söndag 27 juli 2008

Vega & Linnéa

Nu har jag gjort bort mej lite igen(inte ovanligt), första bilden skulle vara på Vega som var ursprungtanken till dagens inlägg, då dessa fartyg låg så lågt i vattnet så blev det till att ta sig till andra sidan i hamnen för att kunna fota hela båtarna, klurade lite på att båda båtarna ( i mina ögon) såg lika ut, fotade bara en från den sidan och det var den tvåmastade Linnéa!I slutet av åttiotalet låg Vega i Norrköpings hamn. Då kallades hon vrak av dåvarande hamnchefen och fraktades bort. När hon nu återvänder är det så långt ifrån vrak man kan komma. Varje del av den 99-åriga skonaren är omsorgsfullt restaurerad och polerad där hon glänser i solgasset i hamnen. De tre masterna i lärkträ stiger 27 meter upp i luften och det luktar tjära.
- Den är unik. Det är den största seglande fraktskonare i Sverige, säger skeppsbyggaren Odd Bergström.
Källa Norrköpings Tidningar
En familjebedrift Odd, hans tre bröder Eyvind, Ib och Styrbjön, och deras far Egil, har varit drivande bakom renoveringen av Vega. Eller renovering, det är endast omkring femton procent kvar av originalskeppet. Rester är återskapat med omsorg och hantverkskunnande under femton års hårt arbete i ett varv i Gamleby. Och det mesta har de gjort själva.
- För oss har det har varit en resa från vajande träd till seglande fartyg, säger Odd Bergström.
Källa Norrköpings Tidningar
Lilla Tvåmastade Linnéa föll tydligen mej mest i smaken, inte förrän idag som jag upptäckte denna skillnad på båtarna!!! Men här fick Vega vara med på ett litet hörn, jag vet att jag såg Vega när hon låg som ett vrak i hamnen för många år sedan, därför var det så kul att få se henne iordningställd.


Upp till 70 gäster kan segla med det gamla fraktskeppet som när det gick fraktturer hade en besättning på bara 5-6 man - men en last på upp till 225 ton

Källa Norrköping Tidningar
Tycker det helt fantastiskt att människor kan lägga ner så enormt mycket arbete för att få detta klart och i så fint skick.

Har varit en underbar helg sett ur vädersynpunkt, sol och bad är det som gällt, just nu börjar det svartna på himlen, tror det kan bli åska här ikväll, men det får vi ta lite i så fall, skall ju bli fortsatt bra i veckan, skönt för alla även vi som arbetar nu, vi kan ju ta tillvara på kvällarna.


Önskar alla en bra start på veckan som kommer, själv har jag i mina ögon sett en totalt omöjlig uppgift på mitt arbete imorgon, brukar inte säga så utan tycker det är lite kul med utmaningar, men inte denna gång, vi får väl se om jag överlever och kommer tillbaks på Bloggen!?


Kram till Er alla!
Annette

11 kommentarer:

enn-08-i-exil sa...

Morrn Annette.

Är dom elaka mot dej på jobbet.

Cheferna älskar utmaningar, kan det vara därför dom delegerar?
Det går nog bra.
Du fixsar väl detta (också).
(Utmaningar)
Ha en bra vecka på jobbet.

Hasse

annette sa...

Hasse!
Mina chefer vet inte vad det är att arbeta på "golvet" det är en av deras få svagheter, annars tycker jag dom är bra, men imorgon blir det nog ett samtal;)

Ha det !

//annette

Inger Maryissa sa...

Fina bilder på Vega och de andra båtarna.
Och kul när så gamla båtar kan restaureras igen, och säkert har mycket historia att berätta.
Ja, det är fortfarande varmt, och nu ganska kvavt också och jag misstänker att åska är på gång här också.
Blir lite nyfiken på vad det är för omöjligt uppgift som väntar på ditt arbete imorgon.
Håller tummarna för att det går bra.
Och kanske du berättar sedan vad det var ?
Ha det så gott.
Kram

BrittMarie sa...

Jaha, har de båtarna kommit till Norrköping nu. Kul eftersom jag fotograferade dem i Västervik för lite mer än en månad sedan.
http://www.bengtssons.info/baloo.php?blog=8&page=1&disp=posts&paged=2
Roligt också att få läsa lite information om dem. Fina är de i alla fall!

BrittMarie sa...

Nehej länkningen funkade inte, men man kan se min bild på min blogg under datumet 080621.

Lotta sa...

Wow va fina båtar. Hoppas det går bra på jobbet imorgon o att det inte är ngt allavrligt el så bara. Håller tummarna ifallatt:) kram lotta

huga sa...

absolut imponerande båtar!

oj det lät lite jobbigt med den jobbgrejen..hoppas verkligen och tror att du klarar det med glans!!
berätta gärna hur det nu går!

hälsar solröd huga!

vivan sa...

Vilka fina båtar!
vi har 2 gamla ligger i hamnen

Snäckbåten Oden...och Vättervik

Tdigare låg " Vätterns fånge "
här Motala express...menden såldes till Motala....kramiz
Stå på dig...visa gubbsen var skåpet skall stå!!!kramiz:)

Hanneles paradis sa...

Vacker med gamla båtar.
Äldste sonen klättrar i en sån mast ibland..

synne sa...

Hallojsen.
hoppas att du fick sova igår kväll efter att vi la på telefonen.Har varit nere vid Glomma idag, med Birgit och barnen. VILKEN badstrand.
kommer bilder.
Det går bra på jobbet idag. Men jag tycker du ska ta en telefon till din chef alltså.
Hörs i kväll.
Kramen till dig från oss i 35,7 grader ute och 28,2 inne....
Vem sa att sommarn var slut?
Synne.....

Jo sa...

Åh, tjusiga skutor! :) Undrar om någon av dem har/brukar ligga i Västervik har fått för mig att jag har sett dem där också!
Finfina bilder som vanligt! Ha det gott i solen!