lördag 23 augusti 2008

Vackra hus och miljöer.

Bildcollaget ger möjlighet att visa fler bilder, är klickbara!Välkomna till ett område i Norrköping där vi har väldigt fina hus, allmänt här i Norrköping går dessa hus under beteckningen De Engelska Radhusen.Och det är klart när jag sett bilder från England, så kan jag förstå att de kallas så.Väldigt vackra och färgrika är en del av husen, ligger ganska centralt tar kanske tio minuter ner till centrum. Vet inte riktigt hur det är med ägandet av dessa radhus, vet att en hel del är bostadsrätter, men tror att också en del är helt privatägda. Det som är mycket charmigt med dessa hus är att här verkar man få ha sin egen stil i alla fall på ena sidan gatan, där har nästan varje ingång sin egen prägel på t.ex dörrarna.Väldigt mysiga gårdar där varje ägare fått göra som dom känner för. På den här sidan tror jag att man äger sitt hus helt och hållet, för här ser man verkligen skillnad på utsmyckningar och dörrar. Underbara färger, blir alltid glad när jag går förbi här på väg hem!För mej som har "antikvärde" vad gäller ålder, är det barndomsminnen att få se dessa gångar med grus. Syns inte på bilderna men dom är alltid KRATTADE, inte så ofta man ser nu för tiden. Mycket vackra rosor har ägarna planterat kring sina ingångar. Ni som följer min blogg och ser huset i bakgrunden, kanske anar att även denna miljö ligger i närheten av Industrilandskapet. Bilderna idag är tagna för ca en vecka sedan, och då var den här rabatten så underbart sommarfager, är det även nu kan jag rapportera.

Gatan vi rört oss kring till stor del idag heter Nygatan och går från centrum vidare mot Kneippen som Ni sett bilder från tidigare.


Idag en allmännt "seg" dag kan jag rapportera, känns som om jag jobbat hela sommaren, och det har jag ju "nästan" gjort, går faktiskt in på min sjunde vecka efter "sommarsemestern", och då ställer jag mej frågan, hur lång är sommaren enligt Er om vi bortser från vädret och tänker rent almanacksmässigt??
Men nu skall det fixas lite god mat här i alla fall, kanske kan man få lov till ett glas rött också så här på lördagskvällen?

Önskar alla en skön kväll, hoppas att Ni har en riktig varm och skön sensommarkväll, för det har vi här i Norrköping.



Kramen till alla!
annette




15 kommentarer:

Mitt liv - Mina drömmar sa...

God kväller!

Härliga Norrköpingsbilder som vanligt!

Ja de där husen är riktigt vackra! Härligt med alla färger och att dörrar och fönster är så fina!

Så du njuter av god mat och lite vin du? Här ska njutas av lite äpplekaka från trädgårdens äpplen. DET är riktig vardagslyx det!

Varm kram
Annica

annette sa...

Ja, men jag har inga äpplen, och det är inte vardag idag!!

Kramen //annette

Maria sa...

Ett mycket vackert bostadsområde med väldigt vackra hus i glada färger som lyser upp!=)Min bror
och hans familj är ganska nyinflyttade i liknande hus i Solna,ett nybyggt bostadsområde med väldigt fina färgglada hus.Dom bor i en bostadsrätt och har både en jättestor balkong och på baksidan så har dom en egen liten gräsplätt som dom planterat några träd och blommor på,det är jättefint där..precis som ett radhus känns det som och väldigt stort inomhus.=)

Du gör väldigt fina bildcollage,måste prova detta tror jag.Ja det är lite påfrestande att inte ha fått något datum ännu för operationen ännu,men det är ju bara att vänta..och hoppas att det blir av mycket snart.

Hoppas Du får en fin och mysig
Lördagskväll med gott vin och god mat,må så gott!

Kramen Maria

Mitt liv - Mina drömmar sa...

SÅ det är kommentarsbombning som gäller idag;)

Nej det där med att kunna gå ut i trädgården och bara hämta in gotter är en riktig lyx vare sig det är helg eller vardag! Därav ordet vardagslyx:)

Maken och jag är lite oense om äppleträdets överlevnad...han tycker att det är i vägen... fallfrukten drar till sig getingar osv...själv vill jag ha det lite lummigt och NJUTER av att kunna tillvara på frukterna det ger även om jag inte kokar mos och liknande.

Vi hade två äppleträd från början men det ena var i så dåligt skick så det tog vi faktiskt bort.

Smaklig måltid!

Kraaaaaaaaaaaam
Annica

Vörteröl o Norrlands Guld sa...

Cyklade förbi där nyss,utsidan mot Idrottsparken är skitsnygg den med med alla hus i Alle´n.
Var på fotboll IFK fick 2-2 mot Göteborg.

annette sa...

Peter!

Skönt att det inte blev förlust idag, nu börjar ju kommunen tveka om dom skall fullfölja utbyggnaden av idrottsparken,hade Nea det kul idag?
Hela City var var fullt av Poliser idag när jag var nere på Bondens Marknad, såg nästan ut som insatsstyrkan, Du skötte Dej väl;)))

Kram till Er alla!

//annette

annette sa...

Det blev inte alls någon matlagning, istället blir det ner till staden, för att titta på avslutningsfyrverkerierna som ingår i SM i fyrverkeri nu under Augustifesten, som hålls här i Norrköping nu i veckan.
Finns mat där med sa sällskapet på telefonen!

Ha det gott!

//annette

Vörteröl o Norrlands Guld sa...

Ja har varit jättesnäll,ingen Insatsstyrka hoppade på mej.
Men visst faan har vi Sveriges snyggaste promenader.
Eller hur?.
Älskar den här stan!
Kram Peter
Nea sover hos Mormor.
M,mår skit,har slutat med sina mediciner.

huga sa...

Jag blir så imponerad, det verkar vara en vacker stad! Du ser ju vilka fördommar jag har... ;) Njut du av ett glas rött, jag är inne på mitt andra ;D
Kram på sig!

minigrisen sa...

Vilka fina bilder! Ha en skön lördagskväll! Kram

Jo sa...

Det området är så fint! :) Vilken tur att du tar så fina bilder av Norrköping och lägger ut på din blogg! :)

Pialotta sa...

De där husen är bara så underbara.. sååååååååååååå.. gillar. Vi har ju oxså en massa gamla fina hus i K-Town som du kanske vet.. våra städer är unika på alla sina olika sätt:-)
Här är det oxså regn idag.. det har öst hela långa dagen och fortsätter ännu.. klockan är 1.00 på morgonen och nu är det snart dags för sängen här. Vi har suttit och pratat här i kväll.. gamla minnen min sambo, son och jag.. det har blivit ett par vitt här och något rosé då jag fixade god mat här (kommer senare i kakomaten enkelt men gott).
ha de fint kramkram.. nu kom jag in och du öppnade din dörr:-)
Adressen var ju fel ju..
Kramar

Lotta sa...

Härlig med serien av alla fina hus.
Rostfärgerna är så varma att se på. Känns som om Norrköping varit smarta nog att spara alla vackra hus och renoverat dem varsamt. har ni trista områden där med tro?

Du har ett mail från mig:)

Kram lotta

Bosse sa...

Fina foton på en jättehärlig bostadsmiljö i Norrköping.
Varje gång jag åker spårvagn in till centrum kommer jag förbi dessa hus och njuter av utsikten.
Skoj du delar med dig av dina foton därifrån, med hur du ser dessa via kameran!
Kram / Bosse

Mors Deka sa...

Tack för rundturen! Det blir ju inte så ofta jag kommer till Norrköping numera. Farmor & farfar är borta, min farbror likaså. Min faster har flyttat till Enköping. Kanske dyker jag upp igen nästa år, när Norrköping trillat ner i Superettan igen. Mjällby lär ju inte gå upp i Allsvenskan, så de kommer ju mötas i så fall. KRAMEN!