lördag 30 augusti 2008

Skärgårdshus Plus lite annat.

Avslutar turen till Arkösund idag med dålig inspiration kan väl erkännas, lördagarna är visst lite tröga nu för tiden, men det får väl vara så tänker inte tvinga mej till att göra saker, utan det får bli som det blir med saker som borde göras hemma osv.Men den dagen jag var i Arkösund då flödade energin, men då var det söndag;)
Förutom båtar och Keramik finns ju här en del fina hus både äldre och nybyggda med snickarglädje.Här är på motsatt sida i viken som går in till Arkösund, vet inte om det kan vara det som är Arkö? Men det vet säkert någon annan, Annica t.ex. Finns ju på en sådan plats även annat som är gammalt och vackert, t.ex. träd som har formats av tiden genom ålder och stormar.Här är också underbara hus på motsatta sidan, ett lite uthus skulle räcka åt mej, sedan en liten roddbåt i trä;) Många nybyggda hus är stora och pampiga, men det finns även en hel del lite äldre och mindre. Inte vet jag vad detta lilla hus är för något, men fönstren gillade jag mycket;)
Lusthus att sitta och njuta i på kvällskvisten.Underbara glasverandor finns det nästan på alla hus. Så skärgårdslikt och Svenskt på samma gång med verandorna och markiserna.Fanns även en gammal Pv som stod där och skräpade, hoppas någon tar sig an och renoverar denna raritet. Inte glasveranda, men väl en balkong att sitta och njuta på med utsikt mot vattnet. Typiskt för nästan alla hus härute är att det är mycket torn både här och där som pryder så oerhört fint. Finns även ett hotell med en restaurang som serverar mycket god mat. Säg inte annat än att dessa tak är underbart vackra med alla utsmyckningar. Vad vore en fotodag utan att fota sten, det vore ingen fotodag!!

Vad som är roligt med Arkösund är att det är en ort som var lite "ute" under några år men som nu börjat blomma upp och nybyggnation sker, plus att Norrköpings Kommun uttalat att man skall satsa på det området.Och det tycker jag verkligen att man skall göra, bara inte någon massproduktion och massinflyttning som förstör charmen med området.

Ytterligare en bild på Hotellet som är en jättevacker byggnad .Norrköpings Segelsällskap huserar härute i detta pampiga hus! Är det någon som vet något om detta med gula hus?
Är det så även i andra skärgårdsområden att den dominerande husfärgen är gul? Ni märker hur det är idag? Ingen ordning på bilderna! Inte Bloggers fel utan mitt;)Inte fel bild! Inte Hotellet utan ett annat vackert gult hus!
Det här gröna huset var ensamt om den färgen, snyggt! Minnessten, vad jag förstår men inte till 100 % vet så har det gått järnväg hit ut, i den gamla stationen huserar nu brandförsvaret. Är ju tragiskt egentligen med alla nedläggningar och även tragiskt med den dåliga standarden på våra järnvägar överhuvudtaget tycker jag, det borde vi väl ha råd att rusta upp!!

Tänk så fint det vore att kunna åka tåg hit ut och få gå av vid det här gamla stationhuset!
Nu måste jag sätta lite fart med annat, skall fixa en köttgryta, koka lingonsylt, köra lite tvätt, och installera en ny skrivare till datorn som inköpts idag, hoppas sedan få en stund ikväll så jag kan gå in och hälsa på i Era bloggar , tyvärr lite dåligt med det under veckan som gått.
Ha det nu så bra tills vi hörs!
Kram //annette





























11 kommentarer:

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Oj så många vackra hus!
ja de poppar visst upp som svampar ur jorden numer i vissa områden. Det har du kanske sett här ute oxå?

Jadu, vet inte om det är Arkö på bilden men det ligger ju rakt över från Arkösund;) fem tio minuter med båt om jag inte minns fel ( motordriven ska kanske tilläggas;)

Hoppas du haft en härlig dag och att du hittat det du skulle shoppa!

Kram kram
Annica

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Hej igen!

Javisst är det guld värt att bo så häer vackert sommartid. Men vintertid med snö eller slask skulle jag kunna bo varsomhelst...

Hmm ja mina skyltar...var tog de vägen? Jag såg dem faktiskt inte när jag tänker efter... Antingen var de så fula så de inte ville använda dem eller så blev de så poppis att folk stal dem;) *fniss* Måste nog fråga maken...men han sussar sött just nu...det var jobbigt att springa fram och tillbaka där nere i solen:)

Jodå Svintuna pågår även i morgon. Men jag vet inte om det finns så mycket loppisfynd kvar att köpa - jag har ju redan shoppat:) Kanske fyller de på mer imorgon så jag tar mig nog ner än sväng då med.

Jag är väldigt genomtänkt när jag loppishandlar just nu. Maken har tendens att gnälla om han inte får veta vart jag ska ställa sakerna...tror att jag bara okynnesshoppar*fniss* Och oftast är det nog så att jag inte har en aning...men det brukar ge sig ganska snart!

Trist att du kände dig hängig idag! Hoppas du piggnar till så du orkar med kalasandet imorgon.

Kraaaaaaaaaaaaam
Annica

Inger Maryissa sa...

Många så vackra hus du visar med dina foton idag och mysiga hus med tornen.
Och glasverandor och lusthus är så fina tycker jag.
Och det är kul att se olika sorters utseenden.
Ha en fin kväll och dag imorgon.
Kram

MOONLOVER´S sa...

herregud så fina hus,man blir ju förälskad i dom=) tror jag måste flytta ;) eller om man tänker efter så trivs jag ju i skogen oxå,men det kan vara lite ensamt ibland,tur man har hundar och ungar,ja just ja,jag har ju en gubbe oxå;) Ha en fin lördag kväll. kram

Ingrid sa...

Hejsan! Så vackert det är i Arkösund! Jag har suttit och bläddrat bland alla dina fina foton därifrån medan jag lyssnat på Allan Edwall. Tack för den vackra vaggvisan!
Ha en riktigt fin helg!
Kram Ingrid

Bosse sa...

Mysiga foton från sommaridyllen Arkösund du bjuder på!
Jag har också fastnat för att många tak där ute är så vackert utsmyckade och har så många vinklar och vrår! Bara så charmigt, liksom alla torn insmugna på möjliga och omöjliga platser på byggnaderna...
Skoj att få uppleva det igen på dina foton här.
Vilken eftermiddag vi haft här i Norrköping, med 18grader och skön luft ute!
Önskar dig en lite piggare Söndag!
Kram / Bosse

Lotta sa...

Det vita med blå knutar och glasverandan med ett torn...VILL HA...
Jisses va fina hus!!!

Hoppas du löste min förklaring;) hör av dig annars.

Kramisar

Solvarm sa...

Hej Annette!

Vilka fina byggnader och stenar du visar. Verkligen trevligt att se hur du har det i dina omgivningar.

Solvarma hälsningar från Irene

vivan sa...

Det var en lång prommenad och så fina foton...som vanligt
Jag känner att jag går bredvid dig på prommenaden..härligt
Och detaljerna på fototriss..kanon
Du har verkligen ögat med dig när du är ute och fotar..
Kramiz:)

synne sa...

Visst är det vackert ute i Arkösund. Man kan gå där länge och bara mysa.
vackra bilder som alltid.
Ha nu en bra söndag innan måndagsbestyren kommer åter.
Kram oss.
Synne och J.

Mors Deka sa...

Vilka vackra hus och vilken vacker omgivning! Jag tror minsann det blir ett stopp där, om vi tar oss till Stockholm med båten nästa sommar. Allt hänger på hur jag jobbar och får semester. Tre veckor anser vi att vi behöver.
TACK för ännu en trevlig promenad.
KRAMEN!