torsdag 4 september 2008

Falu Rött i Rodga

Rodga ligger ett par mil från Norrköping, Katrineholmsvägen ut mot Sörsjön, man tar av från Sörsjönsvägen till höger mot Rodga, och där bakom kröken finns massor av vackra gamla byggnader i Falurött som minner om en svunnen tid.Känns som om man kommer till en annan overklig värld där lugnet råder men där det ändå finns ett flertal människor som bor, är så fantastiskt att allt detta finns kvar till oss för historien går så långt tillbaks som till 1500-talet Så här lummigt och grönt precis överallt .Har försökt att Googla på detta med Rodga Bruksbostäder, inte hittat så speciellt mycket mer än att det finns minnen från forntiden här, i övrigt så kopplar jag samman dessa bostäder med verksamhet som funnits härute.Brukar inte ångra saker i mitt liv, men en sak ångrar jag djupt, blev erbjuden en lägenhet här för några år sedan, tackade nej pga att jag just då inte visste riktigt vad jag ville med mitt liv, skulle jag fortsätta inom mitt yrke, skull jag fortsätta dagpendla till Stockholm, skulle jag försöka flytta till mitt älskade Norra Sverige, ja det var lite rörigt just då, så jag tackade nej!
Ligger så vackert vid Norrsjön, som i sin tur går ihop med Sörsjön som är ett populärt utflyktsmål. Det är så fint härute, riktig torparidyll med alla fina blommor som pryder precis överallt. Alla hus är Faluröda.Tänk att få vakna här på morgonen, sitta på verandan ta en kopp java och snacka strunt med grannarna;) Det var härute som jag fotade alla blommor Ni såg collage på i helgen.Vet att i alla fall en period så var dessa bostäder arbetarbostäder för skogsarbetare.´Här har det tidigare varit skola, Rodga Skola.Dom här små biutrymmena vet jag inte riktigt vad dom inrymmer för något, ligger precis vid stranden.Mycket gamla fina lador finns precis överallt.En hel del gamla torp är tillbyggda och renoverade till åretruntboende. Sverige!! Detta är relativt nybyggda hus, men som smälter in så bra i övriga miljön. Rodga säteri på historisk mark

Rodga i Kolmårdens skogar har en historia som kan spåras ända in i medeltiden. Under


stormaktstiden utvecklades här ett centrum för segeldukstillverkning. Åtskilliga av de svenska


krigsfartyg som en gång höll Östersjön i ett järngrepp förde segel som framställts i någon av Rodgas trettiotre vävstolar.


Den nuvarande huvudbyggnaden på Rodga säteri uppfördes under 1660- och 1700-talen. Den


är av trä med stram, värdig arkitektur som är typisk för den tidens bruksherrgårdar.


Huvudbyggnaden med flyglar är förklarade som byggnadsminne

Källa Wikipedia


Lägger in en länk för den som är intresserad av lite mer historia som rör detta säteri, där det bla. finns en Fru Graver som sägs gå igen även idag. När man kommer in på vägen mot Rodga och har åkte några hundra meter så möts man av detta pampiga Säteri.Rodga är en herrgård mitt i den östgötska bergslagen i Norrköpings kommun.
Rodga är beläget mellan sjöarna Norrsjön och Sörsjön. Gården är nämnd redan på medeltiden och 1543 finns den nedtecknad som ett stubbe- och rödjehemman.
Dess storhetstid inleddes på 1670-talet när det såldes till Hans Pieter Hellwegh, en holländare som varit bosatt i Norrköping sedan 1650-talet. Det var en mycket driftig man som bestämde sig för att starta en segelduksfabrik här. Detta var under Karl XI:s tid, och kungen behövde mycket segel till sin flotta.
1677 fick han privilegier för att starta tillverkningen, och snart fanns här 33 vävstolar som sysselsatte 500 hushåll. Rodga kom att bli en liten industriort.
Rodga övertogs 1760 av grosshandlaren Jacob Graver. Han byggde ut herrgården med en övre våning. Jacob Gravers barnbarnbarn var författarinnan Aurora Ljungstedt (1821-1908). I historien En gubbes minnen som ingår i En jägares historier från 1860 spelar den ödsliga och kusliga herrgården Agdor en central roll; Agdor är Rodga baklänges.
Från 1823 övertogs Rodga av Magnus Lorentz Ekelund, och under hans tid förekom ett glatt sällskapsliv på Rodga.
Tillverkningen av segelduk minskade och den verksamheten lades ner 1852. Rodga kom att knytas till produktionen av yxor vid Hults Bruk, och än idag tillverkas där AGDOR-yxor. Källa Wikipedia
Lite detaljer från byggnader som tillhör säteriet.Byggnader som sett sina bästa dagar men som är väldigt fina ändå!Idag bedrivs insemination av hästar på Rodga säteri. Inte fel att lyckas fånga denna spegelbild;)Förstår alla utländska turister främst Tyskar som älskar vårt land. Vad tycker Ni om denna spegelbild, på minihuset vid stranden, jag älskar bilden!Här ett hus som ligger precis i hörnet där man svänger in till Rodga, har tidigare varit en scoutstuga, men bebos numer året runt av en barnfamilj.
Blev ett långt inlägg idag, tiden räcker inte riktigt till för en bloggpromenad ikväll, men hoppas jag är förlåten och får återkomma till Er imorgon .


Kram till Er alla!
Sov Gott och Vakna torrt;)
annette












































22 kommentarer:

Paula sa...

wow många fina bilder.. Akta kanske tar jag dig på alvar och dyker upp.. Ha ha

Paula sa...

Glömde spegelbilden på mini huset helt otroligt.
Roligt att kunna läsa om husen..

Annica sa...

Hej du! Jag slutar aldrig att förvånas över hur vackert det är här omkring. Man tror man sett det mesta och så dyker det upp ännu fler vackra och trevlig områden på dina bilder.

I de röda husen skulle jag oxå kunna tänka mig att bo...om det inte vore för grannarna;) Jag har bott precis så och det blev en orgie i ogräsrensning utan dess like. Om en granne började så var alla andra tvungna att haka på. Det blev liksom en tävling! Alla skulle ha det snyggast och trevligast osv. Men iofs var jag bara 20 då...jag har kanske förändrats så pass att jag klarar av det nu?;)

Stora kramen och trevlig fredag imorgon:)

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Javisst ser han lite loj ut men det är kanske inte så konstigt...när han var ute och jagade var det svårt att fånga honom på bild...skulle du se honom nu skulle han alltid se så här slö ut;) Men så är han ju 15,5 människoår oxå...

Kramkram

annette sa...

Paula!
Ja, kom Du bara, bild på hus och namn på ort har Du ju på bloggen;)

Annica!
Tror Du skulle klara det, men jag har lite känslan av att här är det mycket gemensamma planteringar.

Kramen på Er !

//annette

Richiesliv DÅ och NU sa...

Tack, min vän! Jag mår bra (lite).
He he...

Jo, det verkligen fina bilder. Mina föraldrar's hus är oxå falurött. Min pappa såg mina bilder och han blev förälskad i det. Så han målade det rött.

Ha en skön kväll!

Annica sa...

Satsa inga pengar på det. Jag är ju ett riktigt "rivjärn" säger min kära vän P... Jag tror inte det är positivt;)

Kraaaaaaaaaaaaaam
Annica

Hanneles paradis sa...

Så otroligt vackert mysigt och idylliskt.
Kram.

Leva som jag sa...

Älskar dagens bilder!! Vackra fuluröda hus, finns det något vackrare ? Kramkram Malin

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Neee det går inte ihop;) Fast mina elever tycker jag är snäll;)

Kraaaaam
Annica

BrittMarie sa...

Hallå där Annette!
Är du lite på sniskan idag? :) Jag kan nästan se dig framför mig när du ligger i gräset, rullar runt och skruvar och rattar på din kamera. Fantastiskt fina bilder i alla fall. Ett riktigt idylliskt ställe!

Bosse sa...

Bara så härliga bilder från Rodga, en underbar bit av Norrköpings kommun!
Visst är det så fint med speglingar i vatten...
Mysigt att återuppleva denna miljö genom dina foton och ord...
Känns nästan som en annan tid när man vandrar omkring där, tycker jag...

Jag var och gick runt där förra sommaren, då jag var och spanade in Norrköping med omgivningar, och blev lika fascinerad som du av miljöerna och historiken där. Har några opublicerade foton därifrån...
Hann med och bli jagad av attackerande bålgeting där också, men klarade mig *puh*... lite spännande måste det ju vara, även i en sådan rogivande miljö ;)
Kram / Bosse

vivan sa...

Älskar det Faluröda!
Njöt för fullt när vi åkte runt Siljan i sommras...alla vackra olika faluröda hus...natti natti! kramis:)

Gurkiss sa...

Kikar in :)

Härliga bilder :)

ha de gött.

Zanna sa...

Galet vackert! Jag förstår att du ångrar att du inte tog lägenheten. Spegelbildsfotot på minihuset är underbar, hela området är sagolikt.
Nu har jag svarat på utmaningen. Ha en fin helg vännen, kramar.

synne sa...

Du goa härliga Annette.
Så fina bilder. Ställen man varit på som skolunge får man nu uppleva genom dina bilder.
Påminner mig om tiden på Marielund. Hade ju Röda stan som närmaste granne där.
Visst är det faluröda så svenskt som det kan bli.
Kramen till dig.
Njut resten av dagen, det är fredag.
Kram Synne och J.

Mors Deka sa...

Underbara bilder! Så härligt svenskt. Det finns mycket vackert att vila ögonen på är i gamla Sverige. Bara man har tid... Tack för rundturen. KRAMEN!

MOONLOVER´S sa...

aaa så många fina bilder,det var en härlig morgon att få pka dit ut genom din text å dina bilder,så vackert och hem trevligt det såg ut. Kram och ha en underbar helg.

MOONLOVER´S sa...

du har blivit utmanad av mig så det är bara att ramla in på min blogg;) kram

Paula sa...

Jag tror minsann jag hamnat mitt i Dalarna, dvs här hemma! Här reagerar man om man ser ett hus som inte är falurött, speciellt på landsbygden! Men inte mig emot, falurött står för trevnad., Förstår att du gärna velat bo där, kanske får du en andra chans?
Trodde det var idag du åkte till Härjedalen men det är visst en vecka kvar. Vi har riktigt ruskväder, var är brittsommaren, den underbara årstiden med hög luft men varmt och skönt?
Ha en skön helg/Kramen

Härligheter enligt Erika sa...

Hej igen!
Vilken bygd! Dina foton är rent fantastiska och jag förstår att du ångrar att du inte tog lägenheten här. Hade det varit i en av radhuslängorna?
Blir så glad när man ser nybyggnadtion som smälter in i miljön... hade velat bott i de lummiga trädgårdarna, druckit vin och läst en härlig bok på kvällen. Suttit och grillat med grannarna! Hoppas du får ett nytt tillfälle att flytta dit!
Ha det gott!
Erika

Irene Petr sa...

Hej! Jag föddes i Rodga 1960. Min famil bodde där med Fem flickor och Två pojkar 1952-1960-mvh IRENE Petri i Linköping:)