut nu av resterande semester....
kram

Viola sa...

Vad då, är du ledig den här veckan oxå, så skönt, njut! Underbara bilder, vilka härliga färger mot höstens egna, är man bildlärare som jag så älskar man färg så klart! Ha det så bra, kram VIOLA

Solvarm sa...

Hej Annette!

Det var många jättevackra bilder som du bjuder på i dag. Det ser ut som Rörö är väl värt ett besök. Vilka underbart vackra byggnader.

Vad skönt för dej att ha en veckas semester till.

Om du tittar in till mej igen, så kan du se mer av söndagens bilder från Fiskebaäck i Göteborg.

En fortsatt skön semestervecka önskar jag dej. Gör bara det du känner för och mår bra av.

Kram Irene

synne sa...

Godmorgon Annette.
Visst är det vackert i Röros. Det liggar bara ca25 mil från oss.
Har du möjlighet ska du åka dit i februari under Röros marten.
Då är det folkfest. Det kommer folk med häst och släde som har åkt i flera dagar för att komma dit.
Kallt som attan, men ack så härligt.
Nyyyyyyydeliga bilder....
Tack för en tripp dit.
Kramen på dig.
Synne.

Vörteröl o Norrlands Guld sa...

Vilken färgkaskad du bjuder på.
Hoppas HÅRDOKTORN fixade till barret.Kram Peter.

biaweb.se sa...

Vilka fina hus! Så pittoreskt och färgglatt! Nu tar barnen all min tid så jag hinner inte besöka mina nätvänner så ofta som jag vill. Men nån gång emellanåt tittar jag till dig och ser vad du har för dig! :)

Ha en fortsatt fin, varm, solig vecka!
Kram/Bia

Famos/Menageriet sa...

Visst är det vackert i Röros?!
Så trånga gränder så man knappt får plats.
Ha det gott!

Millan sa...

Å vilket jobb du har gjort och tagit alla dessa bilder!
Men otroligt vackra bilder!

Har haft en skit vecka och har haft lite blogg torka!
Husen på bilderna är gudomligt vackra!
Många kramar till dig Anette och tack för att du håller koll på mig!
Kram Millan

Anna sa...

Vilka fina bilder från min mors hemby! Längtar nåt så gruvligt dit när jag ser bilderna du tagit.

Mors Deka sa...

Vackra Norge! Längtar verkligen efter en tripp dit. Kanske i framtiden när alla pusselbitar fallit på plats...
KRAMEN!