onsdag 6 augusti 2008

Söderköping-Mem Längs Göta Kanal

Solen skiner ikväll och jag blev erbjuden kompledighet imorgon (om ingen blir sjuk), vad kan då passa bättre än att Ni får åka med på en tur längs Göta kanal, vi startade vid Norsholm, har varit vid Slussen Brådtom, och nu har vi kommit till Söderköping-Mem som är slutet på Göta Kanal åt det här hållet.För Er som inte följer med i Fototriss på söndagarna och såg dessa Kaniner där i söndags visar jag dem nu, finns alltså i Hamnen i Söderköping, tycker dom är enormt söta.


Jag tolkar detta som att en vaktar och dom andra hjälper varandra. Söderköping ligger ca 1,5 mil Österut från Norrköping, och är väl egentligen en sommarstad, ganska sovande vintertid tycker i alla fall jag. Pratade med en god vän som bor där häromkvällen och hon berättade att det varit enormt mycket turister där i sommar, precis som här i Norrköping har allt som tänkas kunna bo i varit helt fullbokat. Finns en ganska stor Gästhamn här, med massor av "turistiska" små affärer, restauranger och sist men inte minst Smultronstället som är "världsberömda " för sin goda glass. (kunde väl aldrig tro att det var Diplom Is före detta Triumfglass som levererade hit) Peter var det ok med den reklamen??Är en väldigt vacker stad med många gamla och fina, små pittoreska hus, skall åka dit vid tillfälle och bara fota hus. Nu vidare mot Mem via Göta Kanal som ändrar lite karaktär här, blir bredare och även annorlunda längs stränderna. Tegelbruket är en liten Sluss som ligger däremellan.Mycket av denna växt var det bitvis.Inte sett denna typ av "pinnar" längs tidigare del av denna resa, inte vet jag men det vet nog båtförarna hur man skall köra här! (hoppas jag i alla fall) Ni som följt med hela vägen har liksom jag inte sett några större berg förrän nu. Väldigt vida kringelkrokar som gör att det bitvis ser ut som fördämmningar. Hur ljuger jag till detta då? Här är slussen i Mem och vi är inte framme där ännu!!
För fortfarande rullar cykeln, rullar förrsten vi fick trampa på ganska bra för vi hade motvind!!
Sånt här tycker jag mycket om, små hus som ligger och gömmer sig i grönskan. Finns det sedan små roddbåtar så är lyckan total, men jag undrar varför jag föredrar att fota just ensamma ekor?!Här är man fri från all insyn! Nu är vi i Mems Hamn!! Här är det bara att dra ut i S:t Annas Skärgård. Ligger inte speciellt högt över havet!Är väldigt mysigt i samhället som ligger vid Mem, med fina byggnader och hus. Inte fel läge att investera i ett hus här vid en eventuell vinst på travet !Lite svårt att visa bilder egentligen, mycket människor som kanske inte vill figurera på min blogg, så jag har ratat en del kort pga det, men några får utstå det hela.Mems Slott ligger oerhört vackert här!
Känner en person som bott här ute tidigare, han berättade om sommaren då det alltid var fullt av människor dygnet runt, sedan kom vintern då det bara var "infödingar" kvar, och man kunde nästan höra en knappnål falla efter nio på kvällarna . Jag har ännu inte tröttnat på att se slussar och kraften i vattnet.

Det här var en ganska stor båt från Holland eller om det var Tyskland, har sällan skådat en så välskött båt, var så blank och putsad så den gick att använda som spegel.
Och här tog denna del av resan slut, nästa etapp som jag förhoppningsvis skall hinna med innan hösten blir Bergs Slusstrappa.
Nu skall jag ut en sväng och ta till vara på den soliga kvällen, hoppas Ni också fått tillbaka solen!
Ha det så bra!
Kramen till alla!
annette



Ps: Heja Djurgården riktat till ett Hammarbyfans!!




























14 kommentarer:

Anonym sa...

vad vackert det är genom kanalen. har du båt själv? vad skönt med en dag ledigt. Håller tummarna för en solig dag annars så är ledighet ändå gott trots väder o vind:)här regnar det nu men på dagen var det fint men då var jag ju på jobbet;) Kram Lotta

annette sa...

Hej Lotta1
Nej jag har inte båt, är egentligen ingen båtmänniska vad det gäller att vistas på båt, men älskar som åskådare att vara med i vatten och båtliv.

Kram//annette

vivan sa...

Ja,så har jag varit än en gång runt dina vackra platser...och du är fenomenal med kameran...får så klara och fina bilder...det känns som om jag är med på cykeln bredvid dig...
det var därför som det gick tungt!!
Inte skall du gråta till gammle Fat`s...men det var minnen från förr förstår jag..kramiz och tack för resan!

Bosse sa...

Härliga foton av en fin sommarmiljö!
Inger mig mycket sommarkänsla i alla fall. Skoj att få följa din färd längs Göta Kanal från Norsholm till Mem. Ett fint utflyktsmål att bo nära, med många miljöer att upptäcka och njuta av helt klart.
Hoppas du får en trevlig ledig dag!
Kram / Bosse

annette sa...

Jaså Du Vivan! Det var Du som hällde på bromsoljan !

Bosse! Du har flyttat till rätt område, Östergöland är ju runt och då blir det ju inte långt till något egentligen.

Kramen //annette

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Heja Djurgården?!!! Herregud människa du ska icke svära;)

Jag har aldrig åkt kanalen annat än med bil så det vore lite mysigt att ta en tur någon gång. Tack för att jag fick följa med på resan:)

Kram Annica

annette sa...

Annica!

Ja, det är nog inte så fel, jag har ju studerat slussning i år, så behöver Du några råd så säg till;)


Heja Djurgården!!!

Kramelikram //annette

Millan sa...

Vilka vackra bilder vid kanlena! Vad skönt med en komp ledig dag och att du har bra väder! för här regnar det som bara den.Söta dom kaninerna som vaktar.
kramar Millan

enn-08-i-exil sa...

Morrn Annette

Fina bilder, som vanligt.
Jag tror du har tur som
får se så mycket fint,
så nära där du bor.

"Bajen 4 ever"
Ha de bra.
Hasse

synne sa...

Va ere för snack....
Jag håller på Snoka!
Vilka härliga bilder!
Länge sen man gick där.
Hinner nog inte bli en glass på Smultronstället i år heller. Ser ut som J får jobb längre än till v 34. Skönt det ialla fall.
Glassen finns där nästa år.
Men jag har en annan fundering som inräknar dig. Får ta den på mail.
Kramen vännen och njut av ledigheten nu.
Oss :D

Zanna sa...

Hej.
Vilken fotokavalkad :) Ser ut att vara en underbar sommarstad. Tänk så manga restips man får genom alla bloggar. Håller med dig om det där med folk på fotona, men när det vimlar av människor överallt så blir det ju svårt att springa runt och fråga om lov att blogga bilden :) Här är regngrått och svalt, idag ska jag tokpyssla och ta en vända till stan. Ha det gott idag,kramar.

Ellas Inspiration sa...

Va mysigt det ser ut!!

Ha en bra dag!

Kram Karin

BrittMarie sa...

Kan man cykla ända från Söderköping till Mem utefter kanalen? Hur långt är det? Det såg ju jättemysigt ut. Kaninerna gillade jag!

Christer sa...

Hej.Vilka fantastiskt fina bilder från Söderköping och Göta kanal.Jag cyklar ner till Mem åtskilliga gånger under ett år,det är en så härlig cykeltur.
Hälsningar Christer från Söderköping.