fredag 4 juli 2008

Stegeborgs Slottsruin

Vi "gluttar" vidare nu på Stegeborgs Slottsruin, är ju intresserad av det som hänt förr i tiden, och vad passar då bättre än detta för mej väldigt nära fornminne, kan ju säga att jag vet många som tycker jag lite "knäpp" som springer omkring och fotar stenar som dom säger!



Men okej, då får jag väl vara det, rätt skönt egentligen kraven måste ju bli mindre om man räknas som knäpp!!Här gör jag lite reklam för att besöka detta fantastiska ställe, själv skulle jag nog kunna gå här en hel dag, vill man så kan man ha matsäck med sig i på Slottsruinen och avnjuta den med underbar utsikt över Slätbaken.









Stegeborgs Slottsruin ligger naturskönt belägen på en liten ö i Slätbaken nära inloppet till Göta Kanal. Stegeborg var under medeltiden en av Sveriges viktigaste fästen. Dåtidens mäktigaste släkter möttes i strider eller förhandlingar vid borgen. Kungligt slott fram till 1600-talet. Entré: 0-6 år gratis, 7-16 år 15kr, 17 år och äldre 30kr för rundvandring på egen hand. Entréavgiften går till borgens underhåll
Detta märke innebär alltid något intressant!!












Stegeborg ligger strategiskt på en ö vid inloppet till Slätbaken. Pålspärrar dateras till Vikingatiden, men den äldsta bevarade delen är det fyrkantiga sydöstra tornet från 1200-talet. Första gången Stegeborg nämns i skrift är 1310. Under 1300- och 1400-talen är Stegeborg ett starkt och viktigt fäste. I slutet av 1400-talet byggs slottet om till en modern försvarsanläggning, då delar av det karaktäristiska rundtornet tillkommer.







Tycker bilderna till största delen får tala för sig själva, kommer att ge Er lite länkar i slutet där det finns en oerhört intressant historia att läsa ända tillbaks till 1200-talet.




Små blåklockor växte i/på stenarna!




"Gluggar" och dörrar är alltid intressant, men tyvärr fick jag inte gå in genom dörrarna



Om Ni tycker att en del kort ser konstiga ut så beror det på att fotografen leker en hel del med kameran!!



Helt underligt att detta står upp!!


Här ser man lite av tjockleken på byggnaden, inte den tjockaste muren kan jag säga.


Man kan komma en trappa upp, och då får man på köpet denna underbara utsikt!



Två olika typer av vackra fönster och utsikten från dem är ju inte fy skam!
En del av Ruinen är skyddad av lite tyvärr "plasttak" men det är sådant vi får leva med om detta skall kunna finnas kvar.
Inget för små barnsben att gå upp i, men krypa upp såg jag att det gick bra!


Här leks det för fullt med kameran!


Mäktigt tycker i alla fall jag!

Nu fyra kort som jag är supernöjd med, trodde inte det skulle gå att få fram konturerna på dessa.



Är enligt Historiska museet Byggnadsfragment / Gravmonument, väldigt fint gjorda med enkla verktyg som fanns på den tiden då det begav sig.


Här nedan är det handgjort utsmyckningstegel som var så jättefina att se.



Stegeborgs Slottsruin

Wikipedia

Finns massor att läsa om detta forminne, har ovan lagt två länkar som jag tycker är bra och lite sammanfattande för Er som vill läsa mer.

Nästa "Glutt" vad gäller Stegeborg kommer en annan dag, då mest foton på Tornet i olika former.
Idag har det återigen varit en underbar dag, blev lite våt och överraskad av en åskskur på eftermiddagen, men den var över på 5 minuter, och nu skiner solen igen.
Önskar alla en trevlig och skön Helg, vädret hoppas i alla fall jag att det består!!
Kramen till alla!
Annette




Ps: Efter att ha sett inlägget så säger jag bara "jäkla Blogger" idag, var helsvårt ibland sparade inlägget ibland inte, tror det är en km till kommentarsrutan, men tiden räcker inte mer idag!












































































10 kommentarer:

annette sa...

Lägger en egen kommentar och säger att Blogger är tråkigt ibland, idag har den sparat ibland och ibland inte, ser nu att det är väldigt ojämnt avstånd mellan korten och en del kommentarer är bort, tyvärr räcker inte tiden till mer idag, så jag hoppas Ni ursäktar.

Kram //annette

enn-08-i-exil sa...

Morrn ANNETTE

Nu har Annette fått solsting tänkte jag, "blåsippor" misstänkt lika "blåklockor".

Jättefina bilder, starkt av dej
att finna så många vinklar att
visa den gamla borgen på.
Ha en fin helg.
Mvh

Hasse

annette sa...

Hallå Hasse!

Nej men jag nog "Bloggsting", tack för att Du uppmärksammade mej på detta!

Ha en Bra Helg!

//annette

enn-08-i-exil sa...

Morrn Annette.
Ett litet tillägg, det heter inte
"lekt med kameran", jag skulle vilja säga, Jag har gjort "improvisationer".

Vilket tycker du låter mest
spännande?

Jag skojade mest, jag har fått
"skrivklåda".

Hasse

annette sa...

Hasse! Skall köra med improvisationer tror jag, låter mer proffsigt!!

annica sa...

Kul med lite historia, men vilket hantverk huuu tänk alla dessa stenar som folk bar och byggde upp sten efter sten :-)jag är då inte avundsjuk på dom..Men mäktigt är det då.Fina vinklar har du fått till.
Ha det gott i värmen//Kram Annica

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Jag tycker du fått till jättefina bilder! Be inte om ursäkt för din lek med kamera, det är genom den som man utvecklas och går framåt har jag fått lära mig;)

Hoppas du får en härlig dag!

Kram Annica

vivan sa...

Vilken fin promenad...och tänk vad de slet med dessa stenar...din "lek" med kameran tycker jag är proffsigt...ha nu en skön helg du med....kramiz

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Japp, visst är det lättare när man fyller på sommaren...fast äldste sonen som fyller i slutet av juli klagar lite över att han aldrig kan ha kalas för kompisarna...alla är på semester...

Själv fyller jag, liksom du, i december...

Kram
Annica

Bosse sa...

En jättetrevlig fotovandring över Stegeborgs Slottsruin, Stegeborg och vatten- / båtmiljöer där!
Bitvis är det mer bevarat än jag trodde.
Jag tycker stenvalv och tegelvalv över dörrar och fönster i tjocka slottsmurar är så fint!

Hade planerat ett besök förra sommaren på Stegeborg, men tiden ville inte räcka till...
Blir nog i sensommar istället, troligen med camping i lilla husvagnen ínvid ena färjeläget.
Dina foton ökar ju inspirationen till det!

Är nu inflyttad i Norrköping och fikat in Färgargården samt promenerat lite längs Motal Ström idag - myyys!
Kram / Bosse