torsdag 14 augusti 2008

Norrköping Stadsmiljöer Rätt och Slätt

"Skene Gate Upp och Ner och Glane i Skyltfönstra", är ett uttryck som många Norrköpingsbor och utsocknes förknippar med Norrköping, har väl med vår ursprungsdialekt att göra skulle jag tro, men jag har aldrig hört någon prata så;)Och det minsta jag gör är väl att "Skene" och "Glane" i "Skyltfönstra", däremot "Glaner" jag friskt på olika stadsmiljöer och med förkärlek på den äldre den bebyggelsen, gärna högt och lågt, kanske inte alltid på hela byggnaden.
Finns ju när man börjar titta en hel del fina gamla byggnader kvar att njuta av, trots det rivningsraseri som härjade i många innerstadsmiljöer på 60-70 talet.Här finns det både vacker byggnad och god mat! Swartens Valv heter denna gränd, där tillverkades det förr snus av familjen Swarts.Vackert sett ur mina
ögon med dessa rostiga fönsterluckor. Här ett relativt nytt område som renoverats väldigt varsamt och som heter Knäppingborg, här finns en mängd små affärer, ost, fisk, bröd, kaffeservering, fiskrestaurang och sist men inte minst en del fina väldigt personliga inredningsbutiker. Här ännu ett mycket gammalt hus som idag innehåller en restaurang som jag ätit/äter ofta på och där mycket roliga episoder i mitt liv har utspelat sig . Gamla Rådstugugatan heter gatan jag fotat detta från, undrar om jag var hungrig den den här dagen, för i bottenvåningen på det gula huset ligger en restaurang som heter Higlander.Bara så helt underbart vackert. Här tänkte jag mig att illustrera det gamla med den nya tekniken, syns inte så tydligt, men det är en mängd master och dylikt högt upp mitt i bilden. Vad jag tycker om när jag fotar stadsmiljöer är att det ofta när man tittar uppåt är en mängd byggnader i olika höjder, former och färger som smälter samman. I bakgrunden syns här Stadshustornet.Vackert Hus som jag älskar att titta på, ligger vid Gamla Torget.Det som fångade min blick här var dessa fina skorstenar. Här har jag trängt ihop Dalsgatan i kameran så jag fick med även "Lärkabacken" välkänd backe som leder upp till det som förr hette Högre Allmänt Läroverk. Här tycker jag att man verkligen ser hur olika byggnader på något sätt växer ihop i gammal stadsmiljö. Och så dessa gamla fina Tegelbyggnader som är så vackra! Här i bakgrunden syns Rådhustornet.Ännu ett mycket gammalt för mej kärt Tegelhus som ligger vid Motala Ström. Här kan man "Skene Backe Upp Och Ner" Här vill jag visa att ibland kan det vara vackert även med nybyggt, det högra huset är helt nybyggt och smälter så bra ihop med huset till vänster som är gammalt och numer renoverat till Bostadsrätter. Kul se att idag tar man hänsyn till gammal miljö när nybyggen planeras.Här kommer vi ner över Bergsbron mot Kungsgatan. Gammalt vackert hus i Södra Promenaden.Korsningen Hörngatan-Nygatan Gamla Vattentornet som idag är ombyggt till Studentbostäder, vore inte helt fel att vara student idag och få bo där.




Ja, mer eller mindre storm ute med omväxlande sol och kraftiga regnskurar är det väder vi har här, och om det tycker inte min kropp, den vill ha högtryck för annars far den illa när den får jobba så hårt för att hålla mitt låga blodtryck och puls uppe.

Fredag imorgon ! SKÖNT!


Tråkigt känns det att jag under veckorna inte hinner in och besöka så många bloggar som jag vill, får ta igen det till Helgen, nu skall "snabeldraken" fram här så jag slipper tänka på det i helgen.


Ha det så gott!

Kram

annette

















22 kommentarer:

Richiesliv DÅ och NU sa...

Jag har varit i Norrköping för läänge sen. Hade inte tänkt bggnader (jag var då ung) *wink

Nice kan jag bara säga. Jag ska inte jogga och flåsa bakom dig imorron bitti. Jag var på ett hart step-up pass kl.11-12 idag och har body pump imorron 13.00. Kroppen ska jag vila. Jag börjar redan... kolla in hos mig! Ta plats bara.

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Härligt att du använder mitt favorituttryck: snabeldrake...,(en kompis sa en gång garbage sucker när hon skulle översätta till engelska hihi)

Härliga bilder av hus du bjuder på! Själv sprang jag faktiskt omkring och tog bilder på detaljer på många av de vackra husen igår när jag var i stan. En dörr här, ett fönster där, ornament här och statyer där....ja du fattar va;)

Kram Annica

annette sa...

Chie!

Det var "otäckt" mycket sköna sängar på Din blogg!

Kram //annette

annette sa...

Annica!

Ja, jag kan inte komma på något "fulare" namn på den tingesten, kan göra det mesta hemma utan att "knorra" men dammsuga är nog bland det tråkigaste jag vet;)

Ja, Annica jag fattar precis! Visst är det helt underbart vad man upptäcker "om ögonen" är öppna för nya intryck!

Kram //annette

Bosse sa...

En mysig fotoguidning bland Norrköpings vackra byggnader - tack för det!
Verkligen fina foton!
Gamla hus har så fina charmiga former och ofta vackra detaljer...
Lite Aprilhöstväder idag (kan man säga så?).
Har gjort en mysig bryggvandring i Arkösund, i piskande ösregn just då, så blev inga foton tyvärr... men annars har kameran hållts aktiv...
Kram / Bosse

Inger Maryissa sa...

Ja, detta är nog ett typiskt Östgötsk uttryck ;-) som även användes i Linköping.
Förut hade jag nog kvar lite av dialekten, men antar den har försvunnit en del genom åren.
Fast vissa ord andvänder jag nog fortfarande.

Fina bilder som vanlig, och av dem ser man att Norrköping är en mycket vacker stad med många så fina hus och byggnader.
Vad fint vattentornet är, och kul att det blivit ombyggt till studentbostäder.
Nära där jag bodde i Linköping fanns också ett vattentorn, men jag har aldrig varit inne i det.

Här är det också omväxlande väder, blandat med sol och regn, och blåsigt har det varit idag också.
Ja, imorgon är det fredag igen. Vad tiden går.

Ha en fin fortsatt kväll och dag imorgon.
Kram

Hanneles paradis sa...

Många vackra hus, vattentornet är läckert, visst var 60-70 talet hemsk tid i många städer, rosiga fönsterluckor är inte dumt. Kram.

Hannele sa...

rostiga
skrev jag väl..

Lotta sa...

va fint Norrköping är med sina äldre byggnader. I kalmar där jag kommer ifrån gjorde man läckra lägenheter i vattentornet med. Alla rum var runda förstås men urtjusigt var de. Ja du jobbar o jobbar stackare;) skönt det e fredag för dig imon//Kram lotta

annette sa...

Bosse!
Man kan nog säga vad man vill om detta väder! Tycker Du myntade ett bra uttryck just nu! Lite synd tycker jag att Du inte fick fint väder i Arkösund, men det kommer ju fler tillfällen. Finns ju en del fina hus kvar i stan,så det gäller att njuta !
Kram //annette

inger maryissa!
Många av mina kollegor i Linköping vill nog inte hålla med Dej om dialekten, dom tycker dom är "finare" i Linköping! ;)
Kram//annette

Hannele!
Kanske är fint med "rosiga" fönsterluckor också!

Kram och Ha det gott!

//annette

annette sa...

Lotta!

Du verkar inte ligga på latsidan Du heller, men kanske kan Du bestämma lite mer själv över dagarna emellanåt.

Kram och ha en skön fredag.

//annette

Ingrid sa...

Vilken otrolig dokumentation i bilder du gör av bebyggelsen i Norrköping, jag blir helt fascinerad!

Tack snälla för din kommentar hos mig idag!

Kram och ha en fin helg!
/Ingrid

annette sa...

Ingrid!
Tack själv! Det är med tudelade känslor jag fotograferar Norrköping, önskar jag vore både äldre och yngre, tänk att få ha fotat många fler år tillbaks i tiden och tänk om jag finge leva i ett otal år till och fota allt som händer.

Kram //annette

Solvarm sa...

Hej!

Vilka vackra bilder av Norrköping, du bjuder på, roligt att på detta sätt, få en förevisning av din stad.

Solvarma hälsningar från Irene

Jo sa...

Vad många fina kort! Jag har bott på vandrarhemmet som ligger ovanpå Higlande Inn :) Det var en märklig känsla att bo på hotell i sin egen hemstad! (Vi var på studieresa där med jobbet)
Jag såg också kortet uppe vid Drags. Menar du att Drags har blivit bostadslägenheter?? Ujuj. Där gick ju jag i skolan! Fast det var ruggigt fina lokaler redan då!

Ett förslag på foto-objekt i stan; den lilla söta missen i "Domusbacken". Eller heter den Dominobacken numera? ;)

Ha det gott!

Vörteröl o Norrlands Guld sa...

Ha en bra dag,frysen kallar.Kram Peppe.

MOONLOVER´S sa...

God morgon=)
Ja men du såg att du har fått den av mig oxå va;) Ja asså vi brukar hjälpa folk att plasera om hundar och så brukar vi passa lite jyckar då och då! I bland är det rätt mycke å göra,men det är roligt oxå.
Ha en fin dag. kram på dig

Jo sa...

Menar du att du har missat katten som sitter på ett skåp (en bit upp), på vänster sida (om du har drottninggatan i ryggen). Ganska långt ner mot "Rostugatan" ;) ?
Den är gjord av gjutjärn om jag inte mins fel.
När jag var liten gjorde vi stadsrundvandringar med skolan i stan och då var det just sådana saker som guiden visade. Bra sätt att få kidsen att uppehålla fokus!
Ha det gott!

Mors Deka sa...

Åh, vad härligt att promenera runt i gamla Norrköping. Min farmor & farfar bodde på Knäppingsborgsgatan när jag var liten. En ståtlig lägenhet, med dubbeldörrar till salongen, många kakelugnar och superhögt i tak. Jag kände mig så liten, och det var jag ju.
TACK för turen! KRAMEN!

synne sa...

Godmiddag.
Säger inte så mycket idag. Bara detta..
Jag ÄLSKAR Norrköping.
Kram vännen.
Synne.

Irene sa...

Hej!

Vad kul att du vill länka till mej, en ära. jag gör det samma, länkar till dej alltså.

Solvarma hälsningar från Irene

Paula sa...

Det är imponerande vackra byggnader i din stad! Nu har friidrotten börjat, satt uppe i natt o kollade Musses hinderlopp, simningen med Tessans trasiga baddräkt, Phelps hundradelssekunds-seger, brottningstjejerna osv . Nu ska jag hålla tummarna för finnen i längdkvalet, stackars Karonen o Nystrand. Dåligt flyt just nu, kan man inte göra som med datorn när det börjar gå trögt, stänga av o starta om?
Ha en fin helg/Kramen