lördag 5 juli 2008

Stegeborg: Avslutar med Tornet ur alla för mej tänkbara vinklar.

Vi "gluttar" vidare och avslutar med Tornet som jag inte kan se mej mätt på, tycker det är så oerhört vackert ! Men först ett kort på en liten "rackare" som valde att landa på mitt huvud tre gånger under tiden jag var där!! Fanns massor av andra människor, undrar om han trodde jag tillhörde "inventarierna" så det var tillåtet att försöka bygga bo i mitt hår!?

Var som någon skrev som kommentar ett helt otroligt arbete med att bygga detta Slott, vad skall man då säga om att bygga detta Torn??

Nu hade vi ju tur med vädret, för detta skall besökas under en solig dag, gör sig så fint mot blå himmel!
Är ju också så mysigt med den gammeldags fruktträdgården som omger hela ruinen.

Tänk allt hemskt som utspelats på denna vackra plats ända sedan 1200-talet!

Vad var alla krig och allt blod som flöt värt egentligen?


Fast å andra sidan var det ärligare krig på den tiden, man mot man och inte en massa konstiga vapen som används idag.

Kan ju till viss del förstå andra som ville komma åt all värdefull mark som fanns/finns här i Östergötland, men krig neeej!

Dock var det ju inte bara otrevligheter som skedde här, utan mycket trevligt har säkert försiggått även här, ser framför mej barn som lekt och haft roligt under väldigt lång tid, undrar vad barn lekte med på den tiden?


Samma vinkel på Tornet, men olika avstånd, ser då i mina ögon ut på lite olika sätt.

Tänk om dom som byggde detta Slott visste att här idag år 2008 sitter vi och bloggar om detta, det trodde dom nog inte, hoppas dom tycker det är okej och inte vänder sig i gravarna av ilska.

Det var allt för idag, just nu regnar det här men är skönt ute ändå, på Expressens väderrapport är det ett stort svart moln här över imorgon, men det tror jag inte på förrän jag sett det med egna ögon.
Ha en fortsatt trevlig Helg!
Kram till alla och kul att Ni som fick Awarden uppskattade det, och bra att Annica tyckte de för henne nya bloggbekantingarna var okej!!



annette








12 kommentarer:

Vörteröl o Norrlands Guld sa...

Skitsnygga bilder,kommer ihåg när ja lekte där som barn.
Då fanns inte tornet det byggdes flera år senare:)
Kram Fam Nilsson,fika med M nästa vecka hörde ja något om.

annette sa...

Ha,Ha Peter Du tillhör kanske också dom skulle varit utvalda av "pippin"!

Kram till Er alla!

//annette

enn-08-i-exil sa...

Morrn Annette.

Jag tror att ungarna lekte med
Barbie Dolls och Dinkey Toys.
Skämt åsido, bilderna (korten)
är fina som vanligt.

Ha de bra

Hasse

Millan sa...

Vilka härliga bilder! ja visst är det mysigt att man sitter och bloggar på ett ställe som funnits så många år!ibland undrar jag vad som sagt och gjort där för en massa är sen!

Trevlig helg du också
Kramar Millan

Vörteröl o Norrlands Guld sa...

Fanns inte fåglar på den tiden heller när ja va ung.
Men va faan ett rede på skallen o flytta till Äggskallebyn.
Kram Peter

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Rackarns fågel du! Ta ditt hår för ett rede...det var inte snällt;)

Tornet är vackert tycker jag. Jag har ju tillbringat alla mina somrar (och en del vintrar) på Gotland och fascineras mycket över ringmuren och det karga landskapet. Förra sommaren var jag för första gången nere i Ystad och fann att jag tyckte mycket om den staden oxå, den påminde i mångt och mycket om Visby som jag älskar så mycket! Vi var då runt i hela Skåne och gjorde bland annat en tur till Glimmingehus. Det får många tankar att väckas att befinna sig där, på platser där historien gör sig så påmind.

Oj, blev jag inte lite filosofisk så här på nattkröken?!;)

Kram Annica

annette sa...

Annica!
Idag är jag uppe med Tuppen känns det som, skall hämta en granne vid stationen om en stund.

Visst blir man lite filosofisk när man befinner sig vid bl.a dom platser Du skriver om, är så glad att de finns kvar till oss för att få upplevas i nutid.

Kram //annette

annette sa...

Hasse!

Som väl är så tror jag att barnen lekte med andra saker på den tiden!

Ha Det gott! //annette

Millan!

Skönt att få tänka på lite annat än nutid emmellanåt.

Kram! //annette

Hanneles paradis sa...

Kul bilder.

Paula sa...

Tack för alla fina vyer, jag är också sån som tvärnitar när jag ser en "sevärdhetsskylt". Gubben blir galen ibland, fattar inte varför jag ska knata omkring i gamla ruiner...
Ha en fin söndag!

Jo sa...

Jättefina bilder! Hamnade på din trevliga blogg av en slump, men hit återvänder jag!
Jag kommer fr Norrköping och Stegeborgsruinen var ett återkommande klassresemål! :)
Ha det gott!

Jo sa...

Ja, det är lika bäst att länka direkt! :)
ha det gott! kram