torsdag 3 juli 2008

Stegeborg

Stegeborg är en anrik ort som är belägen mellan Söderköping och S:t Annas Skärgård, ca 3.5 mil från från Norrköping.
Där var jag igår under några timmar och njöt av fint väder, vackra vyer , gott fika och kultur, trevliga människor, tänk att kunna få allt detta på en samma gång.
Vatten har ju en alldeles speciell dragningskraft på dom flesta av oss människor, många är vi ju som njuter oerhört när vi kommer ut så här!
Kommer idag kort med lite vyer i och omkring färjelägret och hamnen.


Ja, jag tycker det är så vackert så ord har jag inga egentligen.

Mat och fika finns också, har ätit just Vildsvin här en kväll förra året, var så jättegott och väldigt trevligt, blev hungrig så fort vi gått ur bilen för det luktar så himmelskt gott under tiden det tilllagas.
Så här vackert, med uteservering ner mot vattnet satt vi och åt den kvällen, och där fikade jag igår.


Bara tyckte det var roligt att fota rakt igenom, blev lite kul.
Här är ju gott om båtar till och från Skärgården, just den här båten hade lite otur och fick "slå" flera ggr då färjan som går här mellan Stegeborg och Vikbolandet var på väg över när han kom, var en ensam äldre man på båten, han klarade detta galant.
Här kommer man in eller åker ut från Stegeborg.


Här färjan som går emellan, den här tiden på året existerar knappt några tidtabeller, utan den går i princip hela tiden.

Fiskade gjordes det, vet inte riktigt vad man får för fisk, är ju ont om den varan numer.


Här en rundtursbåt, finns numer ganska goda möjligheter att ta sig ut i Skärgården även om man inte har egen båt.

Populär Gästhamn finns här, alltid fullt med båtar så fort säsongen har börjat.


Mysigt med denna blandning av båtar tycker jag.


Jag som inte behöver göra arbetet med båten kan ju dock tycka att det är för mycket plastbåtar!!

Här är inte Gästhamn utan ordinarie hamn, troligtvis många som ännu inte har semester.





Här går det att sitta länge och bara titta på alla vackra båtar och höra vattnet "klucka".


Bara så lugnt och skönt tycker jag den här bilden säger!




Mycket pengar som ligger här!!


Det var skönt men blåste ganska friskt därute, tycker jag syns på det här kortet! Ensam liten båt ute på stort vatten.


Bara så vackert, med kyrka i bakgrunden.

Här åker jag färja, tar "tyvärr" bara några minuter att åka den här färjan är avgiftsfri då det inte finns någon annan väg här emellan.




Avslutar med denna bild som jag tror är symbolen för Stegeborg, nämligen Stegeborgs Slottsruin återkommer en annan dag med lite om den.
Alldeles för vackert väder för att vara kvar hemma och blogga så jag säger Tjingeling till alla och hoppas Ni har det lika fint som vi har här i Norrköping, kanonväder.
Njut och ta vara på livet!
Kramisar!
annette






















9 kommentarer:

Zanna sa...

Hej på dej. nej då inget sånt fel på datorn, grafikkortet hade packat ihop tror jag :) men det är nog smart att spara fotona på en annan hårddisk ändå. Jag säger kram lite fort, jag har nämligen fått hoppa in på sonens dator mellan spelperioderna. Ha en fin kväll kram.

annette sa...

Konstigt, var precis inne på Din Blogg och sa att jag saknar Dej, telepati??

Kram //annette

Ingrid sa...

Vilket underbart bildreportage från Stegeborg. Det får mig att längta dit!

synne sa...

Nu får du snart sluta Annette. Jag får hemlängtan så jag blir snurrig.
Det är så otroligt vackert ute i Stegeborg.
Ser fram mot flera av dina daxturer.
Kramen vännen.
Synne.

Inger Maryissa sa...

Härliga bilder som vanligt.
Norrköping och trakterna omkring är mycket vackra,
vårt Östergötland....
Som jag skrivit förut så är jag uppväxt i Linköping.
Och ja, som du skriver att vatten har en speciell dragningskraft på de flesta av oss människor, och det är under bart att komma ut till sjöar eller hav.
Och det finns ju några mycket fina sjöar i Östergötland och så havet.

Kan mycket väl tänka mig att ni hade en fin dag i Stegeborg.
Ha en fin fortsatt dag.
Kram
PS. tack för dina goa rader hos mig.

Cattis sa...

Så härliga bilder. Jag känner den varma bryggan under fötterna och hur brisen friskar i, klucket mot stranden... härligt!

solen skiner här i Stockholm i dag. Ser ut som om det är aningen blåst oxå, och det tycker jag är bra. Då blir det inte så kvavt, utan bara helt perfekt :-)

Kram
Cattis

Leva som jag sa...

Hej vännen!!
Vildsvin som är så gott!!!!!!!! Grannen jagar, så vi har fått avnjuta det, supersmarrigt! Ville gentligen bara önska dig trevlig helg
kramar Malin

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Oj vilken härlig dag du haft vid Stegeborg! Du far visst runt hela Norrköping med omnejd du:) Det är kanon tycker jag som får så många bra tips på vad vi kan hitta på under semestern. Jag är ju inte infödd Ötgöte jag så tips tages tacksamt emot:)

Kram Annica

annette sa...

Zanna! Kul att se Dej här, hoppas det går snabbt med Datan!

Ingrid , det är värt en resa!

Synne! Varför tar Du inte tur hem??

ingermaryissa! Visst är det vårt Östergötland!


Cattis! Är som Du att jag kan känna sådana saker även om jag bara ser på kort!

Hej Malin, ja det är toppengott och så luktar det så gott under tiden som det grillas!

Hej Annica!
Ja, det finns så oerhört mycket att uppleva häromkring, märker nu när jag är hemma på semestern för första gången på många år att jag försummat att uppleva allt i närheten.

Kram och Trevlig Helg!

//annette