måndag 11 augusti 2008

Kneippen Anrikt Bostadsområde i Norrköping

Gör det litet enkelt för mej idag och visar en bildkalvakad av vackra hus som finns i ett område som heter Kneippen och finns i närheten där jag bor, ligger delsvis vid Åbackarna/ Motala Ström som Ni sett bilder ifrån tidigare.
Blev efter en dag med blandat skyfall och sol riktigt skapligt ikväll så jag var ute i en närbelägen skog där tiden försvann.
Det här området älskar jag att promenera i, är så underbart med med alla dessa gamla anrika hus och grön lummighet.
Lägger längst ner in lite fakta om det här området från Wikipepia.
Det gula huset i bakgrunden är en gammal tågstation som heter Västra Station där det idag bedrivs Bed and Breakfast, underbart att det fått stå kvar. Kneippen är en stadsdel i Norrköping. Ursprungligen hette den Kneippbaden och tillkom med sin villabebyggelse för övre medelklassen kring sekelskiftet 1900. Dess centrum var en frekventerad kuranläggning med kurhotell, gästhus och restaurang som verkade 1898-1918, med förebild i professor Sebastian Kneipps anläggning Wörishofen i Bayern. Femöresbron tillkom för att kurgästerna skulle kunna ta sig över Motala ström till Folkparken. Prins Carl och Erik Adolf Unge var återkommande gäster. Därutöver hade man i Kneippen en egen nöjespark som hette Hultet och till Norrköpingsutställningen 1906 restes ett utsiktstorn som var i bruk i nästan tre decennier. Mycket av den äldre bebyggelsen har rivits under efterkrigstiden och ersatts av modernare hus, även om sekelskiftesstämningen med villor finns kvar. Spårvägen drogs tidigt hit och hade en vändslinga vid Västra station. Kneippen inkorporerades tillsammans med Borg i Norrköping 1 januari 1936, innan dess hade man haft egen barnmorska, borgarbrandkår och droskstation.
Kneippen är fortfarande ett exklusivt område, med många påkostade och vackra villor, men det finns också hus för "vanligt folk".
I närheten av Kneippen ligger Motala Ström, vid vilken många personer brukar ta sig en promenad
Fakta Wikipedia



Hoppas alla haft en bra start på den här veckan, vädret kan bara bli bättre så det tror vi på!
Ha det så bra imorgon!
Kram till alla!
annette









































14 kommentarer:

Hanneles paradis sa...

Sånt där Pippi Långstrump-hus drömmaer man ju om ibland...
Kram

Richiesliv DÅ och NU sa...

Så klar! dem är till dig och Lotta.

Plocka dem bara och jag får säga att vi hade inte känt länge med känns att vi har gemensamma.

YOUR WORTH IT, GIRL!!!

Absolut, jag får hänga med. Hoppas det inte regnar. Kunde inte springa imorse eftersom det spöregnade här.

Kl. 12.00 så gick på Body Pump pass på jobbet och jag är nu verkligen slut i kroppen.

Ha en go kväll, vännen. Ring på dörren om du inte ser mig i hörnet där §:-)

kjams,
//chie

Vörteröl o Norrlands Guld sa...

Cyklar bakom station varje dag ti o från jobbet,samt när jycken var tvungen att rastas mitt på dagen.
Han fick ett nytt hem idag,långt ut på landet bland hästar o katter.
Känns lite underligt att inte ha nån att gå ut med ikväll.
Kram Peppe.

annica sa...

Meen va många vackra hus,jag skulle lätt kunna välja ett och flytta in i omgående :-) Kul för då kunde du svänga förbi på en kopp kaffe :-)
Ha det jättebra// Kram Annica

Inger Maryissa sa...

Vilka så vackra hus det finns på de platserna.
Och kan tänka mig att du hade en härlig promenad.
Kul med hus med olika och speciella utseenden.
Ja, vi får hoppas att vädret blir bättre och stabilare nu, och här skiner solen för fullt just nu och hoppas den fortsätter så.
Önskar dig en riktigt fin dag.
Kram

synne sa...

Härligt att vandra runt Kneippen en dag.
Att sakta strosa runt och se på alla vackra hus med sina trädgårdag. Att gå i Kneippen är som att komma in i en annan tidzon tycker jag.
Allt får ett annat tempo.
Tack Annette.
Kramen mig i SOL :D
Synne.

Ingrid L sa...

Så vackra hus det finns i Kneippen, och du måste vara en duktig fotograf!
De ser ut som rena drömhusen. Jag blir mer och mer övertygad om att jag borde åka och besöka Norrköping.

Kram

Bosse sa...

Fina foton på husen i Kneippen!
Visst är det ett mysigt område att strosa runt i med all sin mångfald av hus, många med sin speciella 1800-talscharm!
Och så mycket lummig grön växtlighet där också...
Jag känner igen de flesta husen på fotona! Bor ju bara några hundra meter därifrån och strosar och cyklar runt där lite då och då.
Kanske vi setts utan att veta ;)
Ha en fortsatt bra vecka!
Kram / Bosse

Zanna sa...

Hej.
Vilka underbara byggnader! Jag skulle gärna bo en stund i det grön gula huset :) Det verkar ju som om hela Norrköping med omnejd endast består av mycket sevärda platser, du borde ju få lön av kommunen som gör så mycket reklam för dem :)
Ha en härlig dag vännen, kramar.

Zoey sa...

Vilka underbara byggnader, rena pippilångstrumpdrömmen det där området :D

Lotta sa...

Vilka villor va:) fina som bara den.
Du är ute och fotar jämt va? att du hinner...fast du var en hurtig person har jag för mig..just det inte konstigt du var ju löpare! Kram Lotta

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Ja, de är vackra de där husen... Hus kan jag titta på hur mycket som helst!


Huvudet är så överfullt med allt det nya på jobbet så idag känns det segt som bara attan. Bara två arbetsdagar till så kommer eleverna på måndag. SHIT säger jag bara...

Skönt med en ledig dag i morgon...kanske tittar jag på ett och ett annat hus i stan då?!

Kram Annica

Mors Deka sa...

Jag känner igen mig. Jag känner igen mig. TACK för rundturen. KRAMEN!

vivan sa...

Vad fint du har det runt om kring dig...härligt at du tar dig tid att gå runt och glane och ta så fina foton och bjuda oss på stadsvandring...
En fråga?
Har det funnits spinerier eler något liknande förr i Norrköping eller har jag drömt det!??
Kramiz och tack för turen!