tisdag 26 augusti 2008

Arkösund

Idag lite mer höstlikt väder ute med en del regn men ändå ganska skönt, i söndags hade vi ju nästan högsommar här i Norrköpingsområdet, och inte tror jag optimist som jag är, att det var den sista varma sköna sensommardagen, så jag tänkte bjuda på lite båtkort från den dagen.Ni ser orten Arkösund längst ut på kartan, ligger ca 5 mil från Norrköping, är en gammal anrik ort vad gäller båtliv, förekommer en hel del segelregattor här ute.
Man ser inte skogen för alla träd brukar man säga, här kan man säga att man ser inte alla båtar för alla master;) Stora och små båtar av skilda slag finns i massor här ute. Här får jag verkligen känslan av skärgårdshamn. Och så fick jag ju också återigen tillfälle att fota en ensam liten båt i en vassrugge! Små traditionella motorbåtar finns det också gott om. Här skulle man ju kunna sitta och njuta av vacker utsikt en skön sommardag/kväll! Varv för båtar som behöver gå till Doktorn finns här också.Här en brygga för massor av lagomstora segelbåtar. Den här typen av träbåtar gillar jag skarpt! Är nog svårt att få en ledig bryggplats här tror jag, ligger båtar förtöjda precis överallt. Äkta Träbåt underbart att se, blir färre för vart år som går tycker jag! Förnuftiga personer som har liten jolle på släp.Undrar ibland varför människor har så mycket pengar som ligger oanvända vid en brygga sådana här fina helger?
Så rofyllt som det ser ut här, blir jag när jag kommer till den här miljön. Vet inte riktigt vad detta är, ser ut som någon typ av myndighetsbåt?!Sjöräddning finns här, behövs ju också emellanåt tyvärr! Den här bilden gillar jag jättemycket, ser nästan ut som en målning, Ni skall veta att båtarna befinner sig flera hundra meter från mej! Pågick någon form att regatta den här dagen, såg ut som en motorväg emellanåt med små vita prickar! Här var en person som gillade fart!
Här är alltså flera hundra meter från mej och är utloppet från Arkösund ut mot Östersjön, nästa gång vi kommer till Arkösund blir det bilder på fantastiska Skärgårdshus.



Nu skall jag sätta lite fart och laga mat, försöker återkomma lite senare och hälsar på i Era bloggar, till dess önskar jag alla en skön kväll och en bra onsdag, och så hörs vi!
Kram //annette

















18 kommentarer:

Vörteröl o Norrlands Guld sa...

Du glömde glasspaviljongen längst ut på piren,fy på dej.
Kram Peppe.

enn-08-i-exil sa...

Morrn Annette

Fina bilder man blir nästan
sjösjuk.......

Ha de bra

Hasse

Lotta sa...

Herregud va gulligt inlägg hos mig du lämna:))))

Är detta långt från där du bor?
Otroligt likt min västkust här. kunde vara taget här. ja det är underbart med dessa träbåtar så det är synd att så få vill ha dem. är väl för mkt jobb med dem kan jag tro.

Ha en god natt och en bra arbetsdag imorgon//Kramis

Richiesliv DÅ och NU sa...

Go kväll vännen!

Synd! att jag bor ganska lång ifrån dig, annars blir det hur kul som helst.

Känns du for som en fågel i hela Sverige, eller? Kolla bara bilderna.
Hmmmm....*fniss

kjams,
//chie

Inger Maryissa sa...

Ja det har varit fina sensommardagar den sista tiden.
Men idag är det mulet igen,
men det kommer nog fler fina dagar igen...hoppas...
och hösten kan ju vara så underbart vacker.
Fint båtfoton du har här idag, som alltid dina foton är.
Och så många olika sorters båtar det finns.
Jag gillar också fina träbåtar, och små sådana också,
och kommer ihåg roddbåt som vi använde på min barndomssomrar i Norrland.
Och det var så underbart att vara ute i havsviken som fanns där.
Ha en fin fortsatt kväll och dag imorgon.
Kram

Millan sa...

Vilka härliga sommarbilder,för jag tycker att båtar är sommar för mig!
Vi har båt och både Thomas och jag gillar också träbåtar men tyvärr för mycket jobb med dom!
Kramar millan

Bosse sa...

Så många härligt somriga foton - visst är båtliv och skärgård sommar!
Varv, "Båtdoktorn", ha, ha, ja det kan nog behövas ibland...
Jag tycker också det är skoj att kunna fota motiv långt bort, som om de var nära, med zoom eller teleobjektiv! Därför jag gillar superzoom-kameror...
Var ute 3 dygn häromveckan i Arkösund. Förstår du har fotat hus där också ;) Har vissa likheter med Kneippen...
Skoj att få följa dig på din väg mellan alla master!
Var sommarkväll igår, så blir nog lite sommarkänsla till...
Kram / Bosse

Pialotta sa...

Båtliv med andra ord då;-)
Ser lite ut som vårat Åhus och hamnen där.. några mil från där jag trampar fötter. Gick hela skoltiden där och glänste vid hamnkanten, ruinen, Gästis och Anna Modellers kvarter, mat(fikaställen.. nu finns det ännu fler och Glassbåten får man inte glömma.. Alla har vi våra smultronställen .. du dina fotoobjekt och jag mina:-)
ha de fint kram

synne sa...

Så härliga bilder från Arkösund.
Syrran bodde i Kolstorp för många år sen så vi var ofta i Arkösund och fikade på sommrarna.
Tack för en fin tur.
Kram på dig denna arla morgon.
Synne.

Zanna sa...

Riktigt fina båtbilder, träbåtarna gillar jag mest. Bilden på ekan i vassruggen är som ett vykort :) Härligt område att strosa runt i och mysa en sån fin dag. Ha det gott idag, kramar.

Leva som jag sa...

Fina bilder!! Gillar den ensamma båten i vassen :-)
Ha en fin dag
kramar Malin

Paula sa...

Vilka härliga bilder. Det är något visst med träbåtar... Ha en bra dag

MOONLOVER´S sa...

ser så härligt ut med båtarna osv,jag tror jag far ner över landet=) så slipper jag regnet här,för ni har väl inte regn hoppas jag nu? Ha en fin dag. kram

Hanneles paradis sa...

Underbara bilder, klart att sommaren fortsätter. Träbåtar är vackra, men ibland får man vara realist och inse, att tiden kanske räcker bara till äkta plats :)
Ha en bra dag, kram.

Hannele sa...

äkta plast
skrev jag väl

Annica sa...

Hejdu! Här mås det inget vidare...känner mig hur hängig som helst och sover större delen av dygnet...

Ja Arkösund är härligt, inte för att jag varit där mycket men en kompis har hus ute på Arkö och där har jag ju varit. Där upplevde jag något häftigt...När kompisen och jag satt på bryggan sen kväll hörde vi ett frustande utifrån..det var en säl som simmade fram och tillbaka...sådana möten tycker jag är häftiga:)

Nu måste jag släpa mig till dagis och hämta mina små.

Kram Annica

Mors Deka sa...

Tack för turen i Arkösunds hamn. Vi kanske hamnar där nästa sommar när vi, förhoppningsvis, ska till Stockholm med vår mysiga motorbåt. Nu vet vi ju vad som väntar där, så det kanske blir en liten paus just där. KRAMEN!

Mors Deka sa...

Hej igen! Har nu visat detta inlägg för Kärleken, som jobbar på lotsstationen i Åhus = Sjöfartsverket. Jag visste att han skulle kunna bringa lite ljus kring båten du inte visste vad det var. "Myndighetsbåten"...
Jo, det är, som jag trodde en av Sjöfartsverkets båtar. En Stridsbåt 90, inköpt av försvaret för att användas till "båtmännens" högfartsutbildning. Min sambo jobbar som Båtman i Sjöfartsverket, vilket innebär att de kör lotsarna till och från fartygen, som ska in i hamn. De sköter också diverse andra uppgifter på stationen.
Nu vet du det, min vän. Sköt om dig. KRAMEN!